AKUT, förstoppning?
Behöver nu en massa tipps och råd om vad man ska göra med en kanin som har förstoppning! Detta hände idag, hon var pigg och kry igår samt att hon var lika matglad som vanligt. Nu har hon inte rört sig, äter och dricker inte. Har inte sett att hon bajsat eller kissat. Hon är ganska "mjukhård" runt buken, man känner i alla fall att tarmarna är uppsvällda/större än vanligt. Har "tvingat" i henne vatten som hon egentligen inte har några problem att svälja, bara att hon gör det inte själv. Har även givit henne lite rapsolja också. Har även försökt motionera henne lite, hon sprang väl på hyfsat bra till en början, men sen tog det stopp. Hon är drygt ett år, och har aldrig haft några problem tidigare. Har ingen veterinär som har öppet fören imorgon (förutom en som jag vägrar att åka till pga att de inte kan sin sak enligt mig) Så nu är jag tacksam för alla tips? jag kan få! Jag kan ta mig till i princip alla affärer som har öppet! Vill gärna ha ett nr till en kanin kunnig veterinär också, så att jag kan rådfråga! Tacksam för snabbt svar! ~ Med vänlig hälsning, Amanda ~ www.Uniqs.weebly.com
Paraffinolja är riktigt bra vid förstoppning! Men det kanske bara finns på apotek, och det kanske har inte öppet just nu…?
Och försöka få henne att röra på sig, men det har du ju försökt med.
Färsk annanasjuice brukar fungera.
Ta henne till Vetten så fort som möjligt.
~ Kram Nadja ♥
♥ Ålandskaninhoppare ♥ Vardagsblogg ♥ Kaninblogg ♥
#1 Aah, tänkte köpa det, Apoteket här är inte öppet nu.. Någon som vet om det finns på ICA, eller ska jag chansa och åka och kika om det finns? #2 Okej, ska kika om vi har det, annars kan jag åka och köpa det. Ja, hade någon kanin kunnig veterinär haft öppet nu så hade jag redan varit där. Nu är ingen öppen förrän imorgon tyvärr.. ~ Med vänlig hälsning, Amanda ~ www.Uniqs.weebly.com
#3 Efter att ha googlat lite, så verkar folk ha köpt paraffinolja i en vanlig affär tidigare iallafall, så du kan ju testa kanske.
Hoppas du hittar det!
#4 Okej, åker nu.. Hittar jag det inte så köper jag annansjuice, eller det köper jag i vilket fall. Någon som har en bild på förpackningen/behållaren till Paraffinolja? Fanns många olika. ~ Med vänlig hälsning, Amanda ~ www.Uniqs.weebly.com
Nej, har tyvärr inte kvar min flaska.
Hoppas du hittar!
Precis vad som hände min flicka. Två dagar senare var vi tvungen att avliva henne (det visade sig dock vara parasiter…).
Men till veterinären imorgon tycker jag!
/Debra, Po - Tinky - Lala - Winky
One Direction - 8 maj, 13 o 14 juni. Läs gärna Corneliaochdebras.blogg.se
Sådär, nu har jag givit henne rätt mycket både annanas juice (ca 0.5dl) och vatten (ca 1.5dl), har även försökt röra på henne i ca 30min. Gick väl sisådär men allt rörde hon på sig iaf.. Har även masserat henne lite också, verkar dock inte bli så mycket bättre. Bara att vänta och se hur hon mår imorgon, mår hon inte bättre stannar jag hemma ifrån skolan och åker in till vetten direkt på morgonen! Ja, det känns som att jag gjort allt jag kan i alla fall, då är det bara att vänta och se.. ~ Med vänlig hälsning, Amanda ~ www.Uniqs.weebly.com
Minifom droppar ( för kolik hos barn), kan du ev köpa direkt imorgon o ge henne 2-3 gg dagen om hon ej kommit igång
Det ska vara FÄRSK annanas eller färskpressad annanasjuice, det är jättelätt att ta fel och är det fel sort finns inte de nödvändiga enzymerna. De bryter ner pälsbollar som samlas i magen och kan leda till förstoppning om kaninen äter för mycket av den (det är ju fällningsperioder, har din kanin mycket päls?). Minifom som #9 säger kan ges, inte skadligt för kanin och hjälper mot gas i magen om hon har det.
Det absolut viktigaste är att du får i kaninen mat, helst critical care, hö-substitut som man blandar med vatten. Annars klipp ner hö i mindre bitar och truga. Det är jätteviktigt att hon äter det först, undvik pellets. Är det en förstoppning (vilket inte är helt säkert) behöver kaninen de långa fibrerna för att få ut bajset i magen. Pellets hjälper inte i det fallet. Beror väl lite på vad det är för fiberhalt i dom iof? Vad matar du med?
Rör hon sig inte frivilligt får du buffa runt henne. Inget kul, men jaga lite försiktigt. Jätteviktigt att hon rör på sig. Verkar som du gör rätt, men viktigt att du fixar critical care imorgon som du kan ge. Minifom och paraffinolja är två toppensaker att ha hemma i krissituationer, så kan vara bra att införskaffa det med. Ge inte för mycket paraffin, 0,2ml gav jag min.
I vilket område befinner du dig?
På hillevill.wordpress.com hittar du fina bilder och roliga äventyr
Djurkliniken Roslagstull
08-6125760
http://kaninmagazinet.se/2012/february/forstoppning.html
Hoppas det går bra för er. Roslagstull skulle jag ringa och rådfråga om jag var er.
Mvh Klara, Musse, Hedda och Rabalder.
Sådär, imorse när jag öppnade dörren in till rummet där hon och hennes dotter har sin bur (tillfälligt endast för detta), möttes jag av två pigga och friska kaniner! Jätteskönt! Hon har bajsat och hon äter och dricker som hon ska! Nu blir det bara hö och vatten ett tag. Tack för alla tips?! Nu mår min lilla ängel finfint igen! ~ Med vänlig hälsning, Amanda ~ www.Uniqs.weebly.com
Åh vad bra!! :D