Foderfrågor?
Hej!
Undrar vilket foder havre som är bäst om man vill att kaninerna ska gå upp i vikt? Ska jag köpa
Havre blå
Eller
Havre röd?
Från granngården.
Vad är skillnaden på dom?
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Havre blå, den röda har lite väl hög fetthalt.
//Mamma till både vilddjur och tamdjur. :-D
#2: Ok, ja det märkte jag faktist när jag provade havre röd på min jätte, gud vad han blev tjock ändå fick han bara 2dl om dagen.
Har alldrig provat havre blå, faktiskt… Funderar bara lite kring det för jag ska köpa in mer foder på Torsdag o min jätte har varit utan havre i ungefär 5 veckor o han har tappat hull,troligen på grund av det… Eller ska jag fortsätta med havre röd?
(Vad tycker ni, kaninexperter?)
#3 2dl havre/dag! Det är jättemycket för till och med en jättekanin :S Så inte konstigt att den blev tjock….
#4; Ok :S Fast jag är inte snål om maten, bestämmer ju själv hur mycket fodergiva jag vill ge min kanin o uppfödaren sa själv att han skulle ha ca 2 dl havre eller pellets om dagen… :) Hejsvejs!
Känner folk som ger sina dvärgkaniner lika mycket havre som de ger till sina hästar, ca 2 dl om dagen, o de är ju ganska mycket mindre än vad min bjässe är… :D
(Ni kan stänga ner denna, jag har fått de svar jag sökte,tack)
#5 Varför så otrevlig ton? Jag har inte varit otrevligt överhuvuvdtaget?
Ja du bestämmer själv, men då ska du inte tycka att det är konstigt om din kanin blev tjock heller :)
Jag måste också säga att visst bestämmer du, men att låta kaninen gå upp o ner i vikt o fodra generöst med sådant som är kraftfoder är kanske inte det bästa för kaninens hälsa. Det är klart att man reagerar? Att du känner folk som ger si eller så betyder inte att det är bra? Har svårt att tänka mig att de kaninerna blir särskilt gamla om de får 2 dl havre om dagen..
Men visst gör du som du vill. Men jag var helt tvungen att öppna min stora trut o säga detta.
#5 Var lite ödmjuk och gör det som kanske är bäst för din kanin.
Kaniner som får mat med för mycket fett dör oftast titigare än en som får lagom med mat.