vilket foder?
hej!
jag har en dvärgvädurs hona på 3 år. just nu äter hon bara vitakrafts torrfoder, inget hö och inga salladsblad eller något. vi ska börja ge henne mera hö och sallad nu, då jag läste i en bok att det är nödvändigt. men vad tycker ni om vitakrafts torrfoder? bra/dåligt? vad skulle ni rekomendera? jag vill veta allt!
och en sak till,
kan man ge sin kanin torra höstlöv? altså löv som man tagit in men som man låtit leg och torka ett tag?
Hö ska bestå minst 80% av kaninens dagliga kost. Se till att det är bra kvalité och inte hö från matbutiker :S
Sallad bör du inte ge var dag.
Ändra pellets sort. den du har är skit :)
Cumi complete (stavning?) är bland annat bra :)
Mina kaniner äter löv i trädgården när dom är i hagen :)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
okej, tack för tipset!
Har kaninen inte ätit hö på 3 år? :o
Hö ska de ha fri tillgång på 
Det är bra att du ändrar på din kanins matvanor från och med nu. Hö är viktigt för din kanin, och det bästa är om du kan köpa från en bonde i närheten. Priset för en hel höbal brukar ligga på 50 kr, och en sådan räcker i 4-6 månader till min kanin om jag förvarar höet rätt. Det vill säga, under tak så det inte blir fuktigt! Jag tycker inte att folk behöver skälla på dig, nu vet du att det är nödvändigt för en kanin att ha hö och du vill lära dig.
Vita Kraft är inte känt för att vara så bra, har själv haft det åt mina kaniner tidigare genom åren. Efter det bytte jag till Dogman (inget jag rek. heller) och ska byta till Cuni snart. Däremot så ger jag min kanin pellets som godis i träningsbollen, och han brukar få 2 tsk per dag. Har kaniner ett bra hö så behöver dem inte så mycket pellets. En dvärgkanin behöver inte ha mer än 1-2 msk (1/3 dl ungefär) pellets /dag tycker jag. Lycka till!
Stolt ägare till stora chinchillan Myska. 
#5 Beror på vart man bor, här ligger en höbale på 10-12 kg på ca 15-30 kr i genomsnitt :P Här räcker 1 bale i ca 1 månad till 5 kaniner (dock äter den ena inte så mycket hö) :D
#6 Okej, skulle gissa att dem jag har kan väga upp till 20 kg. Fast det beror ju på vart man köper :) Har enbart en innekanin i nuläget, han gör sina behov i hela buren så jag får städa åt honom varannan dag. Täcker botten med kutterspån och sedan hö. Han vägrar höhäck och toalett, men tack och lov så är han rumsren när han går lös!
#7 Ja precis :)
Bra kanin som vägrar höhäck hihi inga av mina har det :D
Mina gillar inte heller toalett men bajsar i hörnorna så jag kan mocka ut :D
#8 Testade att köpa en Dogman höpåse från mataffären för någon månad sen, då höbalen tog slut. Lillkillen var galen i höet och älskade det, dock så tycker jag det är skumt med hö i påsar, och så är priset hemskt. Ca 20 liter för 39 kr 
#9 Ok nej det höet är dessvärre inte mycket näring i :( Men går ju när det krisar :)
Ja dom tar jättemycket :S
#10 Precis, så nu får han bara någon näve i veckan, han är verkligen galen när jag kommer fram med påsen. :)
okej, ska åka till en storstad imorgon (bor i en liten liten by) så då blir det att införskaffa en stor hösäck och massa annat! tror inte vi har en bil stor nog för att få in en hel höbal i och vi orkar nog inte lyfta in den heller :( då jag bara har 1 kanin, så är det ju ingen fara med att köpa en stor hösäck trots det höga priset då den förmodligen räcker ganska länge :)
#12 Vad menar du med hösäck? Menar du höpåse från djuraffär? Dom är inte stora.. Höbalar är packat hö så det är inte sånna där stora, runda som man kan se på åkern på sommaren. Jag tycker ni ska köpa från bonde istället :) Det går alltid att lösa om ni inte orkar bära, din pappa orkar nog bära dig, då orkar han nog bära en bal på några kilo ^^
Man ska aldrig snåla med hö, dessutom kommer det hö på marken också när kaninen drar ner hö från häcken för att få tag i det godaste. Min foderkanin åt en hel sån här per dag, fullproppad:
#12 Skippa höhäck om jag vore du. Finns risker med det. Ha det direkt i buren eller som t.ex #11 :)
Du, jag har en liten liten bil, en höbal får lätt plats i bagaget ;)
#14 finns fördelar med höhäck också :) Allt beror på hur man sätter den och vilken typ man använder. Sitter den utanför eller är en ikea-höhäck är väldigt säkert.
