Uppfödarnamn
Kan man ha uppfödarnamn fast man inte är medlem i SKAF? Man kan vel skriva härstamningsbevis fast man inte är medlem i SKAF? Vad tycker ni jag ska ha för uppfödarnamn? :D
Ja, det kan man. Se bara till att du inte använder ett uppfödarnamn som redan är upptaget!
// Anka
~ It's interesting to watch devils cry when angels want to stab you in the back. ~
Så det "står en fritt" att använda vilket namn (så länge det inte är upptaget) man vill? Man behöver alltså inte "registrera sig" någonstans för att ordna härstammningsbevis osv?
Spännande detta!
(Ny på kaninavel men insatt i hunduppfödning sen långt tillbaka och där är det ju hårt styrt!)
#2 Du kan absolut använda vilket namn du vill så länge inte någon har registrerat det redan.
Sen kan det hända (om du har otur) att någon registrerar det namn du redan haft i ett par år men som du inte registrerat. (För att registrera inom utställningsvärlden så måste man ha ett par års erfarenhet av utställning och vitsord från olika personer *exakt antal minns jag inte nu*) Hur det funkar i hoppningen vet jag inte.
Om det var till någon hjälp. :)
// Anka
~ It's interesting to watch devils cry when angels want to stab you in the back. ~
Ok tack för informationen!
härstamingsbevis är bara nonsens.. Finns inget värde i det, bara människor på blocket som har kommit på det för det låter så flott.
Det enda som är bra med härstamningsbevis är att man får reda på vilka gener som ligger bakom kaninen så att man inte inavla om man senare ska avla på kaninen.
#5 Pratade om stamtavla.
Härstamningsbevis är ju till för just det, att veta generna på en kanin som själv inte är godkänd för utställning och därmed inte har någon stamtavla.
// Anka
#6 Det var inte riktat till dig:)
Har för mig att det är 3 år man måste ha varit med i SKAF och ha ställt ut osv för att kunna regga sitt uppfödar namn. Kollade upp de för ett tag sedan x)
-' Malin Hultman
_' Snowflake's Kaniner, hoppkaniner i Eslöv, Skåne
Portfolio | Instagram-kanin | Instagram-katt
#5 Härstamningsbevis är inte nonsen och är inte för att det ska låta "finare".
Härstamningsbevis är väldigt bra. Om man t.ex vill avla eller liknande osv så det är bra att ha
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
#9 ja jo det vet jag att det är! :)
Men menar att det inte finns något värde i det på samma sätt som stamtavla.
MIsstolka mig rätt:)
En dommare som sa till mig att det var folk på blocket som har kommit på " härstamningsbevis".
O ja, det är toppen att ha så att så att man inte inavla som jag skrev innan.
Vad är "värdet" på en stamtavla annat då än att man vet att kaninen är renrasig? ..igentligen :)
Att man kan stamboksföra och ställa ut kaninen. Annars fungerar de precis så som ett H-bevis för att se färger i stammen mm.
Och väldigt många sätter ju faktiskt härstamningsbevis på de kaninerna som de senare kan söka dispans på för att senare kunna skriva stamtavla på dessa djur.
-' Malin Hultman
#10 Härstammningsbevis kom uppfödarna på då dem t.ex. fick en kanin med dålig kropp/färg. På så vis så kan man veta hur härstammningen ser ut.
Att avla på hoppkaniner (som ju nästan aldrig är renrasiga och inte har stamtavla) är härstamningsbeviset oerhört viktigt för aveln.
Håller med Linnéa! Inom hoppaveln är härstämningsbeviset väldigt viktigt så att man vet "vad man får" och lätt kolla upp släkten längre bak :)
Med vänlig hälsning, Linda Meijer, Ztrawberries Kaningård ♥
Men haha det var ju inte meningen att göra alla upprörda. Jag ville bara att TS skulle veta att härstamningsbevis inte är samma sak som stamtavla.
Och jag håller med ALLA att härstamningsbevis är bra om man har en kelkanin som man vill avla på.
Menar bara att du inte kan ställa ut en kanin med härstamningsbevis:)
och att i den bemärkningen är nonsens. Förstår ni?:)
förstår inte hur du får de till nonsens fortfarande. Det är ju fortfarande en "stamtavla" fast i en annan benämning då kaninen inte är godkänd för att ställas ut.
-' Malin Hultman
#16 Vet du vad ordet Nonses betyder? För du säger emot dig själv när du använder det ordet :)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
#16 Tack men de visste jag redan! :D
#17,18 för mig betyder nonses typ att det "inte spelar så stor roll"
förstår ni nu hur jag menar?:)
Tänker typ att barnfamiljer kan tycka det är "nonsens" (inte spelar så stor roll) med härstamningsbevis, för dom kan ändå inte ställa ut kaninen,
det är så jag menar.
Kan förstår att det blir svårt ibland med språket ibland, då grina betyder gråta i skåne medan det betyder skratta i stockholm:)
#19 Vad bra:D
#20; Vill en barnfamilj ställa ut kollar de nog upp med stamtavla mm. Vill de inte ställa ut kan de ju köpa vilken kanin som helst. Och då är det väll upp till dem om de bryr sig om h-beviset eller inte.
Det är uppfödaren som skriver sådant för att man vill vara seriös om man säljer till någon som vill avla vidare. Då man tycker att kaninerna ska ha någon härstamning med sig till sin nya familj så att demvet vad kaninens föräöldrar samt mor och farföräldrar har för färger.
Dem kaninerna jag sålt till barnfamiljer har de faktiskt varit intresserade utav kaninens h-bevis. Så kan kan faktiskt inte hålla med dig någon stans.
-' Malin Hultman
#21 nej det är ju skönt att vi alla är olika. Men såhär tycker jag helt enkelt! :)