Kanin iFokus

Kanin

Etikettallmänt
Läst 16096 ggr
tonfisken
0

När kaninen dör

Jag har en fråga om hur man gör när kaniner dör. Brukar ni begrava den?

Om man inte har nånstans att begrava den hur gör man då? Kan man lämna in en död kanin till veterinär? Kan dom kremera den och att man kan ta hem askan och ha den hemma?

Min kanin har inte dött men jag frågar bara för en dag kommer den ju göra det :(

dermot
4

Jag begraver dem i jorden eller gödselhögen.

Ja, man brukar kunna lämna in till veterinär så de kan kremera, bara att fråga dem! :)

// Anka
~ It's interesting to watch devils cry when angels want to stab you in the back. ~ 

Fridaaaa
0

Vi begraver.

Ja veterinärer brukar kremera, men kostar dessvärre oftast en hel del… Men beror nog lite på veterinärkliniken med.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[Hejsanhoppsan1470]
0

Min kanin dog på morgonen av en hund som smet:( hon blev 9 år vår granne hade kommit och knackat på till oss och berättat vad som hade hänt,det var mamma som öppnade.grannen hade lagt kaninen i en plast påse och skulle föra den till något ställe där dom tar i mot döda kaniner!:( Allt det här hände när jag sov!:(

[Hejsanhoppsan1470]
1

Men jag lagade en grav på gården fast kaninen inte var under den

[Mi-rand-a]
2

Jag kremerade min belgiska jätte då jag inte har någon fin plats att begrava henne på och för att de hade blivit en rätt så stor grav, men då står jag här med hennes aska och funderar på vart jag ska sprida ut henne s:

Med mina småttingar har jag ingenaning vad jag ska göra vill kremera men ändå begrava så jag verkligen har en plats att besöka men då är de ju dedär med en fin plats att begrava på, vilket jag verkligen inte har och nu när dom ska börja flytta stan så måste dom ju börja bygga nya hus och såklart så ligger mitt hus precis i sprickan D: (bor i kiruna)

fick ju ta bort min jätte så då fick vi väja om vi skulle kremera eller inte och eftersom vi gjorde de så skickade dom iväg henne och de tog ca en vecka sen fick vi hämta upp henne och du kan ju gissa vilken hjärtattack jag fick när mor min sa att vi skulle hämta Yatzi, tänkte inte på att hon var borta :p Så om din skulle gå bort hemma går du säkert in med din till vettan så är de väll något liknande som de var för mig :)

[RC1393]
3

Jag begraver hemma, bakom huset.

Skulle en kanin dö under vintern här hos oss så lägger vi den i frysen och begraver till våren.

[Jawa´s]
1

Senaste kaninen som gick bort fick läggas på en gödselhög som inte skulle röras på minst 1år, förhoppningsvis har något djur tagit honom. Tycker det är bra när kropparna kommer till användning för något, så länge jag slipper se det.

totten
0

Man får igentligen inte begrava husdjur hur som helst… Det finns oftast hos kommunen omhändertagande för de som inte kan eller vill lämna till vet för kremering. Jag tror dock att en kanin här eller där inte gör ngn skillnad. Om folk skulle begrava sina hundar eller större djur då landet bli problem.

Linnet
0

Man får väl begrava smådjur på egen tomt har jag för mig, vi har då begravt djur på tomten, hundar (små) och kaniner.  Små kaninungar som dör hamnar i soptunnan, även vuxna om dom skulle dö på vintern annars gräver vi ner dom. Marsvin hamnar också i soptunnan.

Fridaaaa
1

#8 Ute på landet är det inga problem, men bor man i ett samhälle/tätbebyggt måste man ha tillstånd för lite större djur ja

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Friggeshoppkaniner
0

Begraver kaniner och mindre djur på gården, våran gammla schäfer/collie hund ligger begravd på mormor och morfars bondgård.

skuttis88
1

Vi begravde vår kanin på en djurkyrkogård. Vi sätter blommor och så till henne. Jag tycker att man kan göra något extra om det är ett speciellt djur som dör. Men om man är uppfödare eller liknande så kanske man bara lägger ut kaninen i skogen.

MVH Celina

Saaara
0

Jag lägger ner djuret i en kartong/låda och begraver. Tycker det är fint och känns bra att ha ett ställe där man kan gå till och sörja. Särskilt om det är ett djur som betytt extra mycket för en. :)

Hade en kanin som dog på vintern när marken var täckt av snö så fick begrava kaninen i gödselhögen men senare till våren var det en grävling där som grävde upp henne. Var ingen trevlig syn att se en rutten kanin som legat under jorden dom senaste månaderna. Luktade fruktansvärt och kändes lite jobbigt. Men lyckades begrava henne under jorden med stenar över graven så inget djur gräver där.

Om man vill ha en separat kremirng av ett djur kostar det en hel del.

Sara

Nattglimskaniner.webbnode.se

[YukiOni]
0

Har en kulle hemma brevid åkern bakom huset. Brukat begrava våra tidigare kaniner där och lägga en hög stenar ovanpå så inte några djur kommer åt dom.