Okej temperaturskillnad?
Vi har idag tagit in en av ungarna då köparen vill ha henne som innekanin. Det är omkring 14 grader ute om dagen och vi har kanske 22-23 grader inomhus. Vi började med att ha dörren öppen så det skulle bli lättare för henne att vänja sig, men vi stängde den för en stund sedan då den inte kan stå öppen under natten.
Är det en okej temperaturskillnad? Hon kan väl inte få värmechock? Det skiljer ju mindre än 10 grader tänkte jag…
Hon verkar trivas i buren, men är lite skygg (det brukar hon inte vara). Jag antar att det beror på att allt är nytt där inne, så jag ger henne tid. Hon har fått ett hus/sitthylla, höställ, vattenskål och i buren har jag tidningspapper och halm. Buren är ca 120x60x60. Jag ska ge henne en leksak imorgon också :)
Hon ska till sitt nya hem om två veckor, så tills dess bor hon inne hos oss! :)
Ni får vänja långsamt :) Annars är risken att den får värmeslag.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
#1 Hon mår helt okej nu :) Bör jag öppna dörren mer, eller hur ska man vänja henne långsam? Det skiljer nog mer i temperatur utomhus mellan vissa dagar än det gör ute och inne. :P
Ni kanske kan ha kaninen inne på natten men ute på dagen och sedan efter några dagar övergå till att ha inne mer och mer?
Min blogg med olika tips & trix, fakta och råd för små husdjur!
http://catchfatch.bloggplatsen.se
Stoppa petflaska el dyl i frysen o lägg ovanpå buren så det fläktar ner lite..?
Även om det är 14 grader på dagen.. så är det väl kallare om natten? Alltså blir det större skillnad?
Men som sagt, jag vet inte så mkt om saken.. Kanske går det bra som det är eftersom det är så pass "varmt" ute fortfarande?
Hoppas iaf att allt ska gå jättebra.
#4 Ja det ska jag göra :)
Jo det är klart, men temperaturen skiljer sig ganska mycket olika dagar. Ibland är det ner mot 10 och andra dagar nästan 20 grader. Så jag tänkte att det inte gjorde så mycket om det blev lite varmare.
Men ska absolut se till att ha något som kyler ner lite!
Kan tillägga att vi har ett ventilationsfönster öppet 24/7 som inte inte står så långt ifrån. :)
#6 Det kan ju vara bra också.. kan ev. sätta en filt runt buren, bara så det inte drar.. för det blir ju ändå svalt.. hehe.. om man orkar tjafsa.. Vet inte hur känsliga kaniner är för drag, det sägs ju att de kan vara det iaf..
Hoppas hon ska må finfint.
Det drar inte då ventilationsfönstret sitter uppe vid taket och leder ut till vår balkong som är ganska skyddad mot vind.. :)
Än så länge mår hon bra. Hon har grävt runt och hållit på i buren. Kollar till henne konstant :)
En fråga; om en kanin skulle få värmeslag, hur lång tid tar det? Går det snabbt eller på några timmar?
Hon har varit inne ett antal timmar nu i alla fall.