Kanin iFokus

Kanin

Etikettallmänt
Läst 1034 ggr
NayelaPixie
5

Ledsamt att läsa!

Detta är väldigt ledsamt att läsa!

*Länk borttagen av moderator med hänvisning till sajtens skrivregler*

Finns det inga andra sajter än blocket där människor kan lägga ut dessa annonser så vi som tittar på söta kaniner slipper se sådana uttalanden??????

Önskar man kunde rädda alla djur från plågsamheter! :-(

Wand
2

Det är väl lika hemskt om det ligger på en annan sida än blocket? Det blir ju inte o-hemskt bara för att man inte läser det.

Det verkliga livet existerar i fantasin. Did I mention demons?

[Jawa´s]
0

Jag tyckte de såg ut att må finfint =)

NayelaPixie
4

Nej absolut inte!!!! Du har helt rätt! Håller med 100%

Har dock suttit rätt mycket på blocket och kollat kaniner men aldrig sett en annons som denna! Blev bara ledsen i hjärtat…

dermot
0

Vad är problemet?

// Anka
~ It's interesting to watch devils cry when angels want to stab you in the back. ~ 

PrinzeZz
0

förstår inte problemet…?

Medarbetare på kaninhoppning.ifokus.se | Rosvalla-katastrofen 20/2 2010 Måne 
Uppfödning av hoppkaniner | Hemsidan | Bloggen |

NayelaPixie
3

Det var detta som sved i hjärtat!

"Fransk Vädur/Teddyvädur = perfekta barn o sällskapskaniner som även passar till kött o skinn produktion. 5 honor och 3 hanar finnes i olika färger"

dermot
2

#6 Och vad är problemet med det? Är du vegetarian förstår jag, annars inte..

// Anka
~ It's interesting to watch devils cry when angels want to stab you in the back. ~ 

[Mi-rand-a]
3

Hoppas hanen var teddyn

PrinzeZz
0

#6 jag förstår fortfarande inte problemet, om de vill sälja till kött/skinn så får dom väl göra det?

NayelaPixie
2

Nej inte vegetarian, men hade varit om jag hade ett val (lång historia varför jag inte kan), har dock aldrig prövat kanin, skulle aldrig klara det heller. Men tycker det är sjukt onödigt och sorgligt att man dödar djur för tex päls! Jag jobbar hellre upp värmen när det är kallt och använder andra produkter än skinn, dun och päls, men det är jag vet att alla inte tänker likadant…

NayelaPixie
5

Klart det är deras val…men tragiskt att man föddes upp av en familj och sedan blir satt på blocket för att matas av ormar eller bli någons tofs på mössan eller väskan!

Blev bara ledsen i hjärtat det är allt.

marithaj
7

Jag kan ändå förstå TS reaktion.

Är man van vid att ha kaniner som sällskapsdjur så känns ju en sån här annons kanske både lite obehaglig och motsägelsefull.

Dels att de söta djuren säljs som husdjur och "passar barn", men dels också för köttproduktion, ja alltså för att slakta och äta, eller för att använda pälsen.

Visst är det så att kaniner hålls för båda syftena, men för den som endast har kanin som sällskapsdjur kan det ju kännas som två helt olika sidor av djurhållning. Att man kanske bör annonsera om de olika syftena var för sig.

Men därmed inte sagt att kaniner som föds upp för både sällskap och köttproduktion skulle ha det sämre på något vis än de som endast föds upp som kelkaniner.

NayelaPixie
1

Tack #12 du förstod mig precis!

[Juliaammouri]
5

Är inte vegetarian men skulle inte äta ett djur jag hade haft som husdjur.

Men håller med TS.

[Jawa´s]
2

Ormmat skriver de ingenting om, det är dessutom olagligt att ge levande och djur med lång päls hade iaf inte jag velat mata min orm med.
Och när man pratar om produktion av kött och päls så kan de likaväl säljas som avelsdjur och få ett lika långt och bra liv som vilken sällskapskanin som helst.

Synd att det råder så stor brist på kunskap kring kaninslakt =/
Djuren märker inte ens att de dör.

[Juliaammouri]
0

#15 tur att du har kunskap då :)

dermot
3

Kossor och grisar är också söta och keliga…

// Anka

PrinzeZz
0

jag skulle heller inte kunna äta en av mina djur, oavsett om det var en ko, gris eller kanin, men jag kunde heller inte bry mej mindre om att andra säljer till kött/päls

RosarysKaniner
4

Varför hoppa på någon som anser det "orimligt" att äta kaniner? Alla har vi våran egna åsikt, det jag tycker är konstigt kanske inte du tycker är konstigt. Suck…..

/Elin Josefine Olsson ღ
Uppfödning utav Lejonhuvade Dvärgvädurar.
Hemsida: Rosary's Kaninuppfödning

Suskiv
5

Jag ser verkligen inte problemet. Jag skulle helt klart föredra att äta mina egna djur framför en okänd kossa i köttdisken. Mina egna djur vet jag ju att de haft det bra. Hur vet jag hur kossan i köttdisken haft det.

//Mamma till både vilddjur och tamdjur. :-D

PrinzeZz
1

#19 jag kan inte se ett enda inlägg när någon hoppat på någon annan, däremot är det en hel del inlägg där problemet ifrågasätts, och det får man nog räkna med på ett forum fullt md folk som tycker väldigt olika

RosarysKaniner
2

#21, Eftersom vissa ifrågasätter vad problemet är, vilket egentligen är ganska uppenbart efter vad hon länkat, anser jag att det är som att ifrågasätta en annans åsikt. Att inte förstå att i detta fallet en individ inte anser det okej att äta sitt egna husdjur, vad är det att ifrågasätta? Och det här med att räkna med.. bara för att det är ett forum, Ja. Till en viss gräns, tycker dock att medlemmarna här på kif inte kan acceptera andras åsikter, utan det har spårat ur.

