Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 694 ggr
linneasudden
0

Kanin, sjuk?

Ja idag så var min kanin jätte konstig? varje gång jag går upp på morgonen och ger han pellets så blir han helt galen! han springer runt i hela buren och bli helt crazy! Och han börjar ALLTIS äta pelletsen när jag hällt ner dom i hans matskål. Men imorse när jag skulle ge han mat låg han bara nere på marken, Han var inte sådär galen som han brukar vara, han började inte äta av pelletsen han bara lukta på dom och sen la han sig ner igen? Han har också börjat fälla jätte mycket päls? är det inte på vintern den ska bli tjockare? om man bara drar handen över han kommer det stora tussar? är han sjuk tror ni? borde vi ringa veterinären?

Min kanin är en lejonhuvad hane på 1 år! han bor utomhus.

Fridaaaa
0

Dom fäller på hösten/vintern.
Jag hade avvaktat till imorgon, vill han inte ha pelletsen då heller, så åk in till en veterinärkunnig veterinär-

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[Mi-rand-a]
0

när min kanin var liten vägrade han äta pellets och åt bara jätte lite hö så efter nån dag gav  jag honom såndär onyttig mat från coop och de åt han! sen efter några dar igen började jag vänja honom med pellets igen och då började han äta de men bara om han såg att jag också åt de, helt st*rd :p  sen kan kaniner också fälla för fort så att dom blir nästan kala om inte de med, men eftesom din kanin bor ute och inte vill äta hade jag nog ringt vettan imon om de inte blir bättre.

linneasudden
0

Okej, kan avvakta lite! men förra vintern fällde han inte alls lika mycket! nu fäller han dubbelt så mycket mera.

[Mi-rand-a]
0

tror dom kan fälla lite olika, min hona har aldrig fällt så de synts men nu är hon lite tussig på rumpan

Fridaaaa
0

#3 Kan skilja från år till år. Mina får b-vitamin i vattnet under fällning för att underlätta :)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Mamabelle
0

#3 Precis så var det med min Lejonhuvade också. Han blev ett år i September och förra året så märktes ingen fällning alls. I våras kanske kanske han fällde lite på så vis att det blev hår kvar på mattan där han låg osv. Men inte så att pälsen yrde. Nu under hösten så har han fällt så att jag nästan trodde han var sjuk. När man tog tag i en bit päls, så lossnade hela tussen. och så kunde man hålla på och ta bort tuss efter tuss. 
När man klappade så yrde det hår och kläderna blev riktigt håriga när man hade varit inne hos honom.

Men inte syntes det att han blev mer tunnhårig inte. Däremot såg han rätt skabbig ut under fällningen. Tussig, ruggig och pälsen var rätt allmänt ful.

Men nu är han fluffig, mjuk, gosig och inte alls så hårig längre :)

tussen12
0

pröva med en bit godis,Om han inte vill ha det så skall du åka in till vet direkt.Slutar dom äta så är det oftast alvarligt

//Hälsningar Kringlans Kaninuppfödning!

Hemsidan: www.Kringlanskaniner.weebly.com you know my name, not my story