Bygga kaninbur
Hej!
Jag och sambon har diskuterat lite fram och tillbaka om att bygga en egen kaninbur för inomhusbruk. Behöver lite tips? och idéer från er som byggt själva (eller bara är kunniga inom området!) så att vi kan börja planera på "allvar".
…eller såklart om det finns någon färdig bur i det format vi vill ha. ;)
Listan:
- Det ska vara lätt att ta ur burbotten för att tvätta
- Den ska vara upp en bit ifrån golvet, en halvmeter eller så så att man kan få plats med backar under med strö/mat osv.
- Gå att öppna hela "väggen" så att det är lätt att få ut kaninerna om de inte vill komma ut själva. :P
- Två burar på varandra! Alltså, en kanin överst och en under. Kanske så att de kan gå emellan.
- Gärna estetiskt snyggt! Som ett fint litet skåp tex.
På hillevill.wordpress.com hittar du fina bilder och roliga äventyr
Hmm, vill ni ha utebur eller innebur är min första fråga!
/Christel & kaninerna! 
#1 Haha, tack! Glömde! Det är en innebur vi vill bygga. ;) Bor i lägenhet!
ETA: Skrev det i första inlägget nu. ;)
#3 Vet du vad dom kommer att höjas till? :) Hade nog tänkt det ändå, så det blir rymligt och bra för dom. Så de kan skutta runt ordentligt!
#4: Det är fortfarande diskussioner om vilka mått det kommer höjas till, men att det blir en höjning/ökning av måtten verkar i alla fall vara klart.
# 4 Okej, vad bra, nej jag vet tyvärr inte dom nya måtten :)
Jag ska testa att skissa ite på paint och visa :)
#5, #6 Vad bra! Tycker de är lite väl små, min ena bur är ju tillåten för två kaniner (minns inte måtten) och den känns ju ganska lagom till en. Men bara om de har möjlighet att komma ut mycket. Så bra att de ska höjas!
#7 Tack, vad snällt! :)
Har du två kaniner? För jag tänkte att inte göra två burar/våningar på varandra för att jag tycker kanin ska kunna ta långa skutt utan att behöva gå upp en våning :) Hellre lång bur än hög bur.
#9 Jag har två kaniner, problemet är att de inte alltid kommer överens/att det vore skönt att ha den platsen som blir av att ha två burar i rad (vi har ett skåp där som vi inte kan öppna nu för att buren är i vägen ;) men skissa på du! Egentligen håller jag med dig, min ena kanin är lite för dum för att klättra och han kanske skulle ramla. :/
Kan väl tillägga att kaninerna inte bor i samma bur, och även om de kommer överens för det mesta är jag inte säker på att det kommer att funka med att ha dom i samma bur. Men samtidigt om det är en större bur så borde det nog gå bra, för när de är ute och hoppar brukar de ligga och chilla i samma bur?
Det är en kastrerad hane och en ung hona.
En smart sak är att gå på loppis och kolla efter någon gamal möbel man kan göra oom till en snygg inne bur
Hemsida www.flaffys.se
Mail sixten-@hotmail.com
Såhär hade jag tänkt isåfall. Du får självklart ändra måtten själv med det känns bekvämt med hög bur och med mycket utrymme.
Det finns två dörrar att öppna (därför ser det ut som att burarna är avdelade) och en bodel med dörr som går att öppna utifrån för att "fånga" kaninen eller städa. Sedan en sitthylla och lite högre i tak så de kan skutta och sådant, gör gärna lite ännu högre så du kan hänga upp olika saker så de får sträcka sig efter det.
Sedan nät på dörrarna, ex minknät.
Om du känner för det så kan du placera en ramp någonstans i buren med en öppning/stängningsbar lucka om du behöver sära på kaninerna. Bredden tänkte jag 60-90 cm, vore lagom.
Under buren är det ganska högt så du har plats för mat och spån osv.
Ljust grönt på buren är supersnyggt, men jag vet ju inte hur ditt hus ser ut så du får ju bestämma hur färgen ska se ut (självklart).
Detta är bara ett ex :)
Funkar inte en inomhusbur på 120 med öppningsbar front (hela sidan framtill) som du bara kan bygga en ställning till? Sist köpte jag en ny 120 cm innebur för 550 spänn fick 150 i prut med gammal modell öppning, dvs i tak och en liten lucka framtill, men det går lätt att ljustera så du kan öppna hela fronten, annars finns det att köpa de nyare modellerna med öppningsbar front(helsida), går på över 1000 kr dock, har en sån med.
Har annars bra enkelt tips?, köp lägre murbruksbaljor de i plast och ha som botten, du kan ju kapa och koppla ihop flera och fäst ihop kompostgaller. Liknande denna stil som tak/vägg http://rabbitcondo.com/
#13 Ska ta och mäta lite! :) Men det vore snyggt, vill gärna ha det som någon möbel! Vi har vita väggar i rummet så färg går nog lite vad som! :)
Och vad för material kan vara en bra idé att bygga i? Något man ska undvika? Risk för kanin är allergisk mot något? :P Vi funderar på fanér.
Denna bur har jag byggt av en PAX garderob från Ikea. Har lackat den invändigt tätat fogarna med giftfritt akvariesilikon och sedan målat kompostgaller och kapat. MEN har ett litet problem med luckorna bara. Någon som kan hjälpa mig. De blir inte smidigt att öppna hela luckorna kaninerna nästan trillar ut. :( Behöver en framkant i trä (ska sprika dit en i dag) men luckorna skulle behöva bli tvådelade tror jag för att man bättre skulle kunna ha kontroll på lurvtrollen när man grejar i buren. Men med två luckor så kommer helhetsintrycket förstöras. För mig är det viktgit att buren blir estetiskt tilltalande. mSå hur ska jag lösa det med luckorna?
Måtten är korrekta. 120 cm lång är vardera av delning 60 cm bred och 50 cm hög.
För att förtydliga. Det blir fyra små dörrar vardera. Två luckor på varje sida. om de ska bli smidigast. men vet inte hur jag ska fästa och göra det stabilt och snyggt.
Man lär nog sätta en mittenpinne där gallren kan låsas men då kankse de blir svårare och städa plus att helhetsintrycket störs.