Kastrering - Värt det?
Jag har börjat fundera på att kastrera mina kaniner men undrar om det är värt det? Så tänkte ställa lite frågor =)
- Finns det chans att honor blir mer rumsrena efter kastrering?
- Finns det andra bra anledningar för hanar att bli kastrerade, eller är det mest för att dom ska bo med nån eller att dom skvätter mycket?
- Jag hoppatävlar med mina kaniner, kommer kastrering påverka dom negativt?
- Har du förlorat en kanin pga av kastration?
- Tycker du det är värt att kastrera?
=)
1. ingen aning
2. De blir lugnare, hetsar inte upp sig för damer och andra "goda lukter" men det är riktigt jobbigt om de skvätter och det är absolut att kastrera om han ska bo med en tjej
3. Ingen aning, men Akkio hoppar lika glatt som vanligt(dock så "hoppar" vi inte riktig kaninhoppning). Han hoppade upp 60 cm upp i luften av ingen anledning förra veckan så det beror nog på deras energinivå. Akkio är ju en väldigt hyperaktiv kanin så om det är en hyperhoppis tror jag inte det spelar någon roll, dock lite tveksam på vädurar
4. Har bara kastrerat Akkio, det var inga problem
5. Jag tycker det är helt värt det ifall kaninen har problem med hormoner såsom skvättande och revir. Min förra hane hade inga "dominanta/haniga" problem, eftersom han inte gjorde något
//Joanna
1. nej tror inte de spelar någon roll
2. min hane slutade kissa och bajsa i sängen + lugnare
3. tror inte det
4. nej
5. ja! :)
1; aldrig kastrerat ngn av honorna…
2: Min hane "satte på" allt som kom ner i buren, gossedjur, händer osv så valde att kastrera då. + att han luktade otroligt illa!
3: Bara tävlat okastrerade hanar, första hade inga problem med det, andra skulle hela tiden markera hindren…
4: Ja, en hane. Han var otroligt aggressiv och vi hade inget val i stort sätt och en vecka efter somnade han in i min famn då han inte klarade av det. Andra gick det kanon med.
5: Jag tycker att det är värt det om de skvätter, hoppar på allt eller är aggressiva… Dock inte om de inte har sådana hormonproblem…
- Finns det chans att honor blir mer rumsrena efter kastrering? Vet inte.
- Finns det andra bra anledningar för hanar att bli kastrerade, eller är det mest för att dom ska bo med nån eller att dom skvätter mycket? Man slipper ev. olyckskullar och kaninen blir lugnare. Tex så slutar de vara svartsjuka på andra hanar och blir inte jobbiga när det luktar hona om de nu blir det :)
- Jag hoppatävlar med mina kaniner, kommer kastrering påverka dom negativt? Nej, snarare positivt. De bryr sig då inte alls om hondofter och honor bryr sig inte om handoft.
- Har du förlorat en kanin pga av kastration? Nej, men jag har bara kastrerat 1 kanin.
- Tycker du det är värt att kastrera? Ja, jag tycker det är det. Skulle min kaninhane varit yngre skulle han blivit kastrerad. Honorna vågar jag inte kastrera här eftersom så vitt jag vet kastrerar de sällan kaninhonor.
Tack för alla svar!
Inga av mina kaniner är aggresiva, skvätter eller markerar revir…
Det ända vore om tjejerna skulle bli mer rumsrena…
Ska fundera på det =)
Tack igen =)
Glömde en sak. Finns en bra anledning att kastrera honor med som du kanske vet, risken för cancer i livmodern försvinner ju helt :)
Som #6 skrev så tart man bort risken för cancer i livmodern, något som är en av de vanligaste dödsorsakerna hos honor.
Vad jag har hört ska de bli bättre på att gå på lådan också :)