Fryst vatten?
Hejsan alla med utekaniner!
Jo, jag är lite nybörjare med att ha utekanin. Jag har haft min kanin i 2 år. Hon var först ute kanin och sen tog vi in henne, och hon mår mycket mycket bättre ute, Hon fryser inte heller och äter normalt så det är inga problem. Men det jag funderar över är om det är bara våran vatten flaksa som fryser på natten? Det är ganska irreterande eftersom att jag måste gå ut mitt i natten och tina flaksan och byta vatten!
Har ni några tips? så jag slipper göra det?
Kram
sätt skål, då kan kaninen slicka på isen :)
Jaa ingen flaska utan skål som du byter vattnet på 2-3 ggr per dag blir bra.
Skål.
Flaska går inte att ha ute på vintern, Fryser på noll och ingenting, speciellt i pipen :S
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Skål är bäst på vintern, och bekvämast för kaninen. Även om vattnet fryser kan kaninen slicka på isen, men man ska ju fortfarande byta minst 2 ggr per dag! När det är minusgrader ute fryser kulan i vattenflaskan fast. Däremot finns det ju överdrag till vattenflaskor att köpa, du kan även dra över en raggsocka eller vante om du behöver vänja din kanin med vattenskål..
Stolt ägare till stora chinchillan Myska. 
Det finns också som en liten "säck" som man kan dra på vattenfalskan, finns att köpa i en djurbutik :)
Dessa säckar hjälpte ingenting toppen frös i alla fall.
#5 Hjälper inte, för pipen fryser ändå först, på ett kick.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Sen kan kaniner fastna i med tungan i pipen om den fryser så inge smart.
ok… men testa med en skål då :)
Jag använder skål ;)
Mvh Klara, Musse, Hedda och Rabalder.
Satt precis och funderade på samma sak på bloggen i dag. Det måste ju gå och hitta på en bra lösning….hm….gnuggar knölarna…
Vattenflaska går nog inte att lösa eftesom vattnet fryser i pipen på några minuter. Däremot går det ju att hålla vattnet frysfritt i skål med tex värmeslinga.
Vi använder skålar som vi tar in och tinar.
//Mamma till både vilddjur och tamdjur. :-D
Har man silvriga plåt (inte säker på att det är plåt men tåligt är det iaf) skålar som man brukar ha till hundar så är det bara att knacka ur isen mot marken och fylla skålen med vatten igen :)
Jag kör akitaskålar för vattnet, dubbelt så många skålar som behövs. Byter morgon och kväll - de isiga skålarna tar jag in i tvättstugan i en hink så hinner de tina till nästa gång, då diskar jag dem och tar ut. Då behöver man inte "vålda" ur isen, jag har haft sönder andra skålar på det sättet förut. Dessutom fyller jag på med ljummet vatten så tar det lite längre tid innan det fryser igen.