Kanin iFokus

Kanin

Etikettallmänt
Läst 348 ggr
Storkebodas
0

Seriös avel enligt dig

Gjorde en likadan tråd inne på teddykaniner iFokus men eftersom att detta är något som jag tycker är viktigt att diskutera lägger jag ut den här också. =) Som rubriken lyder: vad är seriös Avel enligt dig? Några följdfrågor: hur många kullar på en hona per år är okej att ta? Upp till vilken ålder? Hur många kaniner tycker du en uppfödning max ska innehålla? Vilka krav tycker du man ska ställa på temperamentet? Vilka syften är seriösa? Är det okej att ta kull på en kanin som har någon typ av hälso-/beteendeproblem? Tex rinnande öga, aggressiv vid brunst mm. Skapar endast denna tråden då jag tycker att det är ett intressant ämne att diskutera. =)

Kram Elsa

Medarbetare på Teddykaniner i fokus

Storkebodas
0

Kopierar även inlägget jag skrev i den tråden. Tycker själv att det är väldigt viktigt att få fram att kaninavel inte är någon hobby för nioåringar, som ju tyvärr är den bilden samhället har. Det finns redan massor av kaniner till salu, så varje kull man tar ska ha ett speciellt syfte. Sedan vilka krav man bör ställa på avelsdjuren beror ju lite på Vilken ras? det är. På dvärgteddys räcker det med att båda föräldrarna är fullpälsade och trevliga individer utan hälsoproblem. Men bland dvärgvädurar finns det så otroligt många som är hyfsat rastypiska så där kan man ställa ännu hårdare krav. Och sedan för att svara på följdfrågorna, 1-2 kullar på en hona per år tycker jag är lagom. Upp till cirka 4 års ålder kan man fortsätta avla enligt mig, men givetvis får man kolla på honan för att se skicket hon är i. Sedan ang hur många kaniner en seriös uppfödning bör ha. Jag tycker att en duktig uppfödare ska ha såpass få kaniner att hen känner alla mycket väl och vet om deras egenheter. Och sedan ska tiden finnas till att städa burarna, låta kaninerna vara ute i hagen flera dagar i veckan, mata dem och umgås. Och så i teddysarnas fall sköta pälsen. Temperamentet är superviktigt och avelsdjuren ska inte uppvisa någon form av aggressivitet! De ska vara sociala, trevliga och lätthanterliga. Syften som att få söta kaninungar är givetvis inte seriösa. Jag tycker att det är bra syften att förbättra rasen och få fram riktigt duktiga hoppare. Och på sista frågan svara jag nej. Självklart inte, man ska endast avla på det bästa. Ang rinnande öga kan man ju inte heller vara säker på om det är ärftligt.

Kram Elsa

Medarbetare på Teddykaniner i fokus

KaterinaPetrova
0

Nu är jag ingen uppfödare, men jag svarar på frågorna ändå.

• 1 kull, max 2 kullar per år skulle jag ta per hona. Honan ska få vila upp sig ordentligt innan man ens tänker tanken på att para henne igen. Honan bör inte vara äldre än 2 år om det är hennes första kull.
  • Tycker inte att man ska ha mer kaniner än vad man har tid med, eller plats för. Och så ska man ju även kunna behålla kommande ungar om det behövs.
  • Man bör inte para kaniner med "dåligt" temprament. Men om kaninen ex. naffsat dig en gång eller två (om det haft ont, varit i "hormonåldern" osv), är det inget man ska haka upp sig på allt för mycket.
  • Innan man planerar en kull är det bra att ha ett mål. Gärna intressekolla först. Tyvärr så finns det allt för många kaniner som är oönskade idag…

Flört

Stolt ägare till stora chinchillan Myska. Hjärta