Kanin iFokus

Kanin

Etikettmat-och-utfodring
Läst 1177 ggr
emms
0

Viktuppgång tips?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej

Har en kanin som fyller 5 i April nästa år som är lite mager. Han har alltid varit lite spinkig men nu känner jag att han behöver lägga på sig litegranna.

Han är en dvv fuchs (eller var iaf när ja köpte honom Flört) och väger strax över 2kg normalt sätt.

Gav honom lite osaltade solrosfrön nyss men har ni några andra tips?? Havre funkar väl men är ju svårt att få tag i litegranna bara. Finns ju bara 25kg påsar typ. haha

Han får ca 0,75dl pellets. Vet inte vad de är för märke, var något konstigt och har slängt påsen. Men det var bra sammansättning på de. 0.75 dl är ju ganska mycket men eftersom han är smal så får han de. Och vill inte ge honom för mycket för de kanske blir för mycket för magen.

Alltid tillgång till hö och får grönsaker några ggr i veckan.

Hur ska ja göra för att få upp honom i vikt tycker ni?

Emma

skuttis88
0

Jag tycker att han låter helt normal! Min kanin väger strax över 2 kg och är en dvv. Jag ger an väger honom 0,7 dl pellets varje dag och samma med hö och grönsaker som du sa. På min kanins härstammningsbevis står det att han har öfr smal kropp för att kunna ställas ut. Om han väger 2 kg så är han helt normal!

MVH Celina

mandyosv
0

Köp en 25 kg påse då? och blanda med rabbfor och solrosfrön! PERFEKT

Gilla min facebook sida för att se bilder vi lägger upp från våran uppfödning av:
Dvärgvädur, Magagaskar, mantelt & Vit blåögd.
Guldhamstrar i olika färger. Hemsidan: Makke & mandys superfina djur

emms
0

#1 Fast om du hade kännt på Muffin hade du kännt att han är för smal. Man känner benen för tydligt. Han behöver lite mer hull. Han är mycket större än en dvv. Han skulle kunna väga 2,5 och inte ens vara för tjock så att säga. :)

#2 Har ju bara en kanin så vill inte att de ska bli dåligt. Eftersom havre är så fett blir de lätt dåligt och härsknar. Och är lite rädd för att få mytotoxiner i de då skördarna omkring har vart så dåliga på sistone ^^

Men solrosfrön och sötare frukter/grönsaker? Banan, päron, äpple, morötter? Kan de funka?

Emma

skuttis88
0

#3 Ok jag har ju inte kännt på honom=) men en dvv ska väga runt 2 kg så du kanske borde ringa en vet? Eller så ger du honom mer pellets och om han går upp så minskar du långsamt så stannar han där=)

MVH Celina

Elina.
1

#4: Finns ju kaniner som blir större/mindre än standarden säger. Det betyder inte att kaninen är i dåligt hull - utan att den är ett dåligt exemplar av rasen.
Om kaninen väger 2kg och är tunn, ja då behöver den få mera massa och vikt, oavsett Vilken ras? det är frågan om

emms
0

#4 Fast han räknas ju inte som dvv längre. Dom ändrade de för något år sedan tror ja då dom blev större än dvv ska va. "Nya rasen" ska väga 1,7-2,3 och muffin ligger ju däromkring. Han är stor för sin ras så att säga. Inte riktigt koll på de haha.

Har en gammal vetrinär på min skola (naturbruksskola) så skulle ju faktiskt kunna prata med henne! :D

Han har känslig mage så vågar inte riktigt ge honom 1dl pellets eller så :( De som är problemet. Han har haft problem med magen så han har fått åka till vetrinären 2 gånger då han fick riktig diarre och slutade äta och så. Vill inte att de ska hända igen så är försiktig med hans mat.

Emma

dermot
0

#6 Nya rasen?

// Anka
~ It's interesting to watch devils cry when angels want to stab you in the back. ~ 

Elina.
0

#7: cashmere vädur

dermot
0

#8 Ah, läste nog lite fort,

// Anka
~ It's interesting to watch devils cry when angels want to stab you in the back. ~ 

elinab
0

Om man har en kanin som tappar vikt och blir för tunn trots fri tillgång på hö är första steget att utesluta sjukdom. Jag tycker du ska ta kontakt med en kaninkunnig vet. Berätta var du bor så kan säkert någon här tipsa om en bra i närheten. När ni uteslutit sjukdom (tex mask kan göra att kaniner magrar av) är nästa steg att skaffa en bra pellets. Om du köpt något som du inte vet vad det är är det nästan helt säkert skräp. Som utbudet ser ut i dag måste man tyvärr aktivt söka upp ett bra foder, annars får man skräp. Cuni complete är ganska bra och finns på många djuraffär. Fler tips? på bra foder hittar du i fodernörd-trådarna här på kif. Solrosfrön, havre, frukt osv är godis för kaniner. En tunn kanin kan man naturligtvis unna lite godis någon gång i veckan men det är inte vad en underviktig kanin behöver egentligen. Den ska ha Motion, hö och en liten mängd bra pellets. Cirka en matsked per kilo kanin per dag brukar man säga är lagom. En kanin som ska lägga på sig kan kanske få lite mer.

emms
0

#10 Ska prata med våran vetrinärutbildade lärare i skolan!

Fodret är bra! Hade bara ett långt och krångligt namn, kollade på innehållet och den hade mycket fiber och lite fett. (innan ja slängde påsen) Är inte någon vanlig pellets som stampe eller rabbfor den var impoterad från england. Men de hade lite fett så kan ju vara de. Han har alltid varit "smal" så tror inte det är någon sjukdom. Han hade mask när han var liten en gång.

Har haft stampe till honom i många år och tycker han fungerade bra på de fodret. De jag har är nästan slut ändå så ska köpa nytt snart. Men vad rekomenderar ni för märken? Har ju bara en så pris spelar ingen roll!

Emma