Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 1204 ggr
Killen
0

Lucern

Om man ska ge lucern, kan man ge lucern pellets ( som är uppblött) eller är det bara strå lucern som gäller? För en kanin som inte klarar att äta ex pellets ( får kolik) men har gått ner i vikt ( tänderna är kollade i augusti), vad kan man då ge?

kissmekate.blogg.se

minaninar
0

Lucernpellets är bra. Spannex och Salsa Grön Naturell rekommenderas då de är melassfria (dvs. sockerfria). Strået går också bra, SPannex lucernstrå har något lägre proteinvärde än Spannex lusernpellets.

Finns absolut ingen vits med att blöta upp. Kaniner behöver tandmotion! Det är bra för dem att gnaga, knapra, mala grejer! Uppblött har väl egentligen bara funktion om kaninen skulle råka vara tandlöst, eller av något speciellt sjukdomstillstånd skulle behöva äta geggamojja under en tid (men då ska denna orsak vara fastställd av kaninkunnig veterinär!)

Glad

Lusernpellets är ett bra tillskott till en kanin med de problemen. Det finns även andra saker som är bra, t.ex. Meister Lampes Bionagerflakes. Finns hos zooplus.se.

Sedan undrar jag vad det är för sorts pellets han blivit dålig av, samt hur mycket av denna sort han/hon fick? Det finns verkligen pellets o pellets (åtminstone för en kanin som får problem som din). Sedan beror det också på vad du gett i övrigt. Mycket man får höra att man kan ge kaniner är inte alls bra för dem, och har de känsliga magar så kan det gå illa.

Berätta lite mer så kan vi ge dig bättre råd.

Killen
0

Det var royal rabbit som hon blev dålig av. Men pellets lucern trodde jag man behövde blöta upp… Iaf den sorten jag har(krafft). Är lucern till häst nämligen.

kissmekate.blogg.se

[Bolten]
0

man bör nog blöta upp det, man gör de till hästar iaf då de sväller. Jag ger strålucern tycker det funkar bättre :)