#15 Ja om man sätter på utsidan av buren kan det ju vara fördel men skulle aldrig ha invändigt, i så fall ikeas och vara så att kaninen inte kan fastna :)
Men ser mer fördelar utan för min och mina kaniners del :)
#14 TS menar nog en stor rundbal :P
// Anka
~ It's interesting to watch devils cry when angels want to stab you in the back. ~
#17 Då får man väl skriva rundbal? För stor höbal och stor rundbal är stor skillnad :) Inte konstigt om det skulle bli missförstånd i så fall :)
#18 Det är inte alltid så lätt att uttrycka sig rätt. Det behöver i sig inte vara en rundbal heller, finns rektangulära höbalar också, även fast man brukar ha den formen till halm oftast.
// Anka
~ It's interesting to watch devils cry when angels want to stab you in the back. ~
#16, ok :) Jag ser större fördelar med häcken, de får nått att jobba med, det finns alltid rent hö och de har ändå nått att leka/boa med om de vill eftersom det blir en del spill (mer eller mindre beroende på kanin). Men det är såklart från kanin till kanin :)
#19 Nej det var det jag menade att det är inte konstigt att det blir missförstånd ibland :) Eftersom man kanske skriver en sak men menar en annan. lätt hänt :D
en normalstor höbale på 10-12 kg för man lätt in i en bil, jag har själv en jätteliten bild :D
Jag använder Selective kanin och jag tror att är en bra pellets sort. 
Hälsningar Lurvas11
# vi har fasta burar bak i bilen så de går inte att plocka ut. och jag kommer inte ha en hö säck inne i buren, utan jag ska ju ha höet i en höhäck.
#23 Ok.
Skrev inte att du skulle ha hösäck i buren?
#23 hur mycket pellets får kaninen?
//Hälsningar Kringlans Kaninuppfödning!
Hemsidan: www.Kringlanskaniner.weebly.com you know my name, not my story
# 24 ingen aning :P
# 25 hon får ca 2-4 dl torrfoder, men inge "pellets" annars
#26 Vad för torrfoder? :)
#26 Vad mycket foder!
Fast iofs, om hon inte fått hö har hon väl vart hungrig..
