Kanin iFokus

Kanin

Etikettallmänt
Läst 844 ggr
tussen12
0

Välkommen hem ''Namnlös''

hej! :) Nu har vi hämtat lille ''Namnlös'' Hon har inget namn.

Igenkligen var det inte meningen att vi skulle köpa henne med ägarna brydde sig inte om henne :( .   Klorna var jätte långa så dom fick jag klippa (Inte lätt på en kanin som suttit i en bur i 2 år utan mänskligt kontakt)  Oskyldig

Hon är jättetjok och fick dogmans pellets,jag försöker vänja över henne till svenska kanin&Marsvins pellets.

Har tagit bort pelletsen helt och hon får nu bara Hö och vatten.

Har ni något bra namn på denna lilla dam?

ska försöka få en bra bild på henne

//Hälsningar Kringlans Kaninuppfödning!

Hemsidan: www.Kringlanskaniner.weebly.com you know my name, not my story 

minaninar
0

Om hon är jättetjock så vore det nog bättre att sätta henne på en annan pellets än kanin o marsvin - om möjligt. JR Farms Grainless complete är ju iaf hyfsat pris på? Men men, som sagt, viktigast är ju att börja ge betydligt mindre. Alltså jag är osäker - är det egentligen någon skillnad på dogman pellets o kanin o marsvin och vilken är skillnaden på värdena?

Men jag tror det finns stora hälsorisker med att ta bort all pellets för en kanin som är så överviktig. Tror det är bättre att du ger en liten dos (åtminstone typ någon matsked eller kanske tom två första dagarna, och sedan en matsked).
Men jag skulle gärna se viktminskningsschema från veterinär, vilket man kanske kan mejla o fråga om - och gratis… kanske.

problemet som jag ser det är detta: Kaniner som svälter (eller får så lite energi att deras underhudsfett börjar omsättas till energi, vilket i kaniners fall händer rätt snabbt), gör att de får något som kallas hepatisk lipidos, vilket innebär att de får fettlever och i värsta fall leversvikt o dör. Alltså, därför är det viktigt att de inte rasar i vikt för då drabbas deras lever och även om det kanske inte blir så illa att de dör, så kan levern ändå bli "förstörd".. Jag vet inte om det reparerar sig självt med tiden - men som sagt, skulle söka råd om viktnedgång o pelletsgiva hos kaninkunnig veterinär per mail.

Helt OT.. men ändå viktigt.Flört

Klara.b
0

Kul! Att du fått hem alltså, inte hur hon behandlades….

Mvh Klara, Musse, Hedda och Rabalder.

[YukiOni]
0

Fick hem en dvärghare i Lördags med samma problem, kämpa på! <3

minaninar
0

Här är dogman: (från denna tråden av LisaKanin http://kanin.ifokus.se/discussions/5078315388f47262de0040c2-kolhydrater-i-kaninpellets-dogman?discussions-6 )Försökte leta värden på nätet, men dogman har inte ens skrivit ut det på sin sida… vad jag kunde se.

Ingredienser: Vegetabiliska biprodukter, spannmål, mineraler, oljor, fetter, socker.

Analys: Protein 13,5%, fett 4,5%, växttråd 13,5%, aska 6,5% och KOLHYDRATER (NFE) 51,6% (!!!!!!!!!!!!!)

Djur o Natur (Svenska foder) Kanin o Marsvin:

Kanin & Marsvinspellets för Proffs och Fritid
(från Svenskt foder Djur och Natur)
Råprotein 14.5%
Råfett 5.3 %
Växtråd 12.0%
Aska 7.6% (mängden aska detta foder ger tror jag indikerar att det är MINST lika mkt kolhydrater som i dogmanfodret - aska vid förbränning är ju trots allt kol - och kolhydrater är ju kol-hydrater..om någon foderkunnig vet annorlunda får de gärna säga det)
(hittar inte ingredienslistan nu o orkar inte leta för hundrade gången)..

Men man kan diskutera om de två fodren egentligen skiljer sig så mkt. Samt om något av dem egentligen är så himla bra för en grymt överviktig kanin.

Fridaaaa
0

#4 Det gör dom. Vet en kanin som enbart hade levt på just dogman och dom bytte till svenska foder och det blev en helt annan kanin. mådde bättre, blev smalare osv :)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

minaninar
0

#5 Jag förutsätter då att de dessutom gav en mer lagom giva, samt att de kanske lät kaninen bo o motionera under bättre förhållanden? Förutsätter att om kaninen blivit så tjock på dogman så måste den ha fått väldigt mkt?

Alltså, tittar man på värdena o vad jag förstått innehållsmässigt så är det förvånande om det skulle vara så stor skillnad på fodren i sig. Men som sagt, ni är ju flera som tycker kanin o marsvin är bra..

Hur som, mindre giva o lite lagom Motion.. det är ju iaf bra saker man kan vara helt överens om.

Fridaaaa
0

#6 Dom minskade lite men det var inte mycket så att det skulle bli så stor skillnad och den fick inte mer Motion då den redan var i hagen en hel del. Men det något med pelletsen verkade det som, eftersom dom typ bara ändrade på det.

Jag har svenska foder till mina, alltid haft i alla år. Jag skull aldrig ha dogman till mina.
Innan hade svenska foder 3 % i fett, fattar inte varför dom ökade nu, det var nu i samband med att dom minskade säckarna :S

tussen12
0

Okej, Mamma ska beställa grainless på internet imorgon, Kan någon länka hemsida att köpa från? '

Då ska ''Namnlös'' allså få ungefär 3 matskedar? Hon äter inte så mycket med det är inte konstigt efter flytten Oskyldig Hon äter knappt något Hö heller.

Inte alls tam,Är rädd att jag ska tappa henne :o

minaninar
0

zooplus.se eller zooplus.dk, om du tänkt köpa mer hö o strö så kan zooplus.dk vara bättre.. då de har sådant med… Beror på om ni bara ska köpa fodret, eller om ni har tänkt köpa något mer så ni ev. kommer upp i gratisfrakten - då kan det vara värt att jämföra med danska sidan då de har en del som inte svenska ha..

Hm, du gör iofs rätt att se till att prioritera att hon äter hö.. det viktiga är att hon äter något hö.. och någon pellets.. frågan är om det är andra problem (t.ex. tänder, om hon inte åt hö förut..). Hur går det med bajsandet?

#7 Ja det är onekligen lite märkligt.. om det inte fanns något annat de gav också? tex om de gav så dålig mat så kanske de också gav massa annat junk?

KOnstigt med fettet, för på den sida jag kopierade värdena på zoonen så tror jag den posten var från 2011..

Fridaaaa
0

tussen12
0

#9 hur ska jag få henne att äta Hö?

#10 Tack! :)

LisaKanin
0

Och här är den svenska varianten om man inte vill handla från Danmark av nån anledning, tror dock den danska blir billigare med erbjudandet men har inte räknat exakt:

http://www.zooplus.se/shop/gnagare_smadjur/foder_gnagare_smadjur/kaninfoder/jr_farm/279025

tussen12
0

#12 Tack :)

Fridaaaa
0

#12 Ja där finns till och med storpack, gör det inte på danska sidan tyvärr

Fridaaaa
0

#8 Låt henne göra sig mer hemmastadd först :)

tussen12
0

#15 hon har varit här i 3-4 dar nu,

Fridaaaa
0

#16 Ok men hon kanske behöver tid att vänja sig? skynda långsamt :D

minaninar
0

Hmm.. kanske försöka med gottisknepen med höet… att riva liiiite morot eller äpple på höet som andra föreslagit.

Men tänk på att det inte är bra att köpa en 15kg-säck ifall man bara har typ 1-2 kaniner.. Det är nog aldrig så jättebra att köpa mkt om man inte har djur som äter upp det på ca 3 månader - optimalt - även om det nog går att ha det i ett halvår.. Men som sagt.. det är alltid bra med färskt.

Men JR Farms grainless complete är så pass billigt jämfört med vissa andra kvalitetsfoder.

Men som sagt, har du någon dogman kvar? Det är ju annars viss risk att hon får problem med magen om man byter för tvärt?

Fridaaaa
0

Hur mycket ungefär ska en kanin äta av JR Farms grainless complete?
Alltså på ett ungefär?
Mina väger Den minsta väger ca 1,1 kg (5 månaders unge), sedan 1,4-2,2 kg och jättekaninen ca 6 kg :)

tussen12
0

Så jag ska riva liiite äppel i höet och se om hon äter det?

Ja jag har lite dogman kvar,som jag blandar med svenska foder.

Innan fick hon fritillgång pellets, Så jag ska ge 5 matskedar?

Kiyona
0

Vad fint att du ger henne en andra chans här i livet! Lycka till med allt! Det kommer nog med tiden att hon uppskattar dig men att det inte märks lika mycket som hos dem du haft sedan dem var små. Brukar bli lite apatiskt beteende på vanvårdade djur eller helt tvärtom. Lycka till iallafall!

Hopas på att se en bild! :)

Snöfall - Caught between what happened and what could never be

Gilla Snöfalls Djuringar på facebook!.

**Snöfalls Lejonhuvade Dvärgvädurar har upphört förtillfället men återkommer efter att alla studier är klara och körkort är fixat! **

**Mvh//Andrea **

[Mi-rand-a]
0

Har inte läst kommentarera men har du försökt kolla hennes tänder? tänkte ifall hon inte fått hö så kanske dom är långa

minaninar
0

#19 Alltså jag skulle bara ge 1-2 msk till 2kgs kanin (om det är inom ramen för dess normala vikt). Men eftersom folk ser saken olika så skulle jag pröva mig fram om jag var du. Kanske lite extra om de är ute?

tussen12
0

#21 hihi tack! :) Idag kom hon fram och hälsade på mej! :D

#22 ja dom ser bra ut,Hon har börjat äta hö som  en tok Tungan ute

Fridaaaa
0

#23 Ja det är dess normalvikt, är en lejonhuvad dvv korsning :) Så hon ser större ut än vad hon är men känner man så är hon normal :)

Ja jag hade tänkt att testa det, om mina gillar det. Inte till jättekaninen, det blir alldeles för dyrt men till dom andra:)