Tidningspapper i burbotten?
Nu har jag sett flera som har tidningspapper i burbotten till sin kanin. Ska man verkligen ha det? Kaninen tuggar ju i sig det. Trycksvärta kan väl aldrig vara bra att äta?
Jag har alltid haft burspån och/eller halm på botten.
Trycksvärtan är inte giftig längre och har inte varit på många år. Däremot är själva tidningspapperet inte så bra om kaninen äter det i för stor mängd, då det kan orsaka förstoppning.
Om man han en kanin som inte tuggar på tidningen så är det ju inget problem bara man ser till att kaninen har tillgång till strö och bomaterarial. Mina kaniner äter inte på sitt burströ, de har hö och grenar istället. De kan även äta av halmen om de skulle vilja tugga på annat.
Trycksvärta är inte gifttigt. Det var det förr.
//Mamma till både vilddjur och tamdjur. :-D
Det luktar mer, och är inte så bra tycker jag.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Jag har förövrigt tidningpapper under burtröet i marsvinsburen. Tycker det funkar bra och gör buren vädligt lättstädad.
//Mamma till både vilddjur och tamdjur. :-D
Det jag genast tänker på är att det skrynklar väll ihop sig lätt?
Jag hade de förut och har de åt min utekanin, tycker de är huur bra som helst och lätt! dock kan hon få för sig att riva sönder de men de gör hon bara om jag stoppar de i hennes hus vilket jag slutat med, det är lättare att rengöra sen om allt kiss i kisslådan inte följer med slipper man stå och gräva ut de då tidningspappret tar bort allt :)
Min hane ÄLSKAR att äta på papper och tidningar. Går inte att ha nåt sånt framme för då hoppar han dit direkt och har en festmåltid. Så här hemma skulle det inte funka i alla fall. ;-)
Jag har tidningspapper istället för matta när jag toatränar. Ingen av mina har någonsin tuggat på det eller så. Det ligger där det ligger, sen är det bra mycket enklare att ta bort nerkissat och lägga i nytt än med matta. Dessutom använder jag det för toaträningen och lägger små bitar med kiss på under ströet i toalådorna för att kaninerna ska fatta poängen.
Jag brukar ha tidningspapper i burbotten.
Först Tidningspapper och sedan spån och sedan halm. Mina kaniner tuggar inte på pappret :)