Kanin iFokus

Kanin

Etikettkaninungar-och-avel
Läst 686 ggr
devilsdaughter
0

När ta första kullen?

Jag planerar Att ta en kull så att jag får en vårkull. När vågar man para första gången utan att riskera att det blir för kallt för ungarna? Kaninerna kommer att bo i ett garage som inte är isolerat än, dock precis färdigbyggt, så det är ju vindtätt. Så det kommer ju i princip vara ungefär lika kallt där som ute, någon grad varmare kanske.. Men finns ju såklart möjlighet att sätta på en värmefläkt om det skulle krisa;)

Bor i söder (Blekinge). Ev kommer jag ta två kullar nästa år, därför vill jag gärna ta första kullen så tidigt som möjligt.

Zvintos
0

Jag skulle nog börja para runt Mars, så ungarna föds runt April. Förutsatt att honorna är villiga det vill säga.

devilsdaughter
0

Ok, mitten av mars typ? Väntar föl i mitten på april så då blir det dubbel nedkomst ;)

Man ska inte gå efter temperatur då? Att vänta till det slutar vara minus på natten el nåt?

Zvintos
0

#2: Det kan man göra, men kaninungar kan frysa ihjäl oavsett minusgrader eller ej. Hamnar de utanför boet kan de frysa ihjäl även på sommaren, det tar bara olika lång tid. I mamma kanins bo är det ju riktigt varmt och gott.

[Luppa]
0

Om ungarna hamnar utanför boet så spelar det ingen roll om det är mitt i sommaren, de fryser ihjäl ändå. Och om honan har boat ordentligt så spelar det ingen roll om det är mitt i vintern.
Med första kullen på en utekanin skulle jag dock vänta till våren. Men det hänger ju lite på honans ålder också.

devilsdaughter
0

Jo, ligger de utanför boet så klarar de ju sig inte oavsett, men Att ta en kull på vintern känns lite väl riskabelt;)

Denna kaninhona har fått en kull i augusti detta året och det gick jättebra, boade rejält och hade koll på allt.

Man får ju se hur vintern verkar bli också, kan ju vara jätteolika när våren börjar komma. Men man vill ju ändå ha någorlunda bra förutsättningar för mamman att ta hand om ungarna, så mars blir kanske lagom.. Hon går ju dräktig i ca 4 veckor också :)

[Luppa]
0

#5 Har hon fått kull i augusti så är det ju ingen panik med nästa, vänta tills i vår. Då är ungarna betydligt lättare att få sålda också.

devilsdaughter
0

Ne, ingen brådska så sett. Det jag tänkte på var att om jag ska ta två kullar så vill jag inte ha den andre kullen för sent inpå hösten, därför jag ville vara lite tidigt ute, men ändå inte för tidigt..

Egentligen skulle väl frågan vara när ni andra som tar kullar regelbundet börjar para er/era kaniner, men det blev visst inte så ;)

Tack för alla svaren!