kastrerad! :o
nu kom min lilla sötnos Backy hem från kastreringen! jag är lite skakis och hoppas att allt ska gå bra ;)
han värkar på ok eftersom han kan hoppa upp och ner från sin hylla. han har bajsat och dom såg hårda och fina ut. dessutom springer han iblant runt i buren :)
buren är såklart tömd och fylld med tidningspapper och en handduk :P
han har grönsaker, pellets och vatten både vattenskål och vattenflaska ifallatt ;)
jag har dessutom fått ett häfte med info av vetten ;)
men jag undrar om han kan åka båt på lördag :S
vi ska nämligen ut till Möja och tar taxibåt dit, han kommer att ha en stor transportbur med tidningspapper och en handduk i och kommer att sitta i mitt knä mycket ;)
går det bra tror ni??
som sagt är han ganska pigg redan nu ;)
tacksam för svar! :D
Jag gissar att det går bra. Min hane var helt som vanligt redan 24 timmar efter att han kom hem från kastreringen.
Men du får vara uppmärksam på hur han mår. Äter, bajsar och leker han som vanligt är det säkert ok att han reser.
#1 ok :) ja han värkar må bra förutom att han inte äter :S men det ska jag nog se till att han gör :P
nu har han tyvärr fåt diaree :S men det kanske är för att han har fått mer pellets den sista tiden???? :S eller???
Ring veterinären som kastrerade och rådfråga. Det är jätteviktigt att magen kommer i gång efter en kastrering.
Mycket pellets kan ge lös och riklig nattbajs, så det kan bero på det. Varför har han fått mer pellets?
De går nog bra även om han fått diarre men kanske bäst att ringa och kolla så att de inte är något större fel även fast jag tror de beror på ökad pellets :)
Min hane kastrerades i onsdags och det är först idag han verkar vara lika pigg som vanligt - även om han inte äter lika mycket ännu. Men han fick också diarré, jag tror att hans berodde på att han druckit så mycket vatten. Men det kan ju vara pga för mycket pellets också. Ring veterinären om du är orolig. :)
Sätt en filt över buren så han får lugn o ro från omvärlden på resan. O även för att skydda mot drag o kyla. (och så kan du glänta på filten och gulla lite.. ) Jag har märkt att min kanin blir mindre stressad av att åka runt om han får en liten skyddad värld, så öppnar jag bara när vi sitter på tåget eller bussen och myser lite med honom.
Roligt att det gått bra.
tack alla för svaren :D
nu mår han bra igen ;) hans pluttar är hårda och fina och han äter och dricker :P
#7 okej tack för tipset! :D ska prova ;)