Kanin iFokus

Kanin

Etikettfärger-teckningar-och-raser
Läst 1318 ggr
fossingen
0

Färg/tecknings fråga

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hjälpa lite med färg och teckning på mina små sötnosar. Mamman är Brun Zobel och pappan är Viltsiames wienertecknad.

Postar lite bilder på ungarna.

Unge nr 1

fossingen
0

Unge nr 2

fossingen
0

Unge nr 3

[Luppa]
0

#1 och 2 viltzobel, #3 siamesjapan.

fossingen
0

#3 Nr 1 är svart och nr 2 har svart rygg och gråare runt. Tycker dock nr 1 unge påminner mer om White Svart.

Ph77
0

Unge 1 white svart Unge 2 viltgrå Unge 3 japan ev wiener då väldigt vit…

ph77

Ljusta
0

Nummer 1 är mest troligt inte white svart utan white brun zobel i såfall då båda föräldrarna är zobel. Finns det otter bakom pappan? Annars tror jag som #3 att 1 och 2 är viltzobel. Alla ungar måste vara zobel/siames iom att båda föräldrarna är det, så de kan inte vara svarta eller viltgrå :)

Ljustadalens kaningård

fossingen
0

#6 Jag har ingen aning vad det finns bakom någon av föreldrarna, pappan är viltsiames, honan är ju svart, men eftersom hon har lite brunt (kan dock vara solblekt är ej hundra på det) så har vi klassat henne som Brun zobel, så den enda som det är osäkerhet på är honan.

Teckningarna på nr 1 ungen är ju typiskt att det skulle ligga otter bakom pappan, satt och funderade på det igår och tänkte kan de vara White svart eller är de White brun zobel (som du nämnde) på de två första ungarna. Totalt blev det fyra ungar, alla på bilden och en till, den är dock helsvart (har ej fotat).

Såhär ser mamman ut eller ja före hon drog bort pälsen.

fossingen
0

En till på mamman

fossingen
0

Med eran hjälp kan vi nog reda ut genetiken, vore kul för mig också att lära mig mer om bakomliggande gener osv då jag tidigare oftast haft mer renrasiga och vart lättare för mig att bedömma än nu.

[Luppa]
0

De där bebisarna har knappt fått päls. Då brukar viltzoblar se ut som white zobel brun… Men visst, det är väl möjligt att viltsiamesen bär på otter och i så fall kan de vara white zobel brun. Men viltzobel känns troligare med det man vet angående stammen.

#4 Eftersom båda föräldrarna är zobel så kan inte ungarna bli white svart (chinchillabaserad färg)

fossingen
0

#10 Om mamman är svart då, alltså ej brun zobel, är ju icke helt hundra om pälsen är solblekt eller ej. Nog för jag tror på brun zobel. Det är ju som sagt svårt att säga när de är små, men jag tycker viltzoblar brukar vara otroligt mycket ljusar när de är små än dessa är.

Ljusta
0

På bilden i inlägg #8 ser hon ut att ha rubinglans i ögonen. Har hon det på i verkligheten också? Jättemörka zoblar har inte alltid rubinglans, men har hon det så är det ett säkert tekcken på att hon är zobel :)

Ljustadalens kaningård

fossingen
0

#12 Hon har ingen rubinglans när jag tittar på hennes ögon, inte heller när jag tittar snett mot dem, det har ju pappan.

[Luppa]
0

Så mörka zoblar har sällan rubinglans.
Är du säker att pappan är viltsiames och inte white siames?
Men vänta några dagar tills ungarna har fått ordentligt med päls ;)

fossingen
0

Såhär ser pappan ut. Han är helvit över hela kroppen förutom lite blått/brunt kring ansiktet och öronen.

fossingen
0

#14 Japp, får ta och vänta ett par dagar till Glad

[Luppa]
0

#15 Väldigt svårt att se när han är så pass ljus. Men han ser ut att vara viltsiames. Men han KAN ju ha otteranlag, men jag tror fortfarande på viltzobel.

Ph77
0

Såhär såg min viltzobel ut som unge. Men hennes ungar ser mörkare ut på fotot.

ph77

[Luppa]
0

#18 När pälsen har kommit, ja… Har tyvärr inte för vana att fota små ungar, annars hade jag kunnat visa rätt många som ser svarta ut i samma ålder. Dessutom finns det mörka och ljusa viltzoblar.

fossingen
0

De är ju över en vecka och har fått päls, så jag tycker det borde gå att se.

[Luppa]
0

De ser ut att vara max 4-5 dagar på bilderna? Men är de så pass gamla och fortfarande ser likadana ut så är de nog white zobel brun då…
Du vet inte vad far- och morföräldrarna är för färg?

fossingen
0

Tog bilderna samma dag jag postade, men jo, de är över en vecka. Japp, de ser ganska småa ut och pälsen och magarna blir bara större och större :) Kan fota fler bilder senare och posta.

Tyvärr så vet jag inte mor och farföreldrar.