Kaniner och hamstrar?
Är det någon som har erfarenhet av att ha både kaniner och hamstrar? Vi har bestämt oss för att ge dottern en hamster i julklapp och får då 2 kaniner och en hamster i familjen. Kan man ha dom ute på golvet tillsammans, gillar dom varandra eller bryr dom sig inte, eller är det inte bra…?
Du ska nog inte ha dom tillsammans eftersom skaderisken är ganska stor.
#1 att kaninerna kan råka hoppa på hamstrarna av misstag eller så menar du?
Jag hade inte vågat chansa. En kanin kan lätt råka sparka till hamster utan att mena det. Så har dom separat, det hade jag gjort :)
Ska hon ha guldhamster eller dvärghamster?
Jag gillar dvärghamstrarna bäst, dom brukar ha mindre tendens att bitas osv :D Men det är egen erfarenhet :)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Det är inga djur som överhuvudtaget har glädje av varandra, en guldhamster lever normalt solitärt, alltså utan kontakt med något annat än vid PARNING. Jag har både kanin och hamsteruppfödning, men har kaninerna i trädgården och hamstrarna i hamsterrummet, dock kan kaniner få bo i bur i hamsterrummet ibland eller på golvet där om det är någon kanin som är skadad eller något.
Jag skulle inte släppa hamster på golvet, den försvinner lätt. Bättre att ha den på ett bord eller i soffan eller sängen. Annars är det inga problem att ha de två djuren (Ej i samma bur).
Gilla min facebook sida för att se bilder vi lägger upp från våran uppfödning av:
Dvärgvädur, Magagaskar, mantelt & Vit blåögd.
Guldhamstrar i olika färger. Hemsidan: Makke & mandys superfina djur
#3 vet inte vilken sort det blir än men har blivit kär i en långhårig guldhamster som sägs ha underbar personlighet
.
#4 tack för tips?, då vet vi det. Om hamstern skulle vara på golvet har vi tänkt ha den i hamsterhage. Har läst att de gillar att springa runt och utforska? Om man har dem på bord osv ramlar de inte ner då om de springer över kanten?
#5 Ja hamsterhage kan vara bra,men de klättrar lätt över :) Först och främst satsa på en bra och stor bur den kan utforska (då det ändå är där den kommer vara mest). Sätt dock inte kaninen i hagen med hamstern. Om du har hamstern på bordet så får man ju vara med och se så att den inte hoppar ned, men man märker det då den sänker huvudet över kanten och springer fram och tillbaka och kollar ner från bordet 
Gilla min facebook sida för att se bilder vi lägger upp från våran uppfödning av:
Dvärgvädur, Magagaskar, mantelt & Vit blåögd.
Guldhamstrar i olika färger. Hemsidan: Makke & mandys superfina djur
# haha ja vi får ha koll
.
aldrig kaninoch hamster ihop, det är som att ha en hund och häst i samma box
förresten så har jag kaniner och hamstrar, prövade det och min kanin som är sååå snäll attacerade… så ha dom inte ihop
#8 9 tack. Ska se till att de inte stöter på varann på golvet.