Sätta ihop 2 honor
Hej, jag har nu tänkt börja introducera 2 honor för varandra och förhoppningsvis kan de bo ihop efter det.
Provade idag med att låta dem träffas på neutral markm de första de gjorde var att nosa på varandra, sedan så "flög" de på varandra och den yngsta utav dem försökte rida den andra. Sedan så lämnade de varandra ifred och undersökte hela stället noggrant, doftmarkerade osv. Efter 40 minuter hade de inte gjort fler försök att hälsa på varandra. Men sedan försökte den yngsta hälsa på den andra ett par gånger, det resulterade i att de nosade på varandra ett par gånger och hoppade sedan undan.
Vad tycker ni, låter det lovande eller?
Hälsningar Amanda och kaninerna
Svårt att säga, det kan gå bra i någon dag - kanske bara i ett par timmar - sen kan de ryka ihop.
Du får helt enkelt vänta och se.
// Anka
~ It's interesting to watch devils cry when angels want to stab you in the back. ~
Testa några fler gånger. Mina honor gjorde så med när jag släppte ihop dom. Den ena honan "red" på den andra, men den ville bara visa rang i buren, senare så funkade det hur bra som helst.
Nu gillar dom verkligen varandra, dom har gjort upp rang, och dom äter till och med i samma skål även fast dom har varsinna.
Så testa lite fler gånger och se hur dom reagerar sen har du dom små stunder i buren tillsammans.
Ett tips? gå iväg en bit ifrån buren, och se på avstånd hur dom är emot varandra.
Lycka till!
Mvh// Peter
Jag satte mina i Hage :)
Det är inte bra att sära och sätta ihop dom hela tiden, för då måste dom göra om "hälsningsritual" var gång. Man ser om det inte fungerar eller inte. I början lär dom försöka para varandra och ev jaga varandra. Men så länge dom inte flyger på varandra och slåss så :)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Okej, jag ska prova igen nästa helg, har inte haft nå mer tid de senaste dagarna att sätta ihop de, men nästa helg ska jag prova och isåfall bygga en stor Hage med kompotgaller där de får gå ihop om de nu tycks kunna gå ihop, kommer då låta de ha flera hus, varsin mat och vattenskål, samt två höhäckar. Men först får jag se om de nu kan gå ihop då, håller tummarna! :)
Hälsningar Amanda och kaninerna