Hantera aggressiv kanin?
Har en aggressiv honkanin, Hon är dock 7 månader så det kanske är tonårsperioden som spökar, men hon har vart sån är sen hon va 3 månader. Jag vet själv att jag inte kan hantera henne, jag kan bara öppna buren o hon är på mig. Jag har alltid hållt kvar handen när hon attackerat mig, har så många sår på händerna, det är sjukt. Har även nypt till på baken eller vad man ska säga, provat att trycka ner huvet lite. INGET fungerar. När min pojkvän ska göra rent toan så reagerar hon knappt. Men han är allergisk så han kan inte hålla på med kaninerna hela tiden. Jag vill ge bort henne till någon som kan hantera henne, men får inte det utav min pojkvän.
Hur ska man göra? är det själviskt utav mig att "ignorera" problemet fast jag verkligen försöker. Är det bättre att lämna bort henne till någon som kan hantera en sån kanin ? :(
Om det är bättre eller inte är svårt för oss att uttala oss tvärsäkert om.
Det kan bli bättre, likväl som hon kan fortsätta vara såhär.
Frågan är väl vad du själv känner, om du känner att du orkar kämpa på eller inte.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Du kanske ska börja om med henne lixsom?
Att du börjar ge henne gbis genom gallret prata snällt med henne, ja du vet som när man gör med en kaninunge nr den ska vänja sig. Eller jag brukar iaf göra så. Jag hade en kanin som hette Cazper som alltid bet en eller attakerade. MenJag försökte bara vara snnäl.. :)
Tror inte jag orkar kämpa med henne =(. Nu har hon blivit aggressiv mot alla andra, i början va det med mig men nu har hon bitit/rivit o attackerat fler personer :/
Att hon är sån leder ju bara till att hon får sitta i sin bur. Hade ju henne ute nästan hela tiden så hon fick springa o hon gillade det o blev arg/irriterad när man satte in henne i buren o bara bet på gallret natten om.
Och jag vågar inte längre sätta in min hand i buren, har handskar men hon biter tag i dom så det nästan går igenom. Det gör ju ont. Vill inte ha fullt med sår på händerna längre..
Om jag ska sälja henne så måste jag ju säga som det är, att hon är aggressiv o typ ingen vill ha en sån kanin. Och att avliva henne känns så onödigt när hon kan få det bättre :(
Jag skulle avlivat en så aggressiv kanin, varken kaninen eller ni som ska ta hand om henne mår bra av att hon är så.
Kan man inte träna bort agressivitet?
Håller med #4 delvis, men det bästa vore såklart om någon kunnig och tålmodig kunde ta över kaninen och försöka få den mindre aggressiv.
Tove Pettersson - Zoorinas kaningård
- Med pågående inriktningsbyte till renrasiga hermeliner till utställning samt kaniner till kel & hopp med mycket lovande temperament. Kika gärna in på hemsidan för mer info & bilder.
www.Zoorinas.webb.se
Skulle leta upp en person med erfarenhet, som kan ta hand om agressiva kaniner. Dessutom kan en ny person och annan omgivning förändra kaninens beteende. Lycka till!
Förresten, är hon kastrerad? Det kan göra mycket! Sedan får man ju acceptera att hon är i tonåren också. Vissa kaniner blir hemska då..
Jo. Men jag får försöka sälja henne. Om jag inte får sålt henne så får hon avlivas..
#5: Aggressivitet kan inte alltid tränas bort.
Det beror på vad aggressiviteten beror på.
Beror den på exempelvis hormoner kan en kastrering ev hjälpa.
Beror den på rädsla kan det ev gå att träna bort.
Men aggressivitet kan även bero på dåligt psyke/dålig Avel och då är det sällan det går att träna bort.
#5 Om man har tålamod så kan det funka.
#8 Tycker du ska leta efter ett hem åt henne, finns omplaceringshem, du ska inte sälja henne. Skillnaden är att hemmet inte ska komma till dig utan tvärt om. Om du förstår:) Vart bor du?
- Med pågående inriktningsbyte till renrasiga hermeliner till utställning samt kaniner till kel & hopp med mycket lovande temperament. Kika gärna in på hemsidan för mer info & bilder.
www.Zoorinas.webb.se
#5 Köpte henne av en privat person som hade fått en oplanerad kull. När jag märkte atthon började bli aggressiv så mailade jag henne och sa det. Hon svarade inte på nån månad så jag ringde minst 2ggr i veckan i ca 2 månader o har ännu inte fått ett svar. Fick aldrig träffa föräldrarna heller =/
#8 Sälj henne inte. Ge bort henne till någon med erfarenhet, och var noga med att berätta om problemen för den nya ägaren.
Tycker inte du ska avliva kaninen, kan ju bero på tonåren (mest troligt), och jag skulle iallfall testa med kastrering innan.
#11 måste bara få flika in att det där va väldigt dåligt av uppfödaren att inte svara! :O Man har trots allt ett ansvar för sina uppfödningar, men tyvärr är det inte alla som håller med om det =/
Som många har skrivit så finns det ju en del alternativ, kämpa på, kastrera, omplacera, avliva….det är bara Du som kan avgöra vilket som blir bäst för din kanin.
Hoppas det löser sig!
Jag tänker att eftersom uppfödaren väljer att inte svara så kan det mycket väl vara ärftligt. Dvs att mamman och eller pappan också är aggressiva. Låter ju faktiskt som att hon som sålt kaninen känner sig "skyldig" eftersom hon inte ens svarar på mail… Det finns jättemånga snälla och trevliga kaniner, så jag personligen tror inte det blir lätt att hitta någon som vill ha din kanin. Det kan bli så där om man avlar på ostabila föräldradjur. Finns ju tom dom som av någon konstig anledning rekommenderar att man tar kull på aggressiva honor… Jättetråkigt för dig och som sagt inte bra för kaninen heller eftersom det är väldigt stressande för henne.
Jo, blir ju vädligt besviken eftersom hon sa att hon skulle hjälpa mig så gott hon kunde o att det bara var att ringa eller maila henne om det skulle hända något. Men tydligen så va det en lögn..
Kan meddela att igår när jag skulle ge kaninerna mat så satte jag mig utanför hennes bur o prata med henne, öppnade buren o hon kom fram o hoppa upp i mitt knä. Sen började hon typ gosa med mitt ansikte så som katter brukar göra, blev riktigt förvånad faktiskt :o Så jag hoppas det är tonåren som spökar och att det bara är att hon vaktar sitt revir o inte agressivitet!
Så jag tänker ha kvar henne o kämpa! Ska göra allt för henne =)
#15 Jättebra! Jag håller tummarna för att allt går bra! Lycka till!:)
www.Zoorinas.webb.se
Gammal tråd men onödigt att göra en ny. En fråga. Har en hona på 1,5 år. Aggressiv man kan inte ta hennes matskål eller ta in henne från hagen. Brukar leka med henne varje dag i hagen och har gjort det i en vecka. Man kan inte ta henne från buren. Morrar och gör utfall. Vad göra? Kortfattat. Mobil.
MVH Celina
#17 är hon så hela tiden eller bara vissa perioder? vet att min kan vara så ibland men de går över, om hon gör utfall utan att bitas försöker hon bara skrämma iväg dig, hålla kvar handen och kanske luft upp henne och visa att du varken är rädd eller är någon fara.
om de inte är en så som jag kallar pms period har jag ingenaning vad du ska göra vissa är ju mer reviriga än andra.