Pälsfråga
Mina ungar är över 6 veckor nu (7 veckor gamla på fredag) och endast två av dem har den klassiska lejonmanen, samt kjol. Resten är fluffiga överallt (trots att man tydligt såg att nästan alla var dubbelmanade som nyligen födda). De som har man och kjol är inte ens de största av dem. Varför är det sådan skillnad? Kommer de andra också att utveckla man och kjol snart?
Peach:
Fluffig överallt… och sen Hazel med man och kjol:
Jag är ingen hejare på det här så det finns säkert någon annan som kan ge ett bättre svar. Men kan det inte bero på att det är blandisar? Det är väl bl.a. hermelin i dem? I och med att de är blandisar så kommer de ju inte att se ut som rastypiska lejon.
Alltså som jag fattat det så blir ungarna långhåriga över hela kroppen och sedan fäller av alltså¨att alla utvecklar man + mer teddylik päls. och att manen inte kommer senar utan är som störst när dem är små. Och eftersom det är blandisar så borde det ju bli cirka 50/50 på med/ utan päls beroende på hurpass dominant anlaget är.
#2 Jo precis, men även deras mamma (som är till hälften hermelin och hälften lejonhuvad) hade man och kjol som liten, men har nu endast lite man kvar. När de var små såg man ju vilka som var dubbelmanade och vilka som var enkelmanade, men nu är allt hullerombuller!
Vissa har man + kjol och har haft det i nästan en vecka, medan de andra är fortfarande fluffiga överallt. Jag trodde de skulle utveckla pälsen ungefär lika snabbt.. 
Dubbelmanad är ju bara ett anlag och behöver inte synas i en kraftigare man. enkelmanade kanse ut att ha mer päls än dubbelmanade. Men har du sett V:et i nacken s¨är dem ju dubbelmanade. Har en dubbelmanad hona och hon har jätteliten kjol och gansla "tunn" man men den är kraftig men liten.
Dem kommer nog inte få mer man utan snare mindre med ålder. Men det kan ju bli att det syns mer när bebispälsen är fälld. Så har du koll på vilka som är dubbelmanade ska det nog kunna synas inom ett år att dem har kraftigare/tätare man än de enkelmanade som är mer tunnt fördelad men kan dock vara längre än på de dubbelmanade.
#4 V:et sitter ju på ryggen/rumpan? :) Det hade nästan alla av dem när de var små, men nu är deras pälser så extremt olika (vissa som är dubbelmanade är långpälsade på hela kroppen, andra har kjol och man)! Vet inte alls hur de flesta av dem kommer att se ut… Men pappa Willow var också fluffig på hela kroppen när jag fick honom och nu är han i princip ett överpälsat lejon.
nja dem är ju så små när man kolllar emh ah längre ner på ryggen. skulle nog inte säga att det inte är på rumpan då V:et markerar där manen tar slut. Är ju fortfarande bakom skiuldrorna så tycker det är mer nacken än rumpan iaf ryggen blir nog mest rätt :D ^^ Men aja. Vi menar detsamma :D
Jo jag fick ett överpälsat lejon eller snarare teddy då det måste ligga teddy anlag hos mamman misstänker jag trots att hon försökrade om att det inte gjporde det utan att hon var lejon…hum :/ vet inte ritkgit är ju nybörjare.
Dem är ju SÅ söta när dem har bebisp'äls. Du får väl se vad som händer med tiden. Dem börjar ju fälla ganska sent så det syns men jämnfr gärna med bilder så blir det lättare att se.
#6 Jo såklart, det var det jag menade. När de var små såg man tydligt vilken pälstyp de skulle få :)
Här är en bild på de två som har fått kjol och man:
Av dem två är den till höger dubbelmanad och den till vänster såg ut som en enkelmanad som liten. Nu ser de likadana ut…
Sen har vi en som också är dubbelmanad, men som har fluffpäls på hela kroppen:
Alla är såklart lika gamla och nästan precis lika stora (den största i kullen, som är ganska mycket större än de andra, har också "bäbispäls" på hela kroppen). Tycker detta är så skumt… 
#7 Vanliga lejonhuvade ser också så ut, men när dem blir några månader fäller dem babypälsen och får vuxenpäls (Dvs. man och kjol)
#8 Men min fråga är varför bara två av dem har det? ><
Kan skilja sig i kullarna. T.ex Smilla har ganska mycket päls medans hennes syster bara har lite man och ganska kort resten, precis som föräldrarna, ändå har Smilla ganska mycket päls. Handlar om olika anlag har jag för mig
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
#9 Allt handlar ju om vilka anlag de ärver. Dem har väl fått mer från pappa Willow? :)
#11 Ja kanske det.. :) Vore kul om de också blev små fluffbollar ju, hehe :3