(Amerikanska) burar utan bottenströ
Jag vet inte om det redan finns en tråd om detta men det är något jag kom att tänka på.
När jag surfar på youtube.com och söker på "bunny" eller "rabbit" så kommer det ofta burar av dess typer. Mycket ovanligt i Sverige men destå vanligare i USA t.ex.
Burarna är ofta hemmabyggen av kompostgaller liknande galler, utan tak. Men det jag lägger märke till är att de inte har spån/halm som burströ utan fleecefiltar. Där kaninen ska göra sina behov har de en liten kattlåda, typ.
Är detta godkänt i Sverige? OM ja, varför är det inte så vanligt här?
Fördelen är att de inte skräpar ner lika mycket och man kan inreda dessa mycket sött! (Se bilder).
*Bild borttagen av moderator med hänvisning till upphovsrättslagen*
OJ, vet inte om den andra bilden kom upp. Här är den i alla fall.
*Bild borttagen av moderator med hänvisning till upphovsrättslagen*
Har du tillstånd att lägga upp bilderna?
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Naej, jag tycker att det ser himla onaturligt ut
Kaninen kan fastna med tassarna, bli stressade oh drar ut de, vilket leder till ett allvarligt problem.. dessutom måste kaninen ha hö, det har den ju inte där, ser mer ut som en råttbur.. :(
Bambi du är min älskling ♥ Älskar dig
Blogg: www.janaslife.bloggplatsen.se
Animals can destroy EVERTHING you have,clothes,shoes,doors but they will NEVER destroy your heart <3
Hahahah men åh, kommenterade bild 1 ju xD
Bambi du är min älskling ♥ Älskar dig
Blogg: www.janaslife.bloggplatsen.se
Animals can destroy EVERTHING you have,clothes,shoes,doors but they will NEVER destroy your heart <3
Så länge man inte har galler som på första bilden, dvs luft mellan plastbotten och galler så är det OK att göra en egen bur. Att göra av kompostgaller och ha ex fleece eller mattor i botten är fullt lagligt, så länge den har toalåda och gärna också någonstans att gräva runt i. Sen bör man väl inte göra en flervåningsbur dels med tanke på skaderisk.
Det funkar kanon så länge man har en rumsren kanin. Har man inte det så ja, då blir det ju väldans blöta mattor/filtar.
Sen det Frida skriver, så är det ej tillåtet att ladda upp bilder som man inte har tillstånd till att låna. Så om bilderna är ex från google så ta bort bilden och länka hellre till själva bilden.
#1 Min kanin skulle hoppa över det där hur lätt som helst… :P
Jag skulle nog vilja ha spån, massvis med halm att gräva runt i och plocka med om jag hade varit en kanin =)
Sålänge det e lagligt så får man väl ha som man tror att sin kanin mår bäst av, men jag skulle inte inreda mina burar så iallafall =P
Det är ju många som har matta och toalåda i sina burar i Sverige också, jag tex. Mina kaniner trivs utmärkt, de har pinnar att gnaga på, leksaker och tunnlar att springa i, ungefär 35 kvadrat lägenhet att utforska och springa på och tygbitar i burarna att gräva ner sig och gosa i om de vill, och det är mycket fräschare att ha det så i en lägenhet än en massa spån och halm tycker jag, bra mycket mer lättstädat också. Om någon undrar var höet är så är det i skålen, min Albin vägrar höhäck
.
Frågan är om matta är lagligt i Sverige till kaniner. Det är inte det till marsvin. Utan vill man ha matta/fleece så måste halva buren ha spån eller liknande. Jag toklar lagen lika för kaniner och marsvin ang den delen och då bör inte matta vara lagligt till kaniner heller. Sen står det i lagen att kaniner ska ha halm.
//Mamma till både vilddjur och tamdjur. :-D
9#Jasså? Tja då får jag vara olaglig då. Min kanin är inte det minsta intresserad av halm.
Nu har jag kollat upp vad som står i lagen. Såhär står det specifikt om kaniner (ursäkta konstig formatering):
DFS 2005:8 Saknr L80 20 Konstruktion av förvaringsutrymmen
6 § Golv av halt material ska vara försett med halkskydd.
7 § Kaniner och gnagare får inte hållas på nätgolv. Detta gäller dock inte då djuren hålls i betesburar eller andra utrymmen med direkt kontakt med marken.
