Bogsele?
En av mina kaniner, Lakrits, har "alltid" varit väldigt nervös av sig och hon trivs inte så bra med sele. De gånger jag haft henne i sele har jag fått lugna henne lite och bara haft henne ute korta stunder. Hon har hoppat lite och tycker det är roligt, men jag tror att selen skrämmer henne ibland.
Tror ni att hon skulle vara lugnare med ett bogsele? Jag har bara H-selar, har inte hittat några andra i affären. Jag vill ju kunna ha henne ute i sele och hon tycker det är roligt att hoppa, men ibland märks det tydligt att hon blir nervös. Tänkte att det kanske beror på att något sitter åt runt henne hals och att det då är bättre med ett annat sele åt henne.
/Matilda
Det är ju svårt att säga, men det är ju helt lart värt att testa. Om du har en kompis med bogsele kan du ju be om att få låna.
Min ena kanin blir lätt stressad om jag "håller på" för mkt med kopplet. Hon vill att det ska vara helt stilla.
Känner ingen med kanin som jag kan låna ett bogsele av, så i såfall blir det till att köpa ett. Man ska helst röra kopplet så lite som möjligt med Lakrits också.
/Matilda
Jag har ingen erfarenhet av bogsele, men tror inte det spelar någon större roll om hon blir stressad av H - eller bogsele. Visst kan du testa. Men jag tror att om du har på henne selen varje dag (bara selen inget koppel alltså) så hon får springa omkring med den på sig i buren, kommer hon vänja sig och inte vara så nervös sen. :)
En H-sele med magrem kan också vara värt att testa ifall hon inte trivs i vanliga H-selar.
#4 Jag har försökt att vänja henne vid selen, men hon är lite speciell. Tror att hon skulle tugga sönder selen på en gång. Hon är väldigt mycket för att tugga på saker som hon inte gillar.
Tack för svaren. :)
/Matilda
#3 Har försökt att göra så förut, men då var hon visserligen mer nervös än vad hon är nu. Så det kanske fungerar bättre nu. Det tog mycket träning bara för att lyckas sätta på henne selen utan att hon blev rädd. Det är bara det att hon är så ruskigt envis, är det något som hon inte vill då kan man inte lyckas få henne att göra det. Jag trodde inte att kaniner kunde vara så envisa. Men jag kan ju försöka igen. Kan låta henne ha selen på när hon är ute i boxen och springer av sig. :)
/Matilda
Joo du får testa och se vad kaninen själv tycker och gillar.
Kanske det inte är selen men hur den sitter på ?
Lycka till :)
#8 Vad menar du med hur den sitter på? Får börja en liten testperiod med henne och se vad som fungerar. ^^
/Matilda