Smörja?
Vi håller ju på och behandlar mot mjällkvalster och vår lilla kaninkille är ju rätt kal i backen där han tappat päls. Tycker att han är lite torr och Bill inte att han ska klia sönder sig, vad kan man smörja med? Olivolja? Sedan undrar jag om det finns ngt man kan ge som är lite extra bra för pälsen? Tack på förhand :-)
Vad behandlar ni med, samt hur ofta behandlar ni?
Har bestämt för mig att Marianne Tornvall säger att man ska behandla en ggr per (vecka)/sjudagarsintervall med stronghold på kanin - och inte varannan eller en gång i månaden - vilket många som inte är helt hippa med just kaninmedicin tror..
jag tror du kan smörja på mkt litet olivolja ja. Har förstått att det inte stör behandlingen osv.
Men var inte för entusiastisk med oljan, ta pyttteliiite på fingertoppen o smörj..
Men det jag funderar över förresten - innan du gör det - är det en utekanin? Jag vet faktiskt inte hur oljan påverkar pälsens förmåga att stå emot kyla? Jag skulle nog låta bli eller ringa vetten och fråga om det är utekanin? Men man kan också fråga sig.. om han är kal på rumpan, (hur stort område?) och är det verkligen okej att han får gå ute? Också frågor som den veterinär som undersökt o behandlar borde svara på..
#1 tack för svaret! För det första ser jag nu att jag skrivit fel :-) han är kal i nacken inte backen, haha! Vi behandlar med Stronghold, vår vet sa 2 ggr med en månads mellanrum men jag har varit i kontakt med Marianne Tornvall och följer hennes anvisning. Kaninen bor inne så det är ingen fara med att han fryser. Har smörjt med lite lite olja och hag tror han tyckte det var skönt :-)
Hoppas det blir bättre med lite olja… =) Det känns ju som om att det ska gå bra att ta på lite olja, och bara man inte gör det så direkt efter behandlingen heller… Man ska ju t ex inte bada innan två timmar, så man kanske borde skippa oljan då med. Men annars borde det ju gå bra, bara man inte doppar lilla kaninen i olja. :D
Stackars våra bebisar…. :p
#3 Ja verkligen stackars! Vill att han ska bli bra nu! Jag tror inte han direkt lider men man vet ju inte heller riktigt hur han känner!
#4 Ja verkligen!
När började han behandlas? :)
För en vecka sedan, kör andra dosering i dag!
Ah, skönt, då är det inte så lång tid kvar tills det är klart då :)
Har du märkt någon förbättring?
Ingen större skillnad ännu men jag tyckte ju inte han hade så mkt symtom heller, mest pälsbortfall i nacken… Tror att lite växt ut igen faktiskt :-)
Härligt =)