Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 761 ggr
[bessiethebeast]
0

Ta ut innekanin

Det här är första vintern med Skurt. Han är en innekanin men jag hade gärna vilja ta ut han en stund i koppel på vintern så han får gräva i snön. Går det? Isåfall ungefär hur länge kan jag ha han ute?

natha-mjau
0

Låt honom inte gräva i snön! Det blir alldeles för kallt.

[Mi-rand-a]
0

#2 varför skulle de bli kallt? min innekanin brukar "glida" på "mage" i snön och inte fryser han mer för de, bor i kiruna och här blir de väldigt kallt så alla som säger att man ska ha ute innekaniner i 10 minuter brukar oftast inte stämma utan man ser själv på kaninen när den fryser :)

natha-mjau
0

Min kanin fick gräva i snön (blev kall) och sedan fick hon Urinvägsinfektion och lever inte idag

[bessiethebeast]
0

#4 Men hur länge hade du ute henne då? För jag har hört flera som tagit ut kaninerna i snön och att dom älskar det, men ville kolla här först för säkerhetens skull.

[Mi-rand-a]
0

#4 de är nog mera otur, kaniner är gjorda för att klara kyla bättre än värme så de ska inte vara så farligt om man låter dom gräva, sen gräver dom inte med rumpan så den har hon mera fått de när den satt ner eller något liknande och hur förhindrar man en kanin att gräva? okej visst de går men kan tänka mig att de är rätt så jobbigt att distrahera den från de hela tiden. Har haft ute mina i väldigt kallt väder och dom har aldrig blivit sjuka utav de dock va dom bara ute nån minut när de va som kallast men tror också de beror mycket på immunförsvaret.

Fridaaaa
0

När det är snö har jag haft ute en inne kanin max 5-10 min, inte mer:)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[bessiethebeast]
0

Men då verkar det ju funka iaf :) Är dock riktigt kallt här uppe i Norrland på vintrarna men ett tag går väl bra…

Bör man göra någonting när man tar in kaninen igen? Asså typ torka med en handduk eller något? Eller ska man bara låta han va? :)

Fridaaaa
0

#8 Torka av är bra :)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.