Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 894 ggr
Eriikaa
0

Funderingar på ny kanin.

Hej! :)

Jag funderar på att skaffa en till kanin som sällskap till min pojke som jag redan har. Dock har jag några frågor kring det. Det är så att min hane är över tre år, och har alldtid varit själv. Går det då att försöka sätta ihop honom med en annan kanin då? Eller har han gått själv för länge? Det skulle betyda att honan skulle bo i hans "bur", vilket är en altan på dryga 20 kvm, så de kommer ha gott om utrymme! :) Om det skulle gå att sätta ihop honom med någon nu, bör man köpa en redan vuxen kanin eller en unge? Kan en okastrerar hane gå tillsammans med en kastrerad hona? Eller vore det bäst om jag kastrerade hanen?

Tack för svar! :)

~ When life gives you a hundred reasons to cry, show life that you've got a thousand reasons to smile.

ninor
0

Det finns inga garantier för att det går att sätta ihop dem, det kan gå, men det kan också vara så att det inte fungerar. Ang kastreringen så skulle jag helt klart kastrera hanen. Av min erfarenhet är det få honor på ex. blocket som är kastrerade och det innebär en större risk att kastrera en hona. Dessutom, en hane som är okastrerad har ju vissa sexuella drifter. Kan tänka mig att det skulle bli bråk mellan kaninerna eftersom hanen alltid kommer vilja, men honan inte?

hobbymupp
0

Säger som #1, finns aldrig garantier för att det går…

Men kastrera hanen, ja. Dock ingen garanti för att han slutar vara hanig vilket kan va stressande för kamraten… Vissa äldre hanar som kastreras har nämnligen kvar det beteendet.

Bäst är väl om båda är kastrerade, ingen som har hormontoppar och humörsvängningar pga det.. :)

[RC1393]
0

En vuxen hona är bäst, kaninungar kan stressas ihjäl av att vara med vuxna kaniner efter att de skiljts från mamman, detta eftersom de inte kan säga ifrån. Det kan se ut att gå bra men man vet ju inte hur själva psykiska delen fungerar, man ser ju bara den fysiska biten :)

Zakarias
0

Det blir ju ungar om du inte kastrerar han :/

Eriikaa
0

Tack för alla svar! :) Blir antagligen så att vi kastrerar honom, och sedan letar upp en fin, vuxen tjej till honom och håller tummarna om att de kan gå ihop. :)

~ When life gives you a hundred reasons to cry, show life that you've got a thousand reasons to smile.