#27 Skulle gissa på gnagarblandning,
//Mamma till både vilddjur och tamdjur. :-D
Vad bra att du tar tag i din kanins matvanor och vill lära dig lite mer! :)
Gnagarblandningar mår inte kaniner bra av att äta, dom innehåller massa feta fröer och annat som gör att kaninen kan bli lite väl rund om magen så försök att byta till en bra nyttig pellets istället. :) Cuni complete är bra eller selective rabbit finns också som man kan köpa i djuraffären, när du byter så måste man introducera ny mat långsamt så börja med att ge en matsked pellets och ta bort lite av den maten som kaninen får nu så kan göra så ungefär var tredje dag, lite mer pellets och lite mindre gnagarblandning.. Sen så räcker det att ge kaninen ca 1/3dl pellets om dagen.. Annars är det lätt att dom blir tjocka och det mår dom ju inte bra av! :) Sen måste ju kaninen ha fri tillgång på hö varje dag! :) I början kanske den inte kommer äta så mycket hö men det kommer igång sen när du minskat ner på den andra maten.. :) Har kaninen haft grenar att gnaga på? Annars kanske ni behöver kolla så att kaninens tänder ser bra ut eftersom kaninerna behöver få äta hö och tugga grenar för att tänderna ska slipas ner och så magen mår bra! :) Är det något annat som du undrar över så är det bara att skriva här på kif, dom flesta är väldigt snälla och hjälpsamma och svarar gärna på frågor! :D Det finns även väldigt mycket bra artiklar här som är jättebra att läsa, där det står massa om kaniner och vad dom behöver för att må bra! :D Du kan även be dina föräldrar läsa denna tråden och kolla artiklarna som finns här på sidan så kan ni hjälpa varandra sen med vad eran lille kanin behöver för att må som bäst! :D
Håller med #30 om att det är super att du vill lära dig :D För ett år sen gjorde jag samma sak, bestämde mig för att lära mig om foder och allt! Innan dess bara "hade" jag kanin och litade på vad folk runt mig sa. Vill du läsa lite artiklar om foder så finns det några här;
http://kaninmagazinet.se/2012/january/foder.html
(allmänt om foderstat)
http://kaninmagazinet.se/2012/april/gnagarblandning.html
(varför man inte ska ge gnagarblandning)
http://kaninmagazinet.se/2012/february/naringsbehov-och-foder.html
(vad ett pellets ska innehålla samt exempel på pelletssorter)
Jag håller också med! Det är inte lätt att veta om man inte fått bra råd innan vad som är bra för ens kanin.
Jag skulle köpa hö till att börja med och dra ner på kraftfodret som de andra skriver. Det skulle vara intressant och veta hur din kanins bajs varit innan och hur den blir nu när du ändrar på födan.
tack för alla tips? och råd! jag blir jätteglad när folk har skrivit på mina trådar, för då veta jag att jag kommer få lära mig något ;) bibbsan som min kanin heter, har fina tänfer, bajsar bra och är fin i hullet. det vet jag, för det har en veterinär sagt :) hon har en bit av ett träd som hon gnager på, men sedan så äter hon mycket äpplen och potatis, och då får hon ju gnaga en del. jag började ge henne hö igå igen och hon har mest boat i det hitills. igår när jag satt vid buren så såg hon hel knäpp ut, för hon tog liksom en bit hö i munen, drog ut den ur höknippet med värdens fart och slängde sedan iväg det XD varför gör hon så?
#33 Äpple och potatis ska du inte ge mycket!
enbart godis och potatis ger man sällan kaniner :)
Och det slipar inte kindtänderna direkt, det är nästan bara hö som gör det :)
Brunst?
#33, som #34 säger så är inte äpple och potatis något som slipar ner tänderna så värst. Hö och pinnar är det enda som gör det på ett bra sätt :) Ger du för mycket äpple och andra godsaker kan det leda till att hon inte vill äta lika mycket hö, då kaniner lätt blir kräsna ^^
Hoppas att veterinären också tittade in längst bak i munnen, där man inte ser utan att söva eller ha speciella verktyg. Framtänderna behöver inte säga så mycket om kaninens tandhälsa alltid.
Tror att hon är glad för att ha något att boa med :) Vissa kaninhonor älskar att pyssla i sitt hö och ändra om hur det ligger! Brunst eller skendräktighet kan också vara en anledning, som #34 sa :)
okej :)
Jag blandar cuni complete och Stampe. Riktigt nöjd.
okej :)
Ger du din kanin inge hö? !
jo, nu äter hon hö ;)
Men förut…?
Kaniners kost ska mestadels bestå av hö, i naturen så äter de ju inte pellets pellets är en lyx rätt som människan har skapat
Köp inte smådjursblandning iallafall, det ska vara rent pellets (inga torkade frukter i och så) för kaniner.
Sallad får de inte äta för mycket, de blir dåliga i magen då. Men då och då går bra 
mm, vet det nu :)