/Elin Josefine Olsson ღ
Uppfödning utav Lejonhuvade Dvärgvädurar.
Hemsida: Rosary's Kaninuppfödning

[Jawa´s]
3

#22  men man kan ju också fråga sig varför folk inte kan acceptera en främlings annons på blocket =)
egentligen får man ju inte länka till annonser här

Saaara
0

Jag tycker inte att det är något fel med att dom säljer till slakt. Men att lägga upp "söta" bilder på kaninerna och skriva en annons på blocket att dom passar som både kel och produktionsdjur kan ju man tycka känns lite skumt på något sätt.

Tror inte dom kommer bli sålda till slakt i vilket fall som helst utan antagligen till människor som desperat vill "rädda dom". Slaktkaniner är oftast av större raser såsom Winer, New zeland, Rex m.m.

Sara

Nattglimskaniner.webbnode.se

dermot
0

#22 Det här handlar inte om TS kanin, det här handlar om att någon annan vill sälja sina kaniner till slakt. Och jag ser verkligen inte problemet med att någon gör det och förstår absolut inte varför det måste ifrågasättas över huvudtaget.

// Anka

dermot
1

#24 Vadå, så slaktkaniner är inte söta? ;)

// Anka

[Jawa´s]
0

Jag säljer mina new zealand/dvv korsningar till hoppning, sällskap och slakt, att de är trevliga och funkar till allt tycker inte jag är nåt konstigt =)

WhiteBunnyWithBlueEyes
0

Usch för människor som säljer kaniner till slakt säger jag bara! Det finns annat och äta!!

Fridaaaa
1

Man får inte länka till blocket annonser

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[Taxie]
0

Jag blev också lite upprörd. Men faktiskt så finns det många som föder upp på landet till kött och skinn, så egentligenn är det inget hemskt även fast man tycker det.

Ljusta
1

Inget fel med att sälja till slakt. Kaniner har länge varit ett produktionsdjur och är till och med mer miljövänligt att äta än nöt och gris. Och om man hellre skulle äta ex en "ful" kyckling som levt ett hemskt liv än en "gullig kanin" som levt ett superbra liv (om än kort), så är man lite av en hycklare tycker jag. Djur som djur. Jag är uppvuxen bland bönder och jag lovar att en kalv eller en griskulting kan vara precis lika söt och social som en kanin!

Ljustadalens kaningård

Fridaaaa
0

Jag ser inget fel i annonsen, mer än att jag hoppas att mamman var frassen.
Men att sälja till köttproduktion osv är inget fel. Vanligt och blir vanligare :)

[MiniPim]
0

#32 Varför? :) (det med mamman då)

Fridaaaa
2

#33 Tänka dig själv en stor frasse på 6-7 kg kanske para en kanin på högst 2 kg, kan ju inte vara så skönt att ha en sådan stor kloss på sig :S
Sedan säger dom att ungarna anpassar sig efter mamman men jag hade inte chansat på det :S

[MiniPim]
0

#34 jaha, jo tänkte det :/

[mansolsson57]
1

har anmält dom

Suskiv
1

#36 För vad?

//Mamma till både vilddjur och tamdjur. :-D

[mansolsson57]
3

de dom har skrivit det är mot lagen

Ljusta
2

#36 Hoppas då att inte Blocket består av småtjejer som inte tänker längre än näsan räcker. Kaniner kan vara föda, och att sälja i det syftet är inte olagligt på något sätt, oavsett hur man känner inför det.

Ljustadalens kaningård

[Luppa]
0

Jag tycker det är betydligt hemskare med de kaniner som säljs som barnkanin för att sedan sitta bortglömda och hoptovade i en bur hela livet.
En slaktkanin får ett bra liv i 4-8 månader, och den dör inte i onödan.
Kaninen var från början ett produktionsdjur, det är på senare år som dvärgkaninerna dykt upp och kaninen börjat användas som gulligt keldjur…

Zvintos
0

Har helt missat denna tråd och enligt våra regler så är det inte OK att länka till blocketannonser och diskutera sådana. Diskutera hellre sakfrågan rent generellt. Därmed låser jag tråden.

Ljusta
0

#38 Vilken lag då menar du?

Ljustadalens kaningård

[mansolsson57]
2

jag är INGEN tjej

[Jawa´s]
0

#39 håller med.

Corazón
4

Förstår inte varför flera hoppar på ts om att det inte är fel att döda kaniner. Jag tycker som ts, jag mår dåligt av att läsa sådana är annonser. Jag fick en liknande starkare känsla när jag var på kaninutställning då de hade en liten disk med kaninkött som de sålde, jag mådde fruktansvärt illa..

Man behöver inte vara vegetarian för att tycka att det är fel att slakta kaniner. Det är skillnad på grisar/kossor och kaniner enligt mig. Kaniner är bara för mig husdjur, ett djur som är lika nära en som en hund eller katt kan vara. Skulle någon tycka att det är okej att äta hund eller katt? Nej.. tror inte det.

Sedan så har ju kaniner länge slaktas för mat vilket inte hund har, men bara därför behöver man inte fortsätta med det? Kaniner blir vanligare och vanligare som husdjur och det är på tiden att de får en liknande status bland folk som hund och katt enligt min åsikt. Vi har andra djur som inte är husdjur som vi kan äta, grisar och kossor är inga husdjur.  Accepterar er som tycker annorlunda, men tyckte det var onödigt att ni fällde flera kommenatarer om vad som var problemet. Ser man utifrån mitt eller ts:s perspektiv så är det självklart.

Inlägget är låst för nya kommentarer