Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 1581 ggr
JonEwe
0

Hjälp!

Hej! Jag har en kanin som är rädd. Jag är rädd för att den hatar mig. När jag kommer till buren och öppnar taket. Då kommer hon nyfiket upp. Men när jag ska börja klappa henne då springer hon ner snabbt och sätter sig på ett ställe där jag inte kommer åt henne. Idag när jag skulle gå ut i sele. Då var det jättesvårt att fånga henne och sätta på selen. Sen när jag släppte ner henne på marken. Så sprang hon iväg så kopplet blev spänt. Jag följde med henne men hon tog så konstiga vägar. Mellan stenar och träd. Så när det var för svårt att följa efter henne så satte jag mig på huk och ryckte i kopplet. För att hon skulle komma till mig. Men då fick hon panik och slet sig bakåt. Hon försökte lirka sig ur selen. Då fick jag nog. Skulle lyfta upp henne. Då började hon splattra och knorra. Varför gör hon så? Jag vill rasta henne med sele och koppel. Men hur Ska jag göra det? Hatar hon mig? Kommer hon någonsin vara en snäll kanin mot mig? Hon är ett år och heter Bellaria. Är hon för gammal för att lära sig att jag inte är farlig? Är det jag som gör fel? Hjälp!!

Fridaaaa
0

Så gör vissa av mina kaniner med. Det handlar inte om att dem hatar en.
En kanin hatar inte en person hur som helst.
Ibland kan det vara av ren busighet, eller av osäkerhet. Lite olika från kanin till kanin.

Ryck aldrig i kopplet för att kaninen ska komma till dig. Det kommer inte att hjälpa. Bättre att ha kort koppel och sedan plocka upp kaninen försiktigt.

Min Smilla går inte att ha i sele, hon blir stressad av det. Så hon rastas bara i Hage helt enkelt. Hon trivs bäst med det.
Kanske din kanin är likadan ?

Hur gammal är kaninen?
Tror inte kaninen tycker att du är farlig.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

valorous.kid
0

så var backy för ungefär ett år sen(då var han ett), exakt så. några gånger lyckades han till och med lirka sig ut XD men jag försökte att få honom att inte hamna i den "positionen".

jag tror att om du är mycket med Hen(XD)så kommer det nog försvinna, det gjorde det på backy. nu kan jag till och med vara utan sele :)

men ibland försvinner han förtfarande ner i underdelen när jag ska mata honom på morgonen med då prasslar jag onödigt mycket med maten och då kommer han upp igen XD

JossanH
0

Jag är långt ifrån någon kaninexpert men jag kan säga så mycket som att hat inte hör till ett djurs känslor. Din kanin hatar inte dig men hon kan vara rädd för dig och verkar onekligen inte gilla att gå i sele. Genom att tvinga sig på henne när hon redan är rädd är risken stor att du förstärker hennes rädsla och förknippar den ännu starkare med dig. Kan du inte göra en liten inhägnad där du kan sitta i lugn och ro med din kanin och sakta lära henne att förknippa dig med godis eller andra positiva saker? Tänk dig att du var rädd för mörker och någon person som du tyckte var läskig försökte tvinga ut dig i mörkret, skulle du våga lita mer på den personen då?

Sajtvärd på Iller.ifokus

Ändast_kaninavel
0

Min  kanin är EXAKT sådär! Men det handlar nog bara om att den inte är tam? För om den blir tam sedan så tror jag den kommer att lysna på dig när du lockar på den och då springer den kanske inte iväg lika upphetsat… (Bara att testa)

JonEwe
0

#1 Hon är ett år. Bra att du sa att jag aldrig ska dra i kopplet mer. Då ska jag inte göra det. Jag har en rastbur. Men jag vet inte om den är för liten. Så här ser den ut:

TRIXIE - Rabbit and Small Rodent natura Outdoor Runs/Hutches Outdoor Runs Outdoor Run with Cover

JonEwe
1

Putt! Puttar upp den lite. För problemet har fortfarande inte löst sig. Hur ska jag få den tamare?

Fridaaaa
0

#6 Du har ju många bra tips? :)Umgås mycket med kaninen helt enkelt. Alla kaniner blir inte så tama, det får man acceptera :)

JonEwe
0

Hur ska jag umgås med henne? Hon blir ju rädd. Men jag kan klappa henne när hon har fått mat.

Fridaaaa
0

#8 Hur hade du annars tänkt att få henne tam om du inte umgås med henne? Ingen logik ;)
Sitta med henne lugnt i hagen, ha henne i famnen, ge godsak ibland :)

JonEwe
0

Okej! Sak jag testa… Återkommer om några veckor om hur det gått. :)

Fridaaaa
0

#10 Hur har du gjort nu det senaste halvåret sedan du skrev huvudinlägget då för att göra henne tam? :)

JonEwe
0

Jag har varit hos henne. Gett henne mat och vatten. Samtidigt som jag har klappat henne lite då och då. Men nu ska jag vara mer noga. Jag har inte haft så mycket tid åt henne det senaste halvåret eftersom jag ade en unghäst på inridning och som krävdes väldigt mycket tid av min fritid. Så i somras så lånade jag ut henne på foder (Bellaria, kaninen). Till en vuxen tjej som jag ångrar att jag gjorde. Hon kom hem tovig och vanskött. Hon blev räddare än vad hon någonsin hade varit. Jag skrev i huvudinlägget att hon hatar mig. Men när jag hämtade henne (efter 1½ vecka) så värmde mitt hjärta. När hon såg mig. Sprang hon som en glad raket fram och tillbaka i buren. När jag öppnade buren kastade hon sig på mig. Åhh, det värmde i mitt hjärta. Jag hade gett hon som skulle ta hand om Bellaria. 14 små burkar som var mat för varje dag hon skulle vara där. Av dom burkarna var 2 tomma. Men nu är det 4 månader sen och hon har blivit som vanligt och faktikst lite bättre än förra inlägget.