Kanin iFokus

Kanin

Etikettmat-och-utfodring
Läst 1609 ggr
skijlu95
0

Köpa bra pellets

Hej, har länge tänkt köpa bättre mat åt min kanin. Han har har haft en del problem med magen det här året, som oxå ska utredas av veterinären. MEN medans det så vill jag förbättra hand kost lite. Köper för närvarande pellets från djurmagasinet i lösvikt, men tror nt att det pelletsen är så bra.. Dom senaste veckorna har det kommit kalk när han kissat och bajsat, nt över mkt men en del. Har tagit bort mineral sten som han hade i buren, men det slutar nt komma. Så jag tror att det finns kalk i pelletsen han får. Ska försöka kolla upp det, men det är verkligen de enda han skulle få i sejj nått kalk ifrån, annars får han bara hö (vilket han äter MASSOR av) och lite sallad. Men jag undrar om vad ni skulle rekomendera för pellets, och vad bra pellets ska innehålla. (Jag ska kolla vad pelletsen han får nu innehåller) Finns det bra pellets på hemfoder.se? Nån som har nån erfarenhet av dom? Det finns nämligen studentrabatt för dom så är drf jag undrar över dom just haha. Annars var det den här andra butiken va, heter den grangården? Dåligt minne.. Och så undrar jag över vad ni har för förslag på belöning. Vill juh defenitivt nt ge drops längre, eftersom det bara är massa konstigt i. Jag brukar ge honom belöning varje dag när han skuttar in i buren sj på kvällen utan att jag behöver "jaga" honom, han har börjat skutta in sj nu när jag bäddat klart min säng. Men nu så har han nt fått nån belöning, o nu så stannar han hellre utanför buren.. Och när han väl kmr in i buren sitter han där och ser ledsen ut.. Och ger honom belöning när jag bärt honom, och när jag borstat honom och han nt bara sticker iväg. Han är lejonhuvad så borstar honom ungefär varje dag. Så typ 3 ggr om dan ska han få belöning, vad kan jag ge honom då som han kmr tycka är jättegott men samtidigt är nyttigt för honom?? Tack på förhand!

totten
0

Jag skulle köpa Cuni Complete el Selective de finns i de flesta affärer. Använd pellets som godis och ge kanske 0,5 - 1 dl per dag.

kyrkeliden
0

Har inte djurmagazinet selective? Eller är jag bara bortskämd med att "min" butik har det ^^

Är lösvikt pelletsen en blandning? Det vi har i lösvikt på jobbet är Cuni Crispy. Du kan säkert prata med djurmagazinet och be dem ta hem selective. Finns hos deras leverantörer.

//Sandra Magnusson, Kyrkeliden's Hoppkaniner
sajtvärd på kaninhoppning iFokus

tussen12
0

Bra att du tog bort kalkstenen,Dom ska inte ha det. Det gör mer skada en nytta.

//Hälsningar Kringlans Kaninuppfödning!

Hemsidan: www.Kringlanskaniner.weebly.com you know my name, not my story 

Holtan
0

Växer pellets i naturen??

Nej, därför skulle jag personligen aldrig ge en kanin de. Men bara min erfarenhet ;) För mycket socker i. Så pellets skulle jag om någon gång ge som godis ja.

Holtan
0

Men om man nu MÅSTE ge pellets, så köp de som Bromma Zoomarknad har, de har 25-30% fibrer i sig. Här är en ungefärlig måttabell för pellets:

Kanin som väger 1-2 kg ges 1/8 dl dagligen
Kanin som väger 2,5-3,5 ges 1/4 dl
dagligen
Kanin som väger 4-5 kg ges 1/2 dl dagligen
Kanin som väger
5,5-7,5 kg ges 3/4 dl dagligen

Holtan
0

Petty pett heter den föresten :P

hobbymupp
0

http://kaninmagazinet.se/2012/february/naringsbehov-och-foder.html

Vad ett pellets ska innehålla

http://kaninmagazinet.se/2012/january/foder.html

Foderstat för kanin

De verkar ha Selective kanin på hemsidan du länkade, det är ett ok foder :P

elinyeaah
0

Skulle rekommendera cuni complete, komplett foder enligt mig. Sen är foder som man plockar själv inte så bra. Det vill säga att kaninen väljer ut det som är gott, osv.