8 § Vintertid ska utomhusburar vara upphöjda från marken.
Bottenmaterial 10 § Burbottnen i andra burar än betesburar ska vara täckt med ett för djuren anpassat strömedel.
InredningAllmänna råd till 8 kap. 11 § Allmänna råd till 8 kap. 10 § Strömedel till angorakaniner bör utgöras av halm.
11 § Kaniner och gnagare ska hållas i en för sysselsättning berikad miljö. En för sysselsättning berikad miljö bör innehålla material och anordningar att klättra på, hoppa upp på eller krypa under eller foderanordningar som stimulerar födosöksbeteende. Grävande djur bör ha grävmöjligheter och hamstrande djur möjligheter att samla foderförråd.
Som jag tolkar det ska hala golv (tex plastgolv) ha halkskydd, dvs matta. Enligt ovan tycker de att angorakaniner (alltså även teddykaniner) ska ha halm som bottenmaterial, dvs inte något strö eller spån. Tolkar man det superstrikt enligt vad det står så är alltså ToaLätt eller liknande också olagligt för långhåriga (eller andra) kaniner, vilket är dumheter.
Självklart fungerar både det och matta utmärkt om kaninen trivs med det. Om de absolut vill gräva så kan de dels gräva i toalådan, man kan ge dem grävlådor eller liknande eller som min kanin, som "gräver" tunnlar av kartong och gärna bäddar åt sig bland sina tygbitar i sitt hus. Det som däremot är viktigt enligt ovan är att långhåriga kaniner inte utsätts för ett strö som fastnar i deras päls och gör att de får tovor eller att det blir ohygieniskt. Det som är viktigt också är att djuret inte utsätts för gifter eller annan fara (tex att käka upp mattor som kan vara farliga eller liknande). Det lönar sig sällan att vara paragrafryttare eller tolka saker och ting fyrkantigt och överbokstavligt, och jag tror knappast att jordbruksverket skulle ha något att anmärka på min kaninhållning eller andras som har mattor som underlag bara för att det är mattor och inte strö eller halm.
Du glömde
14 § Kaniner, guldhamstrar, dvärghamstrar, gerbiler, brunråttor och möss ska ha bomaterial med långa strukturer så att det kan flätas samman
Dvs kaninen ska ha halm.
10 § Burbottnen i andra burar än betesburar ska vara täckt med ett för djuren anpassat strömedel.
Detta tolkas till marsvin att de måste finnas spån eller liknande i buren. Skulle gissa att samma gäller kaniner.
#12, nej det glömde jag inte. Paragraf 10 har jag tagit med. Min kanin flätar ingenting och har aldrig gjort. Jag har haft halm och det låg där och dammade till ingen nytta. Det enda halmen gjorde var att få det svårare att göra kaninen rumsren eftersom den gärna pinkade i det. Som jag skrivit ovan så kan kaninen "fläta samman" tygbitar också om den nu skulle vilja det.
Tror du på fullaste allvar att mina kaniner på något sätt far illa för att jag inte har halm till dem och för att jag har matta som underlag? Tycker du att det verkar som att de lever i något slags misär? Som sagt, ska man vara paragrafryttare så skulle jag alltså ha halm till mina teddysar på plastbotten, vilket skulle göra buren hal, pinkig, äcklig, och kaninerna skulle stinka och ha piss i hela pälsen. Men det skulle vara lagligt enligt din tolkning.
Nej jag tor inte det, men det är så jag tolkar lagen. Alla gör ju som de vill sen, blir man aldrig kontrollerad så kan man ju göra bäst man vill.
#14 Vad bra, för jag tog nästan illa upp eftersom jag vänder ut och in på mig för att få det superbra för mina kaniner, lägger ut massvis med pengar och själv tycker att de lever i kaninlyx. Givetvis vill jag gärna att det ska vara så luktfritt och lättstädat som möjligt för mig själv också, och att kaninerna går på låda även i sin bur gör det så mycket lättare att kunna ha dem frigående inomhus. I själva verket skulle de då inte ens behöva någon bur alls, men jag har det ändå ifall man nu skulle behöva stänga in dem någon gång och för att de ska ha sitt eget lilla "space" som är bara deras.
Jordbruksverket får komma vilken dag som helst och kolla min kaninhållning och jag skulle vara jäkligt stolt.
