Vilket foder?
Jag sitter och funderar på om jag ska ta och byta foder till mina kaniner. Har kollat lite på Oxbow och Carrier kanin/marsvin. Vilket skulle ni rekommendera?
Tacksam för svar!
-' Malin Hultman
_' Snowflake's Kaniner, hoppkaniner i Eslöv, Skåne
Portfolio | Instagram-kanin | Instagram-katt
Carrier går bort direkt. Oxbow är väl typ hundra ggr bättre och dyrare också.
Cuni Complete. Ett bra foder som finns i de flest djuraffärer. :)
Finns det något annat foder som ni skulle rekomendera?
Kollade bara lite snabbt och hittade dessa 2.
-' Malin Hultman
#3 Det här fodret har jag också hört mycket gott om. :)
http://www.zooplus.dk/shop/smaadyr/gnaver_smaadyr_foder/jrfarm/kanin/186766
Cuni Complete, Cuni Pro. Båda är lika bra, bara att Cuni Pro har mer tuggmotstånd 2 % högre fibrer och innehåller 1 kg och kostar bara 54 kr XD
#2 & #4; Ska kolla upp dem. Tack för tipsen :)
-' Malin Hultman
#4 Har hört att det är bra, beställ gärna mycket så du kan skicka några kilo till mig XD hehe skoja :D
jag använder själv Oxbow till min hermelin kille som är 4mån. Han ÄLSKAR det! Han äter som en galning, är i superfint hull och har massa energi. Hans bajs ser fint ut och ingen lös mage här. Så det rekomenderar jag starkt! den ända nackdelen är att det är så himlans dyrt :( Har man få kaniner och man bill lägga ner så mycket pengar (1kg = 200kr) så är det helt klart värt det! :)
#8; Jo just nu har jag 7 (8 på lördag) men ska dra ner på antalet kaniner här hemma sen så funderar på om man ska prova de fodret när de inte är så många kaniner kvar här hemma. :)
#7; haha xD
-' Malin Hultman
Beror på höet. :)
Kaninerna fungerar olika bra på olika foder beroende på höet, man får testa sig fram om man inte vill/kan analysera.
Mina funkar bra på Rabbfor/gräspellets/solid hittills i alla fall.
// Anka
~ It's interesting to watch devils cry when angels want to stab you in the back. ~
Hur vet man om man har ett "bra" hö eller hur man ska säga det? :)
-' Malin Hultman
#11 Egentligen kan man inte veta det förrän man har analyserat. Då får man veta värdena och därefter kan man kompa med ett foder som passar. Vet dock inte vad värdena "bör" ligga på, men det kan du fråga på fb. :)
// Anka
~ It's interesting to watch devils cry when angels want to stab you in the back. ~
En höanalys på ett bra hö ser ut såhär en vad vi lärde oss på JBVkurs;
Smb rp 80-90 kg/TS (ej över 120)
Energi 10 MJ kg/TS (ej över 11)
Så det ska inte va för mycekt för då blir det diarré och fettma som följd, men inte för lite heller såklart!
Av de två som du skrivit först om skulle jag ta Oxbow.
#13; tack :)
men hur & var analyserar man hö? :O
-' Malin Hultman
#15, det finns speciella analysföretag, typ bara nånna stycken i hela sverige. Man tar prover på olika ställen i höbalen/balarna och sen skickar man det till ett analysföretag, kostar nånna hundra. Tror man hittar om man googlar :)
Annars kan man försöka köpa hö från bönder som analyserar som standard :)
Kan tillägga att LUPUS inte tar hö analyser på deras hö Smaskigt Hö, då jag har ställt frågor och fått riktigt dåliga svar. Står inte ens något på påsen om ungefärligt växttråd enda svaret jag fick av dem var ungefär "Ja, det är ju olika för varje skörd, så därför kan vi inte säga, dock är årets skörd sämre pga vädret", jag frågade om det inte var deras plikt att höra av deras grossist eller ta själva analyser eftersom höet de köper kan vara ren skit som de sedan säljer till oss konsumenter och eftersom de kallar höet för en kvalitetsprodukt bör vara en plikt att ta analys på höet eftersom vi som konsumenter vill veta vad vi proppar i våra djur.Det har jag ej fått svar på och kan absolut glömma. Snacka om dåligt bemötande och dessutom kalla det kvalitetsprodukt