Är det försent..?
Hej Har ingen erfarenhet av sådant så det är bäst att jag frågar. Kan man ta en kull på en hona som är 2,5 år?
Beror på honan. Men jag tycker det är onödig risk :)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
#0 Ja, det kan man.
Då man inte kan se utanpå hur honan mår inuti så att säga så är det svårt att veta vilken form honan är i. Är hon hoppkanin och tränats/tävlats hela tiden så är ju chansen större att hon är i bra form, men annars skulle jag absolut inte chansa. Det finns statistik som visar att riskerna ökar ganska rejält för både hona och ungar efter honan fyllt ett år, så en 2,5 åring som aldrig fått kull skulle jag inte para. Vill man ha ungar så finns det många till salu, så slipper man riskera något med sin hona :)
Edit. Gäller detta en hona som fått unga tidigare så är det inga problem att para (om hon haft problemfria förlossningar och skött ungarna som hon ska) :)
Ljustadalens kaningård
Ok tack för alla tips?. Nej hon aldrig varit mamma förut. Men vill mer än gärna att hon ska bli det :)
Är hon förstföderska vid den åldern så nje det had ejag inte gjort. Har hon haft kull förr - så ja absolut om hon är i bra hull, form, hälsa och kondition.
#4 Är hon i bra form tror jag absolut inte det blir några problem trots att hon blir förstföderska, det är väldigt vanligt att folk tar kullar efter 1 år och har nästan alltid gått bra.
#6 Ja efter ett år. Men INTE efter TVÅ år. 
Hon har aldrig haft en kull förut, kommer nog inte utsätta henne för det. Kommer låta henne vara pensionär fullt ut ;)
#8 Låter som ett mycket klokt beslut! 
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
#7 Efter två år är också väldigt, väldigt vanligt, jag vet många personer som tagit kullar på äldre kaniner, har aldrig gått fel för dem, inte för mig heller, men de har vart i bra hull.
#11 har tänkt på saken.. Jovisst, hon är en riktig hoppare och hanen som hon skulle paras med är desamma men jag kommer nog låta henne gå utan ungar, för hennes skull liksom :) Det kommer aldrig bli av.
#11 Jo, fast att ta kullar har alltid en risk oavsett vad.
#13 ja, såklart. Men Kiara kommer aldrig bli nån mamma iaf :)
#14 Okej :)