Väldigt förvirrad!
Är väldigt förvirrad, och vet inte hur jag/vi igentligen ska gå till väga?
En av mina honor kan vara bärare av E.cuniculi, eller så har hon byggt ett imunförsvar mot det, det var iaf vad vetten sa. Hon har aldrig visat några symptom på utbrott, vad jag sett.
Nu har ytterligare en i min "hoppklubb" en kanin som har antikroppar mot EC.
Vad jag läst så bär väldigt många kaniner på EC utan att de blir sjuka, alltså kan flera kaniner i klubben vara bärare av det utan att vi vet.
Hur går man tillväga? Vi alla har ju ganska många kaniner, och är därför rädda för att flera ska drabbas.
Förlåt för en väldigt osamanhängande text, hoppas ni förstår.
Jsg tycker alla i klubben ska testa alla sina kaniner och de kaniner som är bärare ska sättas i karantän och inte tävlas med.
//Mamma till både vilddjur och tamdjur. :-D
Bäst svar på den frågan får du nog av en kaninkunnig veterinär, annars blir det lätt bara tyckande.
#1 Alltså det är svårt att få ett rakt besked på om de har de eller är bärare.
#2 Vi har kollar runt.. Jobbar på det ;)
Oftast kan dom ju leva med parasiten hela sitt liv utan att ens insjukna. Och om de insjuknar så är det oftast pga något annat som sänker immunförsvaret. Stress kan också utlösa sjukdomen.
Så att ta bort alla som bär parasiten? Nja, blir nog svårt. Ca 30% av Sveriges kaniner bär parasiten, i England är siffran uppemot 80%.
Låt oss säga att vi har 1000 kaniner. 300 av dem bär på E.cuniculi. Av dessa blir ca 35 kaniner sjuka och visar symptom. De kan bli sjuka unga, de kan bli sjuka gamla. Resterande 265 kaniner går där med parasiten i kroppen utan att visa symptom.
En kanin som visar positivt för E.Cuniculi har på något sätt parasiten i kroppen. Antingen betyder det att kaninen någon gång kommer eller kan bli sjuk av sin parasit. Eller så är den immun. Vi kan jämställa det med vaccin som vi tagit mot röda hund, visar vi positivt så har vi blivit vaccinerade/någon gång blivit sjuka av det - och är därmed "befriade" från att bli sjuka på grund av det.
Lite länkar:
http://www.veterinaren.nu/kanin/sjukdomar/infektioner-och-parasiter/invartes-parasiter-kanin
Jo precis så kan de ju bara vara smittbärare utan att vara sjuka själva..
Mycket diskussioner men hur kan man få ett ``stopp´´ på detta? så inte fler blir sjuka? Vet ju att det finns olika tester men inget som kan garantera..