Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 555 ggr
BeccaTilda
0

Honorna i slagsmål!!

Idag när jag hade ute mina två 1,5 åriga syskonhonor i deras rasthage så rök de ihop i ett rejält slagsmål där pälstussar flög och de fräste på varandra!! Hur kommer det sig att de gjorde de? De har aldrig gjort så innan!! De har alltid legat och gosat med varandra, tvättat varandra, ätit tillsammans, turats om när de tricker, ja, ni fattar..

Jag jagade in dem i deras bur igen och där inne började de gosa igen.. Men jag delade på dem och satte dem i en varsin bur, var det rätt?

Vad kan detta bero på? Och vad ska jag göra??

Fridaaaa
0

Kan vara brunst eller något annat som hände ute. Man vet aldrig.
Om du har särat på dom nu är det inte säkert att dom kan gå ihop igen sen tyvärr. Kan gå men inte säkert.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[Mi-rand-a]
0

När jag hade två hanar ihop för längesen rök dom ihop och dom var också jättebra vänner annars ,  men den gången var de tussar och lite blod så vi satte en planka imellan och då fick dom panik och försökte nå varandra på alla olika sätt så vi tog bort plankan nästan direkt och då var dom vänner igen. Tror dina kaniner är i brunst eller så kan de bara varit nån irritation på varandra men sätt ihop dom och se vad som händer.

dermot
0

Det är nog bara lite gnabb emellan. Händer här också, jag låter de hållas så länge ingen får sår. Särar aldrig om ingen blir skadad. :)

// Anka
~ It's interesting to watch devils cry when angels want to stab you in the back. ~ 

Fridaaaa
0

#2 Hanar är inte så konstigt, man ska helst inte ha hanar ihop och fertila hanar får man itne ens ha ihop :)

dermot
4

#4 Får man visst. :)

// Anka
~ It's interesting to watch devils cry when angels want to stab you in the back. ~ 

[Mi-rand-a]
0

#4 Nej men vi hade haft otur och fått 2 hanar dock så hade vi tur i oturen då dom funkade riktigt bra ihop förutom den gågnen sen så kastrerade vi dom när dom var mogna för de :)

BeccaTilda
0

Okej, då går jag ut och sätter ihop dem igen, osäker på om de klarar sig var och en för sig :)

Fridaaaa
0

#5 Inte enligt JBV när jag frågade dom. Då sa dom att man inte får ha 2 fertila hanar ihop.

dermot
2

#8 Så står det inte i lagen. Det står att man inte bör ha okastrerade hanar ihop, står inget om att det är olagligt. Bara rekommendation.

// Anka

Fridaaaa
0

#9 Jag mailade och fråga, och då sa dom så.
I så fall har dom ingen koll själva vad som gäller…
Dom skrev att det är lag på att man inte får ha 2 fertila hanar ihop. Skrev bara vad dom skrev till mig :)

dermot
4

#10 Konstigt att man ska behöva maila och fråga om varenda liten grej som står i lagen i så fall för att vara säker. Det är i alla fall inte olagligt att ha okastrerade hanar ihop. Då har de ändrat nyligen.

// Anka

Fridaaaa
0

#11 Ja det tycker jag med.
För det var så att länsstyrelsen hade varit hos en och då hade dom sagt till henne att man inte får ha det. Så jag mailade och frågade just eftersom det står annat på sidan :S