Kanin iFokus

Kanin

Etikettutanför-ämnet-ot
Läst 859 ggr
KajsaM
0

Skaffa kanin..

Då ni skaffade kanin, vad sa era föräldar, sa dom bara; Ja, köp en du eller vad? Hade ni nå villkor för att köpa kanin? Ni som har/ska skaffa 2 kaniner. hur gick det till, med era föräldar osv.? :)

twinnie
0

Fick Moses ganska hastigt men självklart var jag med på noterna. Min tös får jag bara om jag visar ansvar och städar bur ordentligt, matar, byter vatten allt sånt - utan att gnälla (A)

Keligast
0

Vårt marsvin Pingo dog och som "tröst" fick vi varsin kanin syrran och jag (Mimmi&Kajsa). Men vi hade 5andra marsvin XD!

Skulle igentligen köpa en fågel och var på väg att köpa den men då ville syrran också ha ett djur..en kanin då! och det ville jag med ha så det blev en liten Albin istället för fåglen och det är jag glad över :D

Mysofi
0

Min första kanin fick jag väl tjata ett tag på, men efter ett tag sa de ja. Minns inte riktigt eftersom jag var så liiten ;)

Min andra kanin tjatade jag också ganska mycket, vi var bara förbi och tittade på pappas kollegas kaninungar, och så blev jag kär och tjatade och sa att Sofi vill ju inte vara själv osv. Tillslut lyckades jag med min övertalning och fick en till kanin!!

Och så Melvin då… Han behövde jag knappt fråga om så sa de ja! Pappa tycker typ att det är kul att jag har hittat ett så stort intresse så säger han att det är väl bara kul om jag fortsätter! :D

Det här kanske inte räknas, men har redan frågat om jag kan få en till kanin i höst och det sa de väl ganska snabbt ja till. ;)

Viiiktoria
0

min mamma och pappa tyckte INTE det va kul i början, så jag hade honom i lägenhgeten, men nu tyckte dom han va så söt så jag fick ha honom hemma på landet, haha!!

Chippers
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Första kaninen jag skaffade frågade jag bara och de sa ja, samma med andra, tredje var det svårare, mina föräldrar tyckte att jag skulle hålla mig till marsvin och mindre djur. Men jag övertalade dom. Tjatade och tjatade. Efter att den dött fick jag ingen ny, trots att jag tjatade. Men tillslut blev det ändå en kanin, en som jag räddade som sprang lös på granntomten, hon vanvårdades i sitt förra hem och de hade tydligen släppt ut henne.  Fick såklart behålla henne :) De blev helt förälskade i henne som jag så det var lätt. Och då blir jag ju såklart tvungen att skaffa en ny ninis efter då gamla Diva dött .. de vet att jag sköter om mina djur bra så jag får ha minst en kanin så länge jag bor hemma :D Har runt 20 egna djur nu.

Mysterious
0

jag fick tjata i evigheter innan jag fick köpa kanin,och s å städade jag lägenheten varje dag :D
Jag ångrar inte att jag gjorde det,annars skulle jag inte ha min söta Freddie

KajsaM
0

#6 Heter han inte Alfred? *förvirrad*

ikea
0

Vilken tur att ni är så himla duktiga på att tjata.Flört

Jag har tre barn och två utav dom tjatar om allt möjligt hela dagarna men när det gäller djur behöver dom oftast inte tjata så mycket på mig. Jag är tokigare i djur än vad dom är. Det slutar nog med att vi har ett litet minizoo här hemma.

Zilja
0

jag fick inte ha några kaniner hemma i den gamla lägenheten , men när vi flyttade till huset i aspa så fick jag. Nu har jag gjort iordning ett gammalt hönshus till ett "kaninstall" . nu har jag 4 stycken kaniner och ska skaffa fler , en till är kanske på ingång då min syster vill ha en . (:

Llinnea-
0

För att jag skulle få en min kanin Domino sa dem det gamla vanliga att jag måste göra rent buren, byta vatten, ge mat och ta hand om den. I detta fall var det Domino :)

Men när han dog ville jag ha en ny kanin. Då gick de med på det på direkten eftersom de sett att jag kan ta ansvaret som behövs för att ha en kanin :) och då fick jag Malaika

