saltstenar
hej!
nu sitter jag och kollar runt lite på olika sajter för jag ska köpa lite saker till min kanin. och då kommer jag in på saltstenar och ser att det finns massor av olika sorter och färger. så nu undrar jag, Vilken färg? är bäst? varför är vissa stenar röda? berätta!
Din kanin ska inte ha någon typ av saltsten, det är inte bra! Så skippa saltsten helt och hållet.
Stolt ägare till stora chinchillan Myska. 
Nu är jag inte insatt i kaninen, men dom färgade stenarna är väl mineralstenar, dvs mer än bara salt. Så dom får i sig andra mineraler än salt.
Dock kan jag inte säga vad det är för skillnad på olika färger. Dom tyckte jag skulle köpa en rosa till min hamster när jag skaffade henne, vilket jag gjorde. Och sedan lärde min att dom inte behöver ha det.
Hoppas du får fler svar, och får det klargjort! :)
Mvh,
Jossan Medarbetare på Svenska Hamsterföreningen.ifokus
Salt/kalk och mineralstenar ska undvikas helt och hållet. Kaniner får allt de behöver genom en bra kost och en sten gör mer skada än nytta. Så det är inget du behöver fundera över! :)
Mvh Clara
Medarbetare på kanin och tonåringar.ifokus.
www.ingespjuta.webs.com
Risken för urinsten och saltförgifting ökar om kaninen blir "beroende" av den. Bättre att fokusera på att mata kaninen med en bra kost! :)
Stolt ägare till stora chinchillan Myska. 
Som de andra har sagt, ska man inte ha salt, mineral och kalkstenar till sina kaniner. Onödigt plus att det är stor risk att dom får urinsten och njurbesvär :)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
okej, det hade jag ingen aning om! tack :)