(S) Glad och charmig rexhane
Hästängens Skuggviol "Atlas"
Svart manteltecknad hane, född 3 maj 2011

Fotograf: Sofie Jansson

Atlas busar på uteplatsen.
Atlas ligger mig otroligt varmt om hjärtat! Han kom till mig i samband med SM i år. Han var då oerhört liten och smal som tusan utan muskler! Han var även ganska skygg i buren. På denna tid som gått har han vuxit på sig ordentligt och blivit fin i hullet. Han har byggt upp muskler och är i riktigt fin kondition. Han är mindre än sina kullsyskon och det tror jag att han kommer att fortsätta vara. Han har en högrest och slank kropp och när han hoppar ser det nästan ut som att han kliver över hindren.
Han är en otroligt positiv och glad kille som gör massor av glädjeskutt och verkligen njuter av livet! Han tyr sig väldigt mycket till människor och är riktig gosig och social. Han springer fram till burgallret för att hälsa när man går förbi och han kommer alltid fram och buffar när han springer omkring på uteplatsen. Han är svår att fota och filma eftersom han hela tiden vill vara nära och bli klappad på och busad med. Han påminner oerhört mycket om pappa Trolle i temperamentet vilket gjorde att han direkt hoppade rakt in i hjärtat på mig. Atlas är väldigt pigg och busig med glimten i ögat. =) Han är väldigt orädd och van vid både katt och hund.
Atlas är ganska lite tävlad men han springer ofta på i ett lagom tempo och hoppar fint över hindren. Han har rätt attityd för hoppning och kapaciteten finns garanterat där för de högre klasserna.
Jag letar nu efter att kärleksfullt hem där tanken är att denna fina kille ska få stanna livet ut.
Kullsyskon:
Hästängens Aftonstjärna "Stjärna" - svart hona, såld
Hästängens Tigerlilja "Tigra", castorfärgad hona, såld
Hästängens Silvertistel "Fladder", svartbrokad hane, såld
Hästängens Vildkaprifol "Poser", castor manteltecknad hane, såld
Hästängens Drakblomma "Spyro", svart hane, såld
Hästängens Nattglim "Glimmer", svart manteltecknad hane, såld
Hästängens Våreld "Spaz", castorbrokad hane, såld
Föräldrarna är:
Knasfibbla "Fibbla"
Fibblas personlighet är helt fantastisk! Hon är som en hund här hemma. Följer mig vart jag än går, hoppar upp i knäet och vill gosa och springer slalom runt mina ben så jag nästan snubblar över henne. Hon är otroligt söt och charmig. Världens gosegris och bland de gladaste kaniner jag någonsin träffat. Hon gör alltid massor av glädjeskutt och njuter av livet. Hon är väldigt orädd och snäll och skulle aldrig göra en fluga förnär. Hon har kommit mig otroligt nära och hon gör mina dagar så mycket roligare då hon alltid för mig att skratta. Hoppningen förstod hon direkt och hon har en riktigt härlig hoppstil! Hon gör stora luftiga hopp, springer på i lagom takt och gör nästan alltid glädjeskutt på banan. =) Hon är sparsamt tävlad men har en pinne i rak och krokig lätt. Efter kullen har det verkligen lossnat för henne och hon har kommit någon placering utanför pinne flera tävlingar i rad.
http://www.youtube.com/watch?v=fTLwXVN2vrE (Fibbla hopptränar)
http://www.youtube.com/watch?v=mLxMSwHqWqQ (Fibbla busar på uteplatsen)
Kommissarie Rex "Trolle"
Trolle finns tyvärr inte med oss längre, på grund av en återkommande varböld bakom ögat.
Jag saknar honom något enormt och det är så tomt här hemma utan honom! Trolle var som en hund! Vi brukade alltid leka kull på uteplatsen han och jag och när vi blev trötta hoppade han upp i mitt knä och pussade mig över hela ansiktet. Han var en otroligt personlig kanin! Han tydde sig alltid till mig och så fort han fick syn på mig rusade han mot mig och ville busa med mig. Varje dag skänkte han en sån otrolig energi och glädje! En riktig glädjespridare! På hoppbanan kunde han vara lite ofokuserad ibland, oftast för att han hittade något gott att äta, men när han fokuserade var det en helt fantastisk, nästan obeskrivlig, upplevelse att hoppa med honom! Då gick det i 120 km/h och jag hängde knappt med! Han gjorde ofta glädjeskutt på banan och utstrålade verkligen glädje inför hoppningen. Han var medel i rak och lätt i krokig med en pinne.
http://www.youtube.com/watch?v=LYqHw5qw_1I (Trolle hopptränar)
http://www.youtube.com/watch?v=ZTpoxfLP3DI (Trolle busar på uteplatsen)
Atlas är helt obesläktad med den övriga hoppvärlden.
Rexkaniner har en annorlunda pälsstruktur än normalpälsade kaniner. De kallas ibland för sammetskaniner eftersom de är så otroligt mjuka och lena att klappa på. Pälsstrukturen gör också att vissa allergiker tål dem, men det är ingen garanti. =)
Pris: 400 kr. Härstamningsbevis, köpeavtal, faktamapp, övergångsfoder och tävlingsbok medföljer.
Atlas bor just nu hos mig i Täby, ca 2 mil norr om Stockholm. Leverans brukar gå att ordna på något sätt!
För frågor och funderingar eller för att lämna intresse är du välkommen att höra av dig till mig.
Mail: a.branderud@gmail.com
Mobil: 0739-94 52 84
Annika Branderud,
Hästängens Hoppkaniner
Annika Branderud
Hästängens Hoppkaniner (hemsida på gång)