På bilden Malaika: Madagaskarbrokad
Domino: Svart

Mysterious
0

Kajsa: Joo,men Alfred
fred är inte så fint så det fick bli freddie istället :D

Flippa
0

Min kompis Carro (Soten på KIF) skaffade 2 kaniner förra sommaren. När jag var med henne brukade vi städa buren,borsta kaninerna, gå ut med dom. Då blev jag intresserad av en :) Men pappa sa NEJ vi ska inte ha någon kanin! Då började jag tjata mycket. Han sa bara NEJ vi ska inte ha någon kanin här! När du flyttar hemifrån får du skaffa det! Men jag tjatade och tjatade. När vi var på Stan så frågade jag 2 gånger till. Första gången svarade han inte. Andra gången så sa han: Ja ja, men då får du LOVA att ta hand om den.  JA jag lovar sa jag :)

När vi kom hem så kollade jag på blocket, då såg jag en kanin som heter Gizmo (Matilda_91s kanin). Då ringde vi på den då hade några redan hämtat hon :( Sen åkte vi till djurmagazinet och så såg jag en jätte gullig kanin som satt i sin höhöngare :)

Då fick jag min lilla Filippa <33

[Quellii]
0

När jag ville köpa en belgisk jätte så skulle jag först inte få det, men efter att ha visat massor av bilder på dom så smälte mamma, hon blev också nyfiken på rasen :) Tror hon blev kär i dom stora fötterna xD ( Tassarna, jag vet ;) )
Andra villkoret för Lilltösen är att hon ska vara utomhus och att jag ska hålla rent kring burarna osv :)

[Niike]
0

Mamma har alltid haft kaniner, och tycker det är kul att ha det fortfarande. Men jag och min syster ska ge dem mat ca varannan dag och mamma när vi inte hinner …. Det är väl villkoret^^ Men om vi inte gav dem mat, så att mamma skulle få göra det istället, tror jag inte hon skulle sälja dem;) Men självklart skulle jag inte låta bli att ge dem mat!

Noa-Nisse
0

jag hade tjatat i ca 2 månader men jag hade tänkt på att skaffa kanin igen i ca ett halft år. jag fick kanin om jag lovade att ta hand om den riktigt, men mina föräldrar visste om att jag skulle göra det så de sa också att jag var tvungen att batala allt till honom.

men nu har både mamma och pappa fäst sig vid honom så mycket, han är liksom en familjemedlem. ibland betalar mamma pellets, hö eller halm. och ibland betalar jag det. men hon betalar alltid frukt/grönsaker. =)

Medarbetare på Hundar.ifokus

hannap
0

fick inte ha kanin då jag bodde hemma då mamma redan hade "tillräckligt" med djur som hon sa, så jag köpte sid ganska snart efter jag flyttat hemifrån och efter ett halvår kom lilla nancy hem till oss.

Rajamaja
0

Jag har växt upp på landet med kennel och travhästar och öppfödning av bägge. Samt hade ladugårdskatter, och jag hade eget akvarium, och en dag kom jag på att jag ville ha en kanin bara sådär hux flux, och eftersom vi redan hade så mycket djur så var det inga problem. De var aldrig emot det som tur var. Och från och med då så har jag varit jättekär i detta djur!! Skulle vilja ha 3-4 kaniner men min sambo är inte överens med mig så han har sagt att det får räcka med max 2. Men vi får se hur det blir med det när vi flyttar till huset som vi köpt….hihi :)

KvirrZ
0

Min första kanin Nicke var det mamma och pappa som köpte när jag var liten. Men mina två andra tjatade jag om, de fick jag när våra hamstrar dött.

- Mvh Emma

Milly_94
0

Min första kanin tjatade jag typ en månad till att fååå!Den andra gick jag och köpte på stan direkt efter mamma sa ja!

Yuriko
0

Från början, för typ två år sen, var det min lillasyster som tjatade om att få en kanin och ett marsvin, och det tyckte mamma och appa var ok. Då köpte vi Peppar, men inget marsvin.

Typ en månad senare var vi på Fäboden (en slags djuraffär där de säljer en del smådjur, och massor av tillbehör och sånt) och fick syn på en liten hermelintjej. Utan något tjat alls gick mamma med på att köpa henne, och så fick Cinnamon följa med hem.

Något marsvin blev det inte, men ett halvår efter att vi hade köpt de två första kaninerna såg Anita (lillsyrran) en annons om två viltblåa dvv. som skänktes bort, och efter en del diskussioner fick även dom komma  hem till oss.

