Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 748 ggr
Michaelanadja
0

Behöver hjälp snabbt!

Hej, det gör ont i hjärtat att säga detta men min dvv/lejon kanin beter sig väldigt konstigt. I sommras var ho helt underbar men efter att hon blev parad och skulle få ungar(kom inga ungar) så¨har hon bara legat stilla i buren på samma ställe dag ut och dag in. Idag när jag skulle ta hennes matskål för att ta maten så stack jag först ner handen och skulle hälsa på henne men då hoppade hon på mig och bet mig. Jag förstår verkligen inte att min fina tjej gjorde så:(
^Behöver hjälp tänkte kanske ringa vet imorn.

tack i förhand

MVH Michaela

Litenburk
0

Jag kan ha fel men jag har för mig att parade honor kan bli lite vaktande när de är dräktig..Så det är säkert övergående. :)

Mvh Tanja

Michaelanadja
0

Ja fast hon blev parad för 2 månader sen:(

Litenburk
1

Jag hittade en annan tråd som kanske kan hjälpa dig. JAg gjorde också ett utdrad. :) Lycka till!

http://kanin.ifokus.se/discussions/4f62276c88f47244bc000633-tonars-kanin

TS: Du måste vara väldigt stark och självsäker psykiskt och intala dig själv att du inte är rädd för din kanin, visar du rädsla så känner kaninen av det. Om kaninen attackerar dig så visa inte att du är rädd, dra dig inte tillbaka. Det kan underlätta av att ha på sig en tjock tröja och vantar för att undvika att bli riven och biten. När din kanin morrar/biter ska du med bestämd röst säga ”Nej!” och visa att detta beteende inte är tillåtet.

Klappa din kanin och visa styrka, så småningom kommer kaninen förstå att hur mycket den morrar och attackerar flyttar du inte på dig. När kaninen är snäll ska du uppmuntra med belöning, godis/frukt/grönsaker. Du kan även prova att locka fram din kanin med någon godsak du vet att den tycker om, när du bjuder kaninen på godsaken ska du försiktigt börja klappa den efter ett tag när det känner sig lugnare, om den inte attackerar så ger du beröm.

Ett annat tips? är att du flyttar kaninen till ett okänt ställe när du vill umgås med den, kaninen känner sig osäker då den inte är på sitt egna revir.

Prova även att sitta utanför kaninens bur och prata lugnt med den. Något så enkelt som det kan hjälpa, kaninen kan då inse att du inte är farlig. Du kan öppna burgallret och låta kaninen komma ut till dig och utforska på egen hand. Ha en godbit i beredskap för att ge den beröm.
Det är vanligt att kaninen attackerar och morrar när man kommer med maten. Den attackerar för att hota dig, en del kaniner biter även. Det känns otroligt jobbigt att ha en kanin som attackerar vid matning, men det finns ett sätt att träna bort det som har ett resultat.

**Börja såhär:
**Välj ut någonting du kan ha maten i, en slev, sked eller dl mått. När du ska ge kaninen mat så räcker du fram dl måttet med maten i och kaninen kommer gå fram och attackera. Det är viktigt att du är helt stilla och inte rycker till eller drar tillbaka, det är precis vad kaninen vill och blir mer eller mindre uppmuntrad till att fortsätta eftersom den får sin vilja igenom. 
Efter ett tag tröttnar kaninen på att bita och riva dl måttet och slutar. Det är då träningen börjar! Håll kvar måttet i handen och ta försiktigt fram andra handen och klia kaninen i nacken/klappa den. 

Det tar tid men så småningom lär sig kaninen att den inte kan skrämma dl måttet och att det är skönt att bli kliad/klappan. Då har du vunnit och du ska fortsätta klappa/klia kaninen när du kommer med maten.

Mvh Tanja

Litenburk
0

http://kanin.ifokus.se/articles/4d717274b9cb46221d081dc0-tonarsperioden?4d712496b9cb462141046e61-1

Ibland har det med tonåren att göra och ibland uppstår det ändå.Kan berätta att Min killes förre kanin också vaktade i buren så jag tror inte det är helt ovanligt. JAg tänker mig att det är lite som med hundar att man kan träna bort sånnahär betende om man är envis!

Hoppas jag har avhjälpt din hopplöshet lite! :)

Mvh Tanja

minaninar
1

Det är bra att du ringer till veterinären. Det är steg 1 om en kanin beter sig som du säger (ligger o sedan plötsligt hoppar på). Att det har gått 2 månader då hon betett sig så är ju lite oroande. Nästa gång kan det vara bra att veta att man ska ringa veterinären mkt tidigare. Men det är lätt att va efterklok.

Hur gick det, var ni hos veterinären?

Har ni funderat på att kastrera? Det är också bra för honkaniner som är över 2 år då de annars kan få livmodercancer el cystor. Ni kan ju diskutera med vetten om och när det skulle vara lämpligt och ev. om er vet har erfarenhet av att utföra det framgångsrikt (i princip 100% av fallen)..

Michaelanadja
0

Jag och mamma har försökt att märka när det är hon gör så och nu kom vi på att de är varje gång jag har klappat den andra honan som hon attakerar så jag ska se hur det blir när jag först ger henne mat och så och sedan de andra:)
Annars åker vi till vet tack för alla tips:)

Zakarias
0

Var hon skendräktig?? (började boa o.s.v) Om hon var det så kan det ju bero på att hon bara har för många hormoner och inte fått utlopp för sina modersininkter. :)