Kanin iFokus

Kanin

Etikettallmänt
Läst 1287 ggr
[Nalle-]
0

Dåligt hö?

Hur luktar dåligt hö? Blir det vitt om det möglat, eller kan det vara dåligt ändå?

Fridaaaa
1

Luktar det svampigt och dammigt är det bland annat inte bra

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Friggeshoppkaniner
0

Svarta, vita eller gröna prickar är inte bra och om höet är varmt (känns som att det kokar) så är det dåligt. Även om det "bara" luktar illa så bör man kasta det.

BeccaTilda
0

Får jag komma med en följfråga??

Hur länge kan hö liggga på tex ett hö loft utan att det blir dåligt?

[Luppa]
0

#3 Fjolårshö tex är ingen fara att ge så länge det är fräscht. Vitamininnehållet sjunker, annars är näringsinnehållet det samma.

BeccaTilda
0

Bonden  jag köper hö av verkar inte ha fräscht hö på logen!! Har hört att han har haft höet där uppe jätte länge.. Luktar inte sådär gott som hö ska heller!!

[Luppa]
0

#5 Då bör du nog hitta någon annan att köpa av. Luktar det svampigt eller inget alls så är det nog dåligt. Ett bra hö ska lukta friskt, lite örtte-aktigt.

BeccaTilda
0

Okej, borde byta då!! Men hur hittar man bra hö då? :(

Fridaaaa
1

#7 Sluta ge kaninen det med en gång :S Hur kan du ge det när du vet att det inte är bra? kan ge din kanin hälsorisker :(

BeccaTilda
0

Det är inte bara jag som köper därifrån.. har frågat andra om höet och de säger att det funkar bra..

Han säljer till tillexempel hästägare, och ästar är ju jätte känsliga för mögel, m.m, och ingen häst har blivit dålig. Så jag har antagit att höet ska fungera, de äter det ju med god aptit och mår hur bra som helst.

Fridaaaa
0

#9 Alla hästar är inte känsliga mot mögel. Dock ska man aldrig ge det till något djur :S
Är du säker på att det är mögligt? Man kan ju förvara hö länge utan att det blir mögligt osv.

BeccaTilda
0

Nej det är jag absolut inte :) Tror inte det är mögligt, men luktar inte sådär friskt bara!!

[Nalle-]
0

Samma med mitt, det luktar inte dåligt men inte sådär supergott heller! Tror bara det har legat länge. Har luktat på mögligt hö tidigare och tycker inte det luktar som det här.

Friggeshoppkaniner
1

Desto längre ruttningsprocessen gått, desto dåligare och starkare luktar det. Så kan vara att det börjar bli dåligt, men det kan även vara bra, svårt att säga på internet när man inte kan känna och lukta på höet.

[Mi-rand-a]
0

Hur länge kan man ha hö asså i påsen innan de blir dåligt då? :o

Fridaaaa
0

#14 Beror på påsen men det ska inte förvaras tätt återslutet :D