Haft Böld
Min kanin Bamse, har haft böld i munnen. Vad ska jag ge han för att det inte ska återkomma. Ska tillägga att ingen märkt något, men den har förmodligen läkt ut av sig själv. Men som sagt, vad är bra att ge extra för att förrebygga att bölden kommer tillbaka! Behöver hjälp! :)
Hur bölder uppkommer är ingen direkt hundra på endast, några olika saker som folk tros vara orsaken till det är foderväxling, dåligtfoder, eller utgånget foder, bakterier m.m
Har en kanin en böld ska man åka och operera och ge antibiotika, rengöra såret flera gånger om dagen efter operation och dränera. Bölden fräter sig nämligen inåt och det kan gå riktigt illa fort.
#1 Bölden är borta. Och den har varit på insidan av munnen, mellan tänderna och käcken. Man känner skinnet som inte rättat till sig och det syns på utsidan av ansiktet med för den sidan som bölden varit på är häning från kinden och ner. Men den hade nog bara varit där 1 max 2 dagar, för jag har inte sett eller känt något heller när jag klappade honom. Men det med foder växling kan vara något. Han blev det sneda i ansiktet när jag var tvungen att byta foder då den sorten jag hade innan slutades säljas och dum som jag är köper jag först när det är slut så det var ju inget övergångs foder kvar heller. Jag visste liksom inte att dem hade slutat sälja det då
Hur längesedan upptäckte du bölden? För om det bara är 1-2 dagar sen som du förklarar att han blivit sned i ansiktet kan det bero på att bölden ännu sitter och fräser sönder innifrån och fräter det in mot käken så brukar man inte kunna göra annat än att avliva.
Min kanin hade en böld på hakan som tur så hade den inte frätit in till benen kring käken, han opererades fick äta antibiotika i två veckor, fick öppna såret två gånger om dagen, dock när kuren var klar så var han så svag så han dog.
Fick senare höra av andra personer att veterinären ska sätta in dränerings rör i hålet för att hålla det öppet eftersom det ska läka inifrån och ut, jag visste ju att det skulle läka inifrån och ut, det sa ju veterinären, dock sa hon att vi skulle öppna såret varje dag tills det läkte inifrån och ut, hon nämnde ingenting om att dräneringsrör skulle sättas i. Men nu vet jag det i alla fall ifall något sånt skulle hända igen och klart är man lite förbannad att de inte vet sånt.
#3 Man ska INTE sätta in dräneringsrör till kaniner, deras var är trögare än hos tex katter och måste rengöras med tops. Tyvärr går det inte alltid så bra hur noga man än är, blir det bara väldigt lite var kvar kommer bölden tillbaka. Jag har fått ta bort två av mina eftersom bölderna inte ville ge sig.
#4 Jaså, kanske bara gäller katter då? Fick höra det från en person som håller på med katter. Saken var den att bölden växer gärna från ena natten till nästa dag i stort sen nästan helt igen, så då får man börja rengöra och öppna såret återigen. Det är i längden jävligt jobbigt att se ett djur lida så mycket och hade jag vetat resultatet hade jag avlivat direkt. Två veckor av pina och smärta.. Naee, aldrig mer. Bölden kom inte tillbaka, den hann inte ens växa igen innifrån och ut ordentligt.
#5 Ja, gäller nog bara katter vad jag vet, kaninernas var skulle stanna kvar i bölden istället. Jag fick igen bölderna på mina kaniner men de kom tillbaka så vi bestämde oss för att ta bort dem.
#6 Jo, du har nog rätt. Fick rengöra med spruta och tops varje dag, pillra bort sårskorpor osv. Förstår att du avlivade, hade det hänt mig igen hade jag nog tagit det beslutet eftersom bölder verkar vara svåra att få bukt med. Har dock bara stött på böld på kanin 1 enda gång, så har haft tur.
Alla nu så ni inte missbedömer: Jag har sett det ett tag. Bölden fandes nog under 1-2 dagar. Det är 1 ½ månad som det måste ha hänt för så länge har hans ansikte varit snett. Han äter ju som han ska samma sak gäller dricka och göra sina behov. Så det är inget som är kvar just nu men jag är rädd att det ska återkomma eftersom att om man har otur så kommer det ju tillbaka.
#8 Bölden har isåfall försvunnit, annars hade kaninen nog redan varit död. Det finns inget direkt man kan göra för att det inte skall återkomma, det enda är att köra på bra foder, hö och hygien.
Får han böld igen tycker jag såfort du ser det besöker veterinär.
#9 ok då vet jag det. :)