Finns ingen lag att kaniner måste ha halm i sin bur. Mina har inte det sommartid.
Vet dom som haft länsstyrelsen hemma hos sig som inspekterat och dom har inte sagt någonting om att kaniner måste ha halm i buren.
#8 lite ot men vad har du som ramp in till buren ? och finns de nånstans man kan köpa ? :)
Det är nätgolvet som inte är tillåtet i sverige eftersom det är luft mellan nät o golv. Dessutom ser storleken ut att vara för liten för ens minsta kaninen (1kg, 100x50x50cm)
ph77
Sen bör kaninen äta hö (minst 80% av sin kost) och jag ser inget hö alls…
ph77
Och utan tak, mina busungar smiter även när gallret är 1m om inte ett ordentligt tak ligger på… mina skulle inte stanna där mer än några sekunder.
ph77
#12 Långa strukturer som går att fläta samman till bon behöver inte vara halm. Hö har samma funktion. Ja, en liten parentes bara. Eftersom mina djur äter mycket hö och gärna bygger bon så har jag hö som strömedel (i bottnen har jag dock hampströ eller annat strö som suger bra). Har även hö i höhäckar, de behöver inte äta smutsigt hö.
ph77
#21 Jag har inte höhäckar till mina pga olika anledningar men dom äter inte smutsigt hö för det :)
Mina kanske trampar lite på det men det blir inte skitigt och dom varkens bajsar eller kissar där.
#17 här är rampen (kan byggas ihop på längden också, mina har jag bara satt 2 brevid varandra på bredden. Kostar hälften så mycket på danska zooplus.
Danska
http://www.zooplus.dk/shop/smaadyr/bur_tilbehoer/bro_trappe/186879
Svenska
#23 tack så mycket :)
Det ser ut som fågelleksaker i taket på den första bilden xD
#22 Mina har ut höet från höhäcken och kissar på det så att dem inte vill ha det mer och man får byta, önskar dem var mer som dina.
#25 Jag har fågelleksaker i mina kaninburar. De gillar att bita på dem så det plingar till.
#15 Jag tycker din bur är jättefin och jag bor också i lägenhet och blir så trött på att alla mina kaniner stökar ner. Hade Gärna velat testa att ha mattor/filtar med endast strölådor för elimination och självklart hö för deras tänders skull.
#27 tack
. Finns ju fler på iFokus jag har sett som har mattor i sina burar eller också bara kompostgaller som bur i ett hörn av rummet tex. Så har jag i princip också, bara det att jag har bur men den står alltid öppen och ett halvt rum är avgränsat med kompostgaller så de hoppar ut och in som de vill. När jag är hemma har de halva lägenheten till sitt förfogande.
Har man "grävisar" vilket min kanin aldrig har varit, så är det ju inga som helst problem att förse dom med en låda med lite djupare kanter och nåt grävmaterial. Bobyggandet är det också olika med. Min hane jobbar tex riktigt hårt med att "gräva tunnel" i sina kartongtunnlar som jag gör med jämna mellanrum, han drar loss en massa kartongremsor med tänderna och puttar ut dom med framtassarna. Sen lägger han sig därinne och myser. När tunneln är demolerad får han en ny
.
Det är inte TS bilder, det strider mot upphovsrättslagen att lägga upp dem.
Sökte lite på sajten och fick upp lite olika trådar om matta:
Här är flera jättefina burar med matta:
http://kanin.ifokus.se/discussions/4f31370ed4ebea2c2e0082fa-matta-eller-halm
Här är ett mindre lyckat försök:
http://kanin.ifokus.se/discussions/4f9aedbfd3b4fd493f002ce7-forsta-kvall-med-matta
#12 Det med bomaterial gäller endast när djuret ska föda och därmed göra ett bo.
// Anka
~ It's interesting to watch devils cry when angels want to stab you in the back. ~
Typisk amerikansk bur: http://i1210.photobucket.com/albums/cc417/LiliRogers/DSCN0374.jpg
Mår dåligt bara av att se det :(
#32 ja det där ser ju fruktansvärt ut. Stackars kanin.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
här är en bur som oxå är från usa :)
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
och
#34 den första var ju fin, inget fel på den tycker jag. Den andra var superfin. De gör dem tydligen av något som heter "storage cubes".
#36 oki, ja det verkar var många som gör av sånt ju
#32 sjuk :(