Neka köpare
Fick ett samtal idag på kaninungarna och det kändes inte alls bra. Det kändes som att det är en stor risk att kaninen kommer att sitta övergiven i sin bur ganska snart.
Mamman ville köpa kaninungen som julklapp till sin dotter och undrade om kaniner är kaninungesöta då (fyra månader gamla). Hon vill paxa en kanin som sen ska bo hos oss tills julen kommer. Hon har ingen koll på vad kaniner ska äta, vad bettfel är eller liknande.
Jag vet faktiskt inte vad jag ska göra. Jag vill helst inte sälja till henne, faktiskt. Mina kaninungar förtjänar nått bättre, samtidigt sitter jag fortfarade med burplatsbrist och två ungar går fortfarande med mamman.
//Mamma till både vilddjur och tamdjur. :-D
NEKA!
Sälj inte en kanin till ett sånt hem även om det råder platsbrist. Risken är att den kaninen kommer ligga på blocket vid nyår.
Har ni bestämt något vidare? Har de satt in pengar eller liknande?
Nej de vill komma och titta och de kan de göra men jag kommer nog inte sälja.
Självklart ska du neka om du tycker att det känns fel. Det dyker alltid (i princip) upp rätt köpare förr eller senare, och du kommer att ångra dig något enormt efteråt om det blir en "övergiven bursittare". Vad är det för kön på ungarna? Är det honor så kan de ju sitta med mamman tills det rätta hemmet dyker upp. ~ Med vänlig hälsning, Amanda ~ www.Uniqs.weebly.com
Hanarna har jag särat på så det är honorna som sitter hos mamman.
Hade jag fått en "obra" magkänsla hade jag nekat… Dyker säkert upp något bättre!
//Anna Thisell
Törnbottens Kaniner
https://tornbottenskaniner.com/
Bara att säga att någon annan hann före =)
Visst kan det vara svårt att neka, men gör det för kaninens bästa! Om ett barn ska ha en kanin, tycker jag att dem själva ska få välja vilken kanin dem vill äga i flera år framöver. Plus att föräldrarna är ju dom som har ansvaret, och de måste veta vad äga en kanin innebär. Ofta är det så att för mindre barn så är det bara nyhetens behag. Och efter ett tag så sitter kaninen ensam i buren, och kanske dyker upp på Blocket eller någon annan säljsida. Man kanske inte ska dra alla över en och samma kam, men jag tycker att du ska ge dem rådet att läsa på lite om kaniner. Kanske är det bättre att barnet får testa att ha en kanin över en sommar?
Stolt ägare till stora chinchillan Myska. 
Man har all rätt att neka :) Känns det inte rätt osv och dom inte har gett tingningspeng, så ja du kan neka :)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
neka neka neka, säger jag bara!
OM magkänslan säger nej så lita på den. Men istället för att neka en person med kaninintresse men utan kunskap kan du i varje fall snällt säga att mamman och barnet kan låna en kaninbok på biblioteket eller läsa på internet.
#10 Jag hade inte sålt till en med små barn om barnen ska ha kaninen om inte föräldrarna har intresset faktiskt :)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Neka helt klart, även om det är svårt, men förr eller senare dyker det nog upp rätt köpare.
Hände mig en gång, några ringde på en kaninunge, vi bestämde att de skulle komma och titta en viss tid. De kom aldrig. 5 timmar efter den bestämda tiden ringde jag och var fly förbannad, det var då en man som svarade och sa att de åkt iväg någon annan stans och att inget köp blir det idag, men de skulle höra av sig inom kort.
Sedan avslutades samtalet, jag kände direkt att de människorna absolut inte ska köpa kanin av mig.
Nästa dag svarade en annan på annonsen och de fick köpa henne, hon fick ett jättebra hem där hon bor i en stor box och barnen och de vuxna pysslar och gosar med henne varje dag. Så hon kom rätt iaf.
Typ en vecka senare ringer de andra tillbaka och säger att de kan komma nästa dag o hämta henne, jag sa att hon redan var såld och att vi inte hade några andra kvar, även om vi hade flera som sökte hem, jag vet att jag gjorde rätt att neka, för det kändes inte alls bra.
Hälsningar Amanda och kaninerna
#6 elr bara säga vad man tycker rakt ut ;) :P
#13 mjo men då borde man säga det redan från början ;)
Jag tycker personligen att det kan bli lite konstigt om man plötsligt "kommer på" att man inte vill sälja till en person som man tidigare sagt ok till att komma och titta på ungarna. Då hade jag nog hellre kört på en vit lögn för att få ett trevligare samtal med "köparen", faktiskt =)
Jag hade inte sålt till en sån person. Visst säljer jag tre av ungarna till barnfamiljer, men de har kommit och kollat på ungarna (en familj har varit här två gånger) och de är intresserade av att lära sig.
Den ena flickan är inte så duktig på att hantera kaninen, men hon tar åt sig information och blir bara bättre. I den andra familjen har mamman erfarenhet… men jag skriver skötselråd till alla ändå. :) Skulle inte sälja till någon som vill ha en söt kanin men inte vill lära sig något om den.
#14 jaha, läste lite slarvbigt så trodde inte dem hade ''gjort upp'' något om du vet vad jag menar
jag sa nej till en mamma som svarade på min annons en gång då jag hade rex/hermelin kaniner till salu. hon vill eköpa till sin 4åriga dotter och undra om den kunde bo i en bur inne.
Jag var ärlig och sa att kaninen skulle bli för stor för hennes dotter och att den annars kräver den största inomhusburen.
jag har oxå platsbrist hemma och hade gärna velat minska lite på mina kaniner så jag kan ge de andra mer plats. men jag vill att de ska hamna i bra hem där nån tar väl hand om dom, så det inte blir att de får sitta ensam i en liten bur resten av livet eller hamnar ute på annons igen
#0 Du kan ju alltid förklara för henne vad hon behöver veta om kaniner och att de blir vuxna och större och kräver mycket omsorg. Sedan får du ta det som du vill, alltså se ifall hon verkar engagerad eller inte.
Många som köper vet oftast inte mycket alls, därför är du som säljare den som ska tala om vad de behöver och då ser du ju ifall de verkar ta det som bra eller dåligt, de kan ju ändå backa ur liksom. Och fråga alltid en extra gång om de är säkra på att de klarar av det.
Och vill du verkligen inte sälja till den personen så säger du bara som det är.
Hon har int ehört av sig mer så jag gissar att det rann ut i sanden.