Kanin iFokus

Kanin

Etiketttävlingar-och-lekar
Läst 273 ggr
Tina-A
0

Bild/Skrivtävling 2 RÖSTNING!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

**!OBS!OBS!OBS!OBS!
**Ta dig tid, ca 5 minuter, och läs verkligen igenom alla 3 innan du bestämmer dig för att rösta. !OBS!OBS!OBS!OBS!

Vi har fått in en del berättelser och juryn har nu valt ut våra 3 favoriter. Ni röstar på den ni tycker är bäst. Berättelsen med flest röster kommer att vinna en SF biobiljett.

Tävlingen avslutas Torsdag 7/6, om 5 dagar!

Alla berättelser är baserade på vinnarbilden i Bild/skrivtävling del 1. Vill du se den bilden är det den du kan klicka på till höger.

Bidragen står inte i någon speciell ordning.

Läs igenom alla innan du röstar.

BIDRAG 1

Det var en helt vanlig söndagsförmiddag i den lilla byn Brohult. Husse Elias sprang ut till sin kanin Lina som bodde i en stor, röd utebur i hörnet av trädgården.
-Kom nu lilla stumpan, ska du få skutta i din Hage! Sa Elias till Lina när han lyfte ut henne ur buren. Han klappade hennes mjuka päls och pussade henne på huvudet. Sen stoppade han ner henne i hagen och gick iväg för att plocka några maskrosblad för Lina att tugga på. Lina var extra pigg idag eftersom hon hade suttit i sin bur hela lördagen och fredagen medans Elias var på innebandycup. Lina tog några glädjeskutt och sprang några varv i hagen innan hon lugnade ner sig och började tugga på maskrosbladen som Elias hade gett henne. Ovanför henne hörde hon ett gäng fåglar som flög förbi. Hon sneglade upp på de, vad härligt de såg ut att ha! Och vilken utsikt! Tänk att kunna flyga sådär och känna den där friheten, tänkte Lina drömmande där hon satt i hagen.

Sen började hon klura. Om hon tog ett rejält språng rätt upp i luften så skulle hon kanske flyga iväg!? Värt ett försök tänkte Lina och tuggade snabbt i sig maskrosbladet som hon höll på att smaska på. Sen hoppade hon iväg till andra änden av hagen. Hon tog ett djupt andetag, förberedde sig för språnget och, då kom Elias med kameran!
- Lina, nu ska vi fota dig, gullet! Lina gjorde några snygga poser inför kameran, men efter ett tag tröttnade hon och skuttade iväg för att försöka flyga igen. Hon tog ett djupt andetag, förberrede sig för språnget och så rusade hon iväg och, klick, blixt, klick, just när hon hoppade upp i ett försök att flyga som fåglarna tog Elias ett kort!
- Mamma, mamma, titta vilket snyggt kort jag tog av Lina, mitt i luften! Elias mamma kom gåendes och tittade på kortet, vad fint Elias, och vad söt Lina var! Den där kan vi rama in och sätta upp i ditt rum! Undrar vad hon tänkte på när hon hoppade rätt upp i luften utan att hoppa över ett hinder! Sa Elias mamma.
-Hon kanske ville flyga som fåglarna skrattade Elias och pekade upp mot himlen på fåglarna.
- Ja, kanske det, skrattade Elias mamma. 

BIDRAG 2

Jag e en vanlig kanin, vanlig fast ovanligt fiin..

Öm, jaja förlåt jag skulle ju berätta om vad som hände mig häromdagen. Jag var ute i min fina rasthage och busade, solen stekte och energin sprudlade i kroppen på mig! Efter en tids rejsande i hagen började jag känna mig riktigt varm, dum idé att vi kaniner skall ha massa varm päls på sommarn tycker jag! Hur som helst så ser jag den underbara oasen tona fram en bit bort, jag tar sikte på det svallande vattnet, springer, lyckas få till ett helt fantastiskt svanhopp…det var en hägring :( det fanns inget vatten så jag föll pladask rakt ner i marken… Så en liten uppmaning till alla er som har era kaninkompisar ute på sommarn. Viktigt med skugga och färskt vatten! Det gjorde faktist ont i magen!

BIDRAG 3

Tugg Tugg Tugg.
Jag mumsar på mitt hö och kastar en blick över till buren mitt imot, där min kompis Linzy bor. Hon sover, typiskt. Jag tittar upp mot dörren, ingen matte i sikte.
Gud vad alla är tråkiga idag! Ingen vill komma ut och kela med mig eller prata med mig. Fy bubblan!
Jag gräver lite i halmen och lägger mig på rygg. Regnet öser ner och det blåser ordentligt. Då brukar jag aldrig få komma ut, blä. Egentligen är min bur ganska bekväm. Det finns massa halm, alltid hö och alltid vatten. Och så har jag ett hus och en boll att leka med, men det är ändå inte samma sak som att springa i gräset och bara njuta av vädret. Inte för att jag gillar regn, men iallafall.
Trååkigt.
Slutligen kryper jag in i mitt hus för att sova en stund. Jag har gjort en bädd av halm, hö och lite päls, den är underbart skön att sova i!

Jag vaknar igen några timmar senare av fågelkvitter. Sömnigt reser jag mig och hör en bekant röst.
-Lizzy? Det är matte som ropar. Jag far ut ur huset och får se, till min lycka, att regnet är borta! Solen lyser, det är inte blött i gräset och t.o.m. Linsy har vaknat och märkt att ovädret är borta.
Matte släpper ut mig i en stor rasthage och jag springer runt, runt runt.
Det är såå härligt att vara kanin ibland!

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]