Mvh Elin

Kaninliv.bloggo.nu

totten
0

Perry peta hade mycket lägre fiberinehåll sist jag kollade men de kanske har ändrat!?

totten
0

Ni får ursäkta men min "padda" stavar som en kratta Skäms

[_hsleiufhbtv]
0

#9 Jag har för mig att dom har ändrat ja.. Rynkar på näsan

totten
0

#11 Då skall jag kolla dom nästa gång jag kommer till Bromma Zoo köper du dom i färdiga påsar då? Tidigare var de formade som små morötter och blommor pelletsen alltså är det samma?

Jag är värsta fodernörden och köpt superdyra Fiba First med 30 % fibertråd som min kanin gillar men jag blandar ut med Selective, Cuni complete eller JR Farms. Pretty Pets hade jag i början för 3 år sen men hittade bättre foder med högre fodertråd i.

[_hsleiufhbtv]
0

#12 Jag vet inte, använder inte fodret själv. Men jag minns att dom gjorde en ändring iaf.

Pretty pets har jag gett en gång bara, någon månad, men vart inte nöjd Tungan ute

totten
0

Är det inte Bunny Basic du menar? När du skriver upp infon?

Fiba First har de till kalaspris såg jag! 149,90 för 2 kg… Det var superbilligt det! Ska ta mej en resa dit.

skijlu95
0

oki, så om jag förstått det rätt så ska det vara mer fibrer än protein och välldigt lite fett för att det ska va bra pellets? 
Tyckte nt att jag riktigt förstog allt som pellets inte ska innehålla, har t.ex ingen aning om vad spannmål är för något. 
Det står att den här selective innehåller spannmål.
Sen så blir jag också fundersam över aska och kopparn o.s.v?
Det kan väll nt vara bra?

Än en gång vill jag bara tillägga att han har problem med magen.
Ibland så börjar han matvägra ifrån en halv till en hel dag. Nu har vi iaf critical care hemma, som han faktist älskar, han gillar det mer än pellets haha. Det blir tydligen som en lyxmiddag för honom.

Dom här andra märkena ni pratar om var kan man isf köpa nått av dom? E nt så insatt på alla bra butiker det finns som säljer kanin mat och sånt.

Det här lösvikten jag köper är inte bland mat, det är bara pellets. Så det finns inget av 'det godaste' att välja ut :P
Och han äter juh hur mkt hö som helst. Vilket gör att jag kmr på en sak jag undrar..
När vi var hoss vetrinären sa hon att han nt hade mkt i magen, jag har nt lärt mejj hur det känns när en kanin har mkt mat i magen och nt så drf kan jag nt heller känna sj, men det är konstigt. Som jag sagt äter han juh massor av hö. han är ett riktigt matvrak, då ska han väll nt kännas ''tom'' i magen?.. Han har mask i magen, vilket vi ska skicka in till ett labb och kolla vad det är för mask, för de försvann nt med medicin. Men nu verkar det som om maskarna bara kmr fram på helgen och dom överlever bara i ett dygn i nått flytande medel vi fick hem så vi måste skicka på en vardag… Trodde först det var springmask, men tror nt det längr. Dom ser nt ut som springmask längre dom är mindre…
Ska väga honom ikväll och se till att han nt gått ner i vikt…

tussen12
0

#15 Tänkt på att inte ha för många förkortnnigar som ''nt'' Det är förvirrande ;)

//Hälsningar Kringlans Kaninuppfödning!

Hemsidan: www.Kringlanskaniner.weebly.com you know my name, not my story 

totten
0

Gör som doktorn säger, vänta och med att mixtra med det vi säger..