Kanin iFokus

Kanin

Etikettfärger-teckningar-och-raser
Läst 2021 ggr
fossingen
0

Färg o teckning

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Laddar in nya bilder på ungarna.

fossingen
0

nr 2

fossingen
0

Första bilden på unge nr 3 är igentligen unge nr 2.

restern är unge nr 3

fossingen
0

Mamman är Brun zobel och pappan viltsiames wienertecknad. Tycker nr 2 och 3 ser ut som White Svart och nr 1 vit svart japantecknad, alt viltsiames/svart japantecknad. Any ideas?

[Airo]
0

#3 De två sista ser ut att vara white zobel ja. Den första ser ut att vara blå/vit japantecknad. Glad

fossingen
0

hehe, de verkar ha haft anlag för lite allt möjligt kaninerna XD

Zvintos
0

Du lär märka vart eftersom pälsen växer om det är white zobel eller viltzobel det är fråga om. En white zobel är ju "enfärgad" med viltzoner och en viltzobel är såklart vilt.

Unge 1 är zobeljapan, ser blå ut i färgen.

Unge 2 ser lite för "flammig" ut och skulle kunna vara viltzobel.

Unge 3 påminner mer i färgen om mina white zoblar, i nuläget.

fossingen
0

Viltzoblar brukar vara otroligt ljusa till färgen, dessa är 10 dagar idag. Men White Zobel brun är en möjlighet på nr 3, trots det tycker jag mer den liknar mer en White Svart eftersom den är så pass mörkare i färgen än en White Zobel brun.

Nr 2 är jag mer osäker, den är både svart och lite dassig i färgen.

fossingen
0

Då har han väl anlag för både japanteckning och otter. Pappan alltså.

Zvintos
0

#7: Fast white svart kan du utesluta helt, eftersom två zoblar inte kan få vanlig white. En vanlig white är nämligen chinchilla, vilket är dominant över zobel.

Och nog kan white zoblar vara otroligt mörka ibland. Bara jämföra med mina. Jag fick 1 mörk zobel som såg svart ut samt 2 white zoblar som såg snudd på white svart ut, men som garanterat inte var det.

Sen blir det ju också så att blixt gör att vissa färger kan se mörkare ut än dem är.

Den här 4 veckor gamla sötsaken är tex helt säkert white zobel brun, men en mörk sådan. Trots att den ser white svart ut.

Länk till större bild

Likaså denna är helt klart en väldigt mörk zobel brun och inte en till synes svart.

Länk till större bild

Och såhär såg hela kullen ut vid 6 dagars ålder:

Länk till större bild

Så bara för att de kan se ut som en viss färg, innebär det inte alltid att dem är det. Glad Vissa gånger, som i detta fall, är en del färger inte genetiskt möjligt.

fossingen
0

Jo, jag förstår hur du menar, men de är verkligen svarta när jag tittar på dem. Därför försöker jag luska ut hur genkoden ser ut.

Zvintos
0

#10: Även om de ser svarta så är white svart som sagt omöjligt rent genetiskt om mamman verkligen är zobel. Glad Mina såg också svarta ut, men jag visste att det rent genetiskt inte var möjligt med white svart eftersom båda föräldrarna var white zobel (fastän pappan kunde se white svart ut bortsett från solblekningen).

fossingen
0

#10 Hur bör genkoden se ut på pappan om ungarna är White zobel brun? Har testat de engelska genkoderna på mamman och pappan som de har och fick fram störst procent på att ungarna blev Chincilla, zobel och Black silver marten, så det var lixom en fundering hur de fått de så XDXD

Om mamman är svart och inte brun zobel vad hade de kunnat bli då?

Zvintos
0

#12: De engelska genkoderna kan man strunta i, då vi kör på de tyska. Sen är den uträkningen de gjort felaktig, eftersom zobel inte kan ge chinchilla eller white svart. Så den sidan skulle jag inte lita på för fem öre. Glad

Pappans genkod ser då ut som följer:
am_ bb C_ D_/dd Ggo

Sen kan väl tilläggas att pappan kan inte ha anlag för japan eftersom han är gul. Japan är dominant över gult. Alltså är det mamman som har anlag för japantecknat. Glad

Om mamman istället är svart för zobel brun, så kan det bli precis samma färger. Det beror helt och hållet på om hon då bär på chinchilla, zobel eller vit rödögd. Bär hon på chinchilla så kan ungarna vara white svart, chinchilla och vit/svart (eller blå?). Bär hon på zobel eller vit rödögd så är ungarna garanterat white zobel brun, viltzobel och zobelsiames/svart (blå?) japantecknad.

Så frågan är väl om mamman är en väldigt mörk zobel brun eller en svart.

fossingen
0

Det är mamman vi alla har vart osäkra på om hon är en mörk brun zobel eller är svart, hon har inte rubinglans i ögonen och är helsvart genom pälsen förutom vissa delar där hon vart brun på, men hon har vart utekanin innan jag fick henne så det kan vara solblekt, vinterpälsen hon har fått går i grått. Kanske något du kan hjälpa att lista ut? Du verkar vara riktigt haj på koder XD

Zvintos
0

#14: Det kan vara svårt att skilja på en mörk zobel brun och en svart, eftersom en mörk zobel brun inte alltid har rubinglans.. Utan att veta hennes stam går det alltså inte att säga hurivida hon är svart eller en mörk zobel brun, tyvärr. Utan det får vi i sådana fall konstatera när ungarna blir större, ifall det syns att ungarna är zobel av olika slag.

fossingen
0

Japp, det har du helt rätt i. Tiden för utvisa :)