Kanin iFokus

Kanin

Etikettmat-och-utfodring
Läst 554 ggr
WhiteBunnyWithBlueEyes
1

Det där med mat...

Jag köper mat som ser gott ut, köper oftast på djuraffär där man kan plocka själv med en skopa… jag tar det som mina kaniner gillar… dom tycker inte alls om pellets, det är det som alltid är kvar i matskålen, jag har nog aldrig tittat på hur mycket fett, protin och sånt som är i maten… en av kaninerna tränar jag hoppning med, och hon tränar ganska "hårt", så hon kanske ska ha bättre mat? Vad ska jag ha för mat? vill inte ge dom pellets, för jag mår dåligt att se att dom äter så lite av det som möjligt, dom är så bortskämda så pellets duger inte för dom ^^ 

Hur mycket fett och protin ska det vara i bra kaninmat ??

[RC1393]
1

Minst 18% fibrer, 13-15% protein och max 3% fett.

Rekommenderar Cuni complete eller cuni pro, dessa fungerar jättebra och med bra värden :)

Tycker du ska ge alla bra mat och inte bara kaninen som tränas, för de kan få problem med lever och njurar, magen kan också bli i olag efter ett tag osv om de får sämre mat.

minaninar
4

Hmm… ok, när de tar de bitar i skålen som är gottigast så betyder det att de tar de mest godis o chipsliknande grejerna i skålen och lämnar det som mest påminner om havregrynsgröt… om du förstår liknelsen.

Man kanske över huvudtaget inte ska erbjuda dem sådant som är att likna vid chips o godis? Eller kanske bara ge någon matsked som lördagsgodis?

Om man tränar mår man inte bra av att leva på chips o godis heller..

Cuni complete o cuni pro är sådant som kaniner brukar gilla. Börja o testa med en 500gramspåse o se vad de säger.

Men som sagt, att du går runt o kollar vad som ser gott ut försäkrar verkligen inte att kaninerna får mat de mår bra av - tvärtom.

Det är som om du skulle gå med skopan i godisdisken o veckohandla all din mat…Flört

hobbymupp
1

Vill du verkligen skämma bort dina niner, se till att de lever ett hälsosamt liv! Att byta från ett djuraffärs-blandfoder till 100% pellets, som inte har helt knas värden, som kraftfoder är det hälsosammaste valet  du kan göra för din kanin :)

Cuni complete är ett bra och riktigt gott pellets, iprincip alla kaniner jag träffat älskar det!

WhiteBunnyWithBlueEyes
0

okej tack för alla svar!! :) Cuni complete verkar vara jättebraa, måste kolla,, finns det i vanlig djuraffär??

minaninar
0

Cuni complete brukar finnas i vanliga djuraffärer ja. Annars kan du ju ringa o fråga så du inte åker iväg förgäves.Skrattande Cuni pro av samma märke går lika bra. Men undvik den som heter cuni fit, den är inte bra.