Får inte ha kanin!
Hur gammal är du? För det kan ju vara så att du är för ung eller har för lite tid (om du typ går i nån sport eller med läxor). Lyssna även på vad de säger, de kan ju ha rätt :) de känner dig trots allt bäst :)
Men visa att du vill, att du klarar av den, inte kommer att tröttna.
läs på mycket om kaniner på internet och berätta sendan vad du lärt dig mm. :)
Precis som ovanstående!
Och tjata inte förmycket för då kanske dom tar fel beslut:(
Men hoppas dom ändrar sig:)
Jag tjatade aldrig. Jag liksom lät det gå ett år innan dom insåg att jag klarade det. Dock hade jag sommarkanin men efter 2 månader när hon skulle tillbaka så sa mamma och pappa att vi skulle behålla henne, blev så glad så jag höll på att simma, hade redan blivit för kär i henne, hehe ;)
Hade faktiskt min första kanin under sommaren och hösten, från juni/juli till november.
Var 11 år då.
Skötte honom galant, han fick vara ute varje dag i över 10 timmar i trädgården. (från morgon vid 8 till kväll vid 6) var ju dock med honom ute hela tiden då.
Tjatade faktiskt i början, men sedan behövdes det inte för mina föräldrar gick med på det, för att se om jag kunde ta hand om honom. Och dom tyckte att tillfället var så bra när man kunde låna. Men jag fick honom faktiskt efter tiden var slut. Han blev endast 4½ år dock, gick bort den 23e september detta året.
2009 skaffade jag mig en till, en hona. Som var tänkt att användas till Zorro i Avel senare. Men fick reda på att hans färg (viltgrå) var dominant.
Början av 2010 fick jag en lejonhuvad dvärgvädurs hane av min pappas jobbarkompis kusiner, då de skulle avlivat honom annars. Hade alltså läst på om kaniner i över 2 år. Skaffade även lejonhuvade kaniner det året, men slutade med de i slutet av 2010.. och 2011 började jag köpa in dvärgvädur rex (2st). Har idag 7 kaniner och uppfödning, och klarar det bra, sköter dom och föräldrarna är nöjda. 
#6 Okej, Hur gammal är du? :)
#7 Jag är 15 nu :P blir 16 den 12e februari.
Okej! :)
Har inte du frågat innan? Eller är jag ute och cyklar? :P
Bästa är att läsa på och visa ett verkligt intresse. Tjat hjälper sällan.
Men ibland för man acceptera föräldras val eftersom det är dom som har huvudansvaret osv :)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
#10 Tjat hjälper för föräldrar som inte vill lyssna när man ska säga vad man kan :P Och när man väl fått kaninen så inser de att man kan
#11 Hjälper på vissa föräldrar men långt ifrån alla 
Jag tycker att det är fel sätt att få en kanin, genom att tjata. Bättre att föräldrarna ser att man kan sköta det och att man verkligen är intresserad. Dom har ju ansvaret, får betala veterinär osv. Så man får se det från deras sida med :)
Jag har haft tur, min mamma är lika tokig som jag i djur och min pappa med hyfsat intresserad, så har haft djur hela tiden stort sätt.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
#10 Jo jag har frågat innan osv, :)
När jag var barn var jag en riktig riktig tjatmaja. Jag fick nästan alltid de husdjur jag ville ha (antingen lånade eller köpte jag) även om det tog lååång tid. Jag förespråkar dock inte att man tjatar till sig djur utan hellre visar att man är väldigt intresserad, läser böcker och söker annan info om djuret så man är påläst.
Nu är jag själv förälder och skulle mina barn vilja ha ett husdjur (som inte jag vill ha) så skulle jag falla för om de visade sig pålästa och kunde tänka sig att låna ett djur en sommar för att se om intresset höll i sig, inte köpa direkt. För om man inte sköter djuret som man ska så är man inte redo att bli djurägare. Ett djur kräver omvårdnad varje dag, och under soliga lediga dagar är det ganska lätt att hitta ork och motivation till att ta hand om dem. Under kalla vintern och när man själv är sjuk så är det inte lika kul och då är det lätt att kaninen blir sittandes själv i sin bur. Och jag som föder upp kaniner kan ibland häpna över vad lite vissa människor kan innan de tänker köpa kanin, så hämta in kunskap först är A och O.
Jag tror också att de flesta föräldrar vet att det är väldigt lätt att barn tappar intresset för djur, och då står man där själv som förälder och får ta hand om ett djur själv som man har absolut inget intresse för. Så om du kan visa dina föräldrar att du är redo att skaffa kanin för att du är påläst, har stort intresse och engagemang och är beredd att bevisa det (ex genom att låna en kanin ett tag) så kanske det går bättre.
Ljustadalens kaningård
Jag och min man behöver kaninvakt i tre veckor över jul. Om du bor i Göteborg och får för dina föräldrar får du gärna passa dem, så får du se hur mycket jobb det är :))
I <3 Slampan, Ebbot, Pippi, Doris, Harry, Musse, Jonas, Laban, Laban junior (lilla Grå), Siri (kloakråttan), Lilla svarta, Doris 2
Om de är oroliga för allergi hälsa på en uppfödare med rex, de tåls bättre av allergiker (men inte alla). Ex. www.NimbusKaningard.se (Stockholm) Åk på utställning välj ras genom att gå bland burarna. Känn, klappa på djuren, prata med ägaren, prata med uppfödaren. Kommande utställningar finns på www.skaf.info (hela Sverige) Fråga utställare/uppfödare att få titta hemma hos dem. Du hittar dem på utställning, via SKAF eller annonser. Om du är orolig för storleken kolla på SKAF under Dvärgeas och välj bland dem. Låna/hyr djur några veckor nästa sommar, så kan föräldrarna sedan få besluta sig. Tjata inte men lär dig mycket om kaniens behov under vintern. Lycka till!
ph77
#18 Okej Tack! :)
Kom på en till idé: Kolla om det finns en 4H gård i din närhet. De har fritids, lovaktiviteter, djurhållarkurser. Försök få bli medlem där för dina föräldrar. Aldrig mer sysslolösa lov ;-)och massor av djur!
ph77
Okej tack för tipset! :D