Färgfråga :)
Hejsan!
Jag har en fråga angående färger.
Jag har en Viltgrå Hermelinhona som endast har viltgrå i sin stamtavla, och jag har fått erbjudande att ta över en holländartecknad blå/vit Hermelinhane, men jag vet inte vad han har för andra färger i stammen än.
Funderar på om man kan få Holländartecknad viltgrå, eller om man bara kan få blå/vit holländartecknad och bara viltgrå på avkommorna?
Det sista blev lite rörigt, men hoppas ni förstod!
Ska ta reda på mer vad han har för färger i stammen!
Han hade bara vit/blå Holländarteckning i sin stamtavla :)
Så hanen har alltså bara vit/blå Holländarteckning och min hona har bara viltgrå i sin stam :)
Mest troligt blir det viltgrå med eller utan holländarteckning. Alla får anlag för enfärgad och blått.
Okej, tack! :D
Troligtvis kommer de tecknade ungarna få mycket dålig (icke godkänd) holländarteckning.
Vill du avla på holländartecknade hermeliner till utställning lönar det sig att skaffa tecknade avelsdjur.
Okej.
Har inte fått mitt uppfödarnummer än, var mest nyfiken på vad det kan komma för färger/teckningar osv :)
Letar nämligen efter en fin Viltgrå hane, men det är svårt att hitta! :P
Viltgrå är ju så dominant du kan ju ha en hane med nästan Vilken färg? som helst , viltgrå blir de flesta ungarna ju ändå… Så kolla efter en hane med BRA kropp i första hand, det är mitt tips?. Är du osäker på passande färg, kolla www.kaninfarg.se , alla vilt-färger är OK med din hona. Och viltgrå finns det gott om på utställningarna oftast. Men var i landet kor du?
ph77
Okej, tack! :)
Jag bor i Värmland, ganska svårt att hitta en passande hane, känner ju några uppfödare, men har inte hittat någon hane som passar :/
Se dessutom till att det verkligen är holländarteckning det rör sig om, många använder den benämningen om wienertecknade som har holländarlik teckning.