Kanin iFokus

Kanin

Etikettsjukdomar
Läst 3869 ggr
Linnet
0

Ungdjursförlamning??

Blev uppringda av en kaninköpare, som köpt två ungar av oss för ca 2 veckor sen, nu hade ena ungen helt plötsligt blivit dålig, låg bara och var förlamad i bakbenen. Kan det vara ungdjursförlamning, det går tydligen inte att göra nåt åt det utan kaninen dör. Har varit med om nåt liknande själv då med en 4-5 månader gammal kanin som bara blev helt förlamad i bakbenen och dog. Vad jag förstår är det ingen som riktigt vet vad det beror på och har även läst att det inte är smittsamt. Känns jättetrist, särskilt eftersom vi inte har nån unge kvar att erbjuda, möjligen en vuxen men vet inte om det skulle funka eller om dom ens vill ha det. Nån annan som har varit med om nåt liknande.

:')
0

Kan vara något ärfligt. Har hört talas om att det har att göra något med brist på något ämne….

Lycka till i alla fall! :)

Linnet
0

Selenbrist har jag läst om.

Fridaaaa
0

Tror det hände med Gruff, 1 år gammal.
Men han fick allting i sin kost, men kanske kan hända ändå? (hade han från det han var runt 10 månader gammal)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

minaninar
0

Ring en riktigt kunnig kaninveterinär. Är det selenbrist borde det gå att göra något åt? Eller kom vi inte fram till att nosematos också kan ge sådana tecken? Tycker också att både 4, 5 månader och 1 år låter lite sent för sådan förlamning?

Vad skulle köparna göra? Kaninen borde ju få komma till veterinär snarast.

Linnet
1

#4 Har inte fått nån kontakt med dom igen, försökt att ringa men inte fått nåt svar, men vet ju att en veterinär knappast alls behandlar en sån liten unge dom säger att det inte finns nåt att göra.

minaninar
0

#5 DÅ jag inte specifikt frågat min veterinär det så kan jag inte bestrida det du säger. Men jag skulle nog säga: hm, det är inte säkert att alla veterinärer resonerar så. Kanske beror det på kompetensgraden. Fick för mig att du nån annanstans också beskrev en situation som tydde på att vetten inte visste vad den gjorde riktigt? (om jag minns rätt var det om avlivning..) Så det kan man om man vill forska lite i. Men så skulle jag göra. Alla gör ju inte likadant.

Hoppas dock att de tar tag i problemet. Ungen kan ju inte bara ligga där.

Linnet
0

Ungen har dom tagit till veterinär och dom fick väl tips? på nån näringstilltillskott.

minaninar
0

Åh vad skönt att höra! Roligt att höra att de bryr sig! Alltså så här sent om natten undrar jag ifall det skulle kunna vara någon form av springmask eller så som orsakar näringsbrist, ifall du inte kan komma på vad det kan vara? Eller om det helt enkelt var selen? Vore intressant att höra mer.

[luckymoa]
1

Kan ju bara säga att min ena unge började betedde sig jätte konstigt när den var typ 6 veckor, magrade och hade dålig balans, speciellt i bakbenen… I samma veva fick jag syn på att mamman hade mask! Avmaskade då både mamman och ungarna, och nu e problemet borta! Han gick upp i vikt med ett rasande tempo! Visst, han e fortfarande litelite svag i bakbenen men jag e ganska säker på att om han får hoppa å skutta å träna benen så kommer de försvinna helt :)

Ph77
0

Vilket avmaskningsmedel använde du? Köpt vart?

ph77

[luckymoa]
1

Axilur flytande köpt på Apoteket