Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 2056 ggr
[Mi-rand-a]
0

Äter hår

I somras var första gången jag märkte att när min hona ryker ihop med andra kaninen (dock aldrig så allvarligt, han springer bara iväg) och lyckats rycka lös någon tuss så åt hon upp den! Det har hänt två gånger efter de och hon verkligen tuggar i sig de snabbt också, aldrig så jag hinner få fatt i de.

Varför gör hon så tror ni? kan tillägga att hon åt en mammamygga i somras också.

[Mi-rand-a]
0

Putt :)

[RC1393]
0

Kaniner kan inte spotta ur hår, så har hon ryckt loss tussar så har hon inget annat val än att äta upp det.

Tycker inte du ska ha dem ihop om hon jagar den andra, det är dessutom inte naturligt att honor (antar att det är det) delar på ett revir.

[Mi-rand-a]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Tror inte de riktigt stämmer då hon i somras släppte håret och sedan hoppade tillbaka och åt upp de. Honor som boar måste rycka lös hår med munnen, så dom kan nog släppa de annars hade dom nog inte kunnat boa med hår. Ser även ut som att hon äter upp de med vilja och inte för att hon måste, är inte så att hon alltid äter upp hår då hon jagat den andra lite fler gånger och fått tag i tussar som hon inte äter.

Det är en hona och hane och dom bor inte tillsammans just för att hon kan vara  elak mot honom, brukar bara släppa ihop dom ibland så att dom får träffas och nu har dom funkat riktigt bra ihop sen slutet av sommarn. Dom har även bott ihop (trivdes bra tillsammans)  men var tvungen att sära på dom då min ena kanin blev "deppig" av att bo ute och honan går inte att ha inne. Så de var efter jag särade på dom hon fick sina perioder hon blev "elak" mot honom vilket inte är så konstigt men dom mår även bra att träffa varandra när hon är på humör.

[RC1393]
0

Men det är en annan sak. Får kaninen fatt i håret med tungan så kan de inte spotta ut det. En hona som drar hår till ett bo brukar inte använda tungan :) Konstigt, att äta hår bara för att hör nog till ovanligheterna, aldrig hört talas om det tidigare faktiskt. Får hoppas någon annan vet :)

[Mi-rand-a]
0

Jaha på så vis, tror dock inte hon brukar få de på tungan eller ja de kan ju hända men när hon sen sprang tillbaka till hårtussen fösta gången och åt upp den börjar man fundera, kan de var att hon har brist på något?  med tanke på att hon åt upp en mammamygga men vad inehåller hår egentligen ? Eller är de vanligt att kaniner äter kryp??

Hell
0

Mina gjorde så när de bråkade, alltså hoppar tillbaka och äter upp pälstussen om jag inte hann få tag på den innan. Av någon anledning har jag fått för mig att det är ett beteende från det vilda, att de äter upp spåren efter kaniner så att rovdjur inte ska fatta att dom är där, haha. :P Men det stämmer kanske inte. Vet inte vart jag har fått det ifrån, men hur som helst är det viktigt att hålla koll så hon inte får i sig massa päls. Om de bara bråkar hela tiden kanske de inte ska vara tillsammans.

På hillevill.wordpress.com hittar du fina bilder och roliga äventyr