Den senaste kaninen, Chaos, fick jag i födelsedagspresent av Anita för snart två månader sen, och mina föräldrar hade ingen aning om att jag skulle få en kanin. Förvånade blev de nog, men jag fick iaf behålla henne ^^

Melle_bus
0

Min första kanin köpte min mamma till mig för att jag varit snäll och städadat hela huset när hon inte var hemma så då vill hon överaska mig med med något………och då blev det en liten kanin. Tror att jag var runt 11-12 år.

myriis
0

Roxy fick jag efter ett tags tjatande.. ;P Några veckor. Candy fick jag ganska snabbt, liiite tjatande (typ tre dagar) sen har jag fått kaninerna jag vill ha direkt, mamma vet att jag tar hand om dem/ har tid.

KajsaM
0

Roligt att många har svarat :D Fler ^^

KvirrZ
0

Glömde berätta om Isaac också..
Efter att min kanin Busan dog och sen även min hamster Lilja så känndes det tomt, jag ville ha en kanin till. Så jag tjatade och tjatade, men mamma och pappa sa bestämt nej, inga mer kaniner. Jag hade siktat in mig på att köpa en vuxen kanin men det blev hela tiden nej.
Så en dag i skolan gick jag och min kompis Nicolina in i djurhuset och frågade en djurvårdare som heter Hillevi om vi fick gosa med hankaninerna eftersom att man inte får gå in till honorna och deras ungar. Men hon sa att vi fick gå in till ungarna också :D
Sen när jag såg Isaac, en liten vit tuss med blå ögon blev jag helt KÄR. Han var så underbart söt. Så jag ringde mina föräldrar och sa att jag hittat min drömkanin.
Så sen samma dag hade jag tingat en liten kaninunge…Var "bara" 5 veckor kvar innan jag fick hem honom också >.<

- Mvh Emma

Stravaganza
0

När jag fick min kanin (efter flera års tjat från min sida) så var det inga ''villkor'' precis, men mamma och pappa sa att jag skulle sköta allt som har med kanien att göra + att jag inte får ta in den.

KajsaM
0

Jag tjatade i närmare 10 år ^^ Men min Farmor köpte en till slut ;) Och ja, mamma och pappa tyckte med. Bara att jag tog hand om den och att den bodde inne på vintern ;)

Frida
0

När jag skulle hämta Althalus var mina föräldrar bortresta och jag hade inte sagt något till dem innan de åkte heller. Samma dag jag hämtade dem från flygplatsen hade jag även hämtat hem lillpojken. Hade tagit kort på honom och tagit med kameran för att visa dem. De blev inte lite förvånade och aningen skeptiska men de föll pladask för honom första gången de träffade honom.

Anki hämtades hem nästan fyra månader senare och återigen visste nästan ingen om det. Pojkvännen och jag lånade mina föräldrars bil under täckmanteln att vi skulle till IKEA. Först en månad (om inte mer) fick de visshet om henne då de var och hälsade på. Kan bara säga en sak: tack och lov att man bor själv!

Bilden är från midsommardagen då jag (Althalus) fick vara ute "på riktigt" för första gången. Ingen inhängnad eller något, men det va tryggast att sitta hos matte. Hennes badbyxor smakade gott också eftersom hon precis varit ute på havet och lekt med vattenskotern.

Värdinna på Fantasy
Medarbetare på World of Warcraft

ciss
0

Tjatade i över två månader för att få skaffa en EGEN kanin eftersom att mina foderkaniner någon gång skulle åka hem igen. Mamma var sur på pappa en dag för att han jobbade hela tiden, och då blev han också sur & då gick mamma plötsligt med på att jag skulle få köpa en kanin om jag hjälpte  till hemma och så. Hon var jättetrött & tänkte inte så mycket på det mer, men nästa dag så sa jag till henne att hon faktist hade lovat & då kunde hon inte göra så mkt ;)

Skitrörigt (A)

/ Cissi, medarbetare på Kanin
    www.frihetenskaniner.se

KajsaM
0

#28 Hahaha ^^ Det var bra :D

myriis
0

Justdet, det roliga är att mina föräldrar sa när jag fick Roxy "Nu blir det inga mer kaniner förrän du flyttar hemifrån". Nu har jag fem kaniner samt en uppfödning, haha ;P

KajsaM
0

#30 Haha ;D Ja du ser hur det kan gå ^^

myriis
0

#31; Jag har inget imot det xD ^^

KajsaM
0

#32 Haha nej det förstår jag ^^, *fniss*

Tisdus
0

Jag fick tjata i sju långa år jag.. :P Och då var villkoret att jag skulle hålla det fint ute på altanen (där kaninen står på vintern).