ger jag rätt mat?
Jo nu på sommaren då ger jag dom gräs,klöver,maskrosblad mm sånt man plockar. Så ger jag dom blandad torrmat (pellets,havre mm i) å så ger jag dom morötter o äpplekvistar. Vintern blandade tormaten extra havre (har hästar så havre finns) å hö massor med havrehalm får dom dels för varmt o skönt sen lite pyssel. Jag klipper även nu kvistar som jag ibland sätter i hinkar så dom får bättre knoppar o ibland slår det ut grönt. Lite sallad och även nu morötter det köper jag massor av. och så får dom äpplen å lite gurka.Dels så gillar jag det själv. sen så ger jag pollarna det för det e både gott o nyttigt så ger jag det till kaninerna av samma själ. Men är det bra? Vatten med nytt morron o kväll, alltid. Vad ska man ge sin kanin? saltsten har dom leksaker har dom men i matväg vad ska man ge???
har ingen känsla att du ger fel mat direkt ^^
Brukar oxå ge det som du skrev,fast utom havre och äppelkvistar då det inte finns några äppelträd i närheten :(
Det är bra att du inte ger gnagarblandning,det är det värsta man kan ge sin kanin,typ!Fast nu på sommaren skulle jag inte ge havre som foder utan kanske mer som godis eller en gång i veckan tillsammans med pellets.Har fått för mej att havre är fett,elr fetare än pellets,men vad vet jag ^^'
Det är jättebra att du ger grönsaker som morot,gurka och äpple.När det gäller sallad tvätta den extra noga för dem är ofta besprutade.Köp ekologisk istället ;) Man kan även ge tomat,paprika mm.(se artikeln om vad man kan ge kaninen) Prövade röd paprika idag men freddie gillade inte den :S
Vad ger du för pellets?Själv ger jag Lottie Havre och vetekli.Alfred älskar den.Sen har jag lite okänd pellets från zooaffären som jag fick med mej när jag köpte freddie.Använder den om Lottie skulle ta slut. =)

De låter bra :) Förutom, fick den ingen pellets ? , läste nu att den fick bland foder , de är nyttigare med Pellets , läs på mat förpaknigarna :)
Saltsten ska man inte ha till kanin, den gör mer skada än nytta. Undantag om det är en hona med ungar

Låter som du ger dina kaniner en bra kost, men skippa havre på sommaren, dom blir bara fet. På vintern kanin man ibland ge om man så vill, själv ge jag inte havre. :)
Det man bör ge är hö, halm, gräs, frukt, grönsaker och lite kvistar och sen pellets som ett tillskott. På sommaren är det inte lika viktigt med pellets så man kan ge lite mindre. Och du kan egentligen plocka bort havren då de kan få ont i magen av det och bli tjocka. Havren kan svälla ganska mycket i magen.
På vintern kan du ge dom lite havre däremot då det är ganska fett, men ge inte för stora mängder. Saltsten behöver man inte ha till kanin då de får i sig tillräckligt mycket salt i maten!
Tycker det låter som du ger dina kaniner en bra kost och det är bara lite,lite du kan ändra, om du vill, för att få den ännu bättre. Låter bra!
.: Dance like there is no tomorrow :.
[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]
Jag tycker det hörs som du ger helt vanlig mat :) Kaninen jag kanske ska få är jätteglad i maskrosblad och maskroser. Annars brukar han få macka , gräs , hö , halm osv :)

OJ! Då måste jag gå ut och ta bort mina kaniners saltsten :O men mineralsten/gnagarsten gör inget va?
Oj det viste inte jag om saltsten :O Men jag har då ingen saltsten , bara till hamsteren ;p .. Men jag undrar på det samma som Keligast , mineralsten går bra ? :)