Nej :)
elenihadjipetrou.blogg.se
Hoppsan såg nu att det var kanin i fokus, jag måste vara väldigt trött :P Men av det jag lärt mig på NO:n så är ingenting 100% säkert när det gäller genetik -speciellt när det kommer till ögonfärg- och detta borde nog även gälla djur?
elenihadjipetrou.blogg.se
du har rätt. Vit blåögt+vit blåögt blir alltid vit blåögt :)
obs såg nu att du skrev endast blåögt, då är det inte säkert hur det blir eftersom kaninen är wienertecknad,
// Hanna
www.pigelinas.weebly.com - uppfödning av lejonhuvade kaniner
Medarbetare på lejonkaniner.ifokus
Haha ja det kan säkert vara samma. Jag har ingen aning. Vet inte ens med säkerhet vad som är dominant och recessivt. Men om tex brunögt är dominant och övriga färger recessivt borde det iaf inte kunna bli brunögt om ingen av föräldrarna är det? Vad det sen blir förutom blått beror på vad föräldrarna bär på. Eller? *newbie* Ps. Varken avlar eller har tänkt avla kaniner. Avlar Vintervita dvärghamstrar och där finns bara svartögt (tack o lov)
Nä jag tänkte på wiener, men bra att veta båda ändå. :-)

Wienertercknad blåögd med wienertecknad blåögd kan ge både vita blåögda, wienertecknade med eller utan blå ögon och icke wienertecknade.
Jag kom o tänka på NO lektionerna man hade i 9an för 2 år sen. Vi tog alltid kaniner som exempel vid genetik :) Jag har en wienertecknad blåögd och mamman än blåögd men vet inte pappan.
Det är inte alltid så enkelt.
Vit blåögt + vit blåögt ger vit blåögt och kan även ge vit rödögd om båda bär på det. I övrigt kan det inte ge några andra färger alls.
Men, sen beror det på om du menar vit blåögt eller färgad med blåa ögon (dvs wienertecknat). Då blir det som #6 skriver.

#8 Jo det har jag fått erfara, parade en wienertecknad hona och en vit blåögd hane och fick bara vita ungar, 4 vita rödögda och 3 vita blåögda. Var inte precis vad jag hoppats på då jag inte hade nån aning om att båda bar på vit rödögd, är inte så förtjust rödögda kaniner, men insåg att dom har ju inte riktigt röda ögon, dom är mer som ljuslila, så efter ett tag så tyckte jag det var rätt läckert.
Tack så jätte mycket